Bukefalos 28 år!

Finns det perfekta torrfodret för mig?

Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jo, visst är det så, men det är någorlunda marginellt.

Jag menar inte att man inte ska köpa Iams, men åtminstone förr var väl Eukanuba hundmat och Iams kattmat, så jag trodde man menade Iams när man pratade om Eukanuba. Det var därför jag skrev så.
Men även om det är marginellt så är det en skillnad. Forsätter man på marginella skillnader neråt så är man nere på RC's nivå osv.

Mina åt ju tyvärr inte Eukanuba :cry:
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Eftersom du har två katter kan du ju köpa de större säckarna. Det blir STOR skillnad på kilopriset om du köper 5-10 kilos säckar istället för 3 kilo eller mindre! Va bara noga med förvaringen så fodret håller den goda smaken. Det är klart att det blir mer pengar på en gång, men mycket billigare i längden.

Ja, jag räknade på det nu, och om jag köper en 15kg säck så räcker den i nästan ett halvår, och dagskostnaden blir inte mer än 3,75 :D
När jag fick hem provpåsarna kastade sig min lilla tunna tös på posten, så jag tror det blir populärt ;) Ska bara få pengar, så lägger jag en beställning.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Ja, jag räknade på det nu, och om jag köper en 15kg säck så räcker den i nästan ett halvår, och dagskostnaden blir inte mer än 3,75 :D
När jag fick hem provpåsarna kastade sig min lilla tunna tös på posten, så jag tror det blir populärt ;) Ska bara få pengar, så lägger jag en beställning.

Olivers kommer att göra förändringar i sitt sortiment, och tyvärr innebär det prisökningar.
Prishöjningen är av en god sak då de byter till frigående höns till köttet i fodret= ökade kostnader.

Jag har passat på att beställa mycket nu innan ökningen. :D
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

När jag fick hem provpåsarna kastade sig min lilla tunna tös på posten, så jag tror det blir populärt ;)

En liten notis bara, provpåsarna innehåller inte alltid samma saker som det fodret som du senare köper, det kan ju vara värt att kolla det innan. De flesta har i mer salt för att höja smaken på provpåsarna.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

jag köper mest orijen till mina katter. Vad jag förstår innehåller inte det spannmål men det innehåller 75% kött och 25% grönsaker och frukt.Jag har många katter och köper 20 kg för 899 kr.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Det är alltså därför det är slut... :p

Mina åt Olivers Adult men gillade inte "senior"maten och behöver väl inte det riktigt ännu.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?


"Köttbaserat torrfoder med så mycket kött som möjligt" är ett kriterie som står i trådstarten.. Det finns ju bättre val än RC om så hög kötthalt som möjligt är något man eftersträvar. ;)
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Det är alltså därför det är slut... :p

Haha, ja jag drabbades också av det. Fick reda på att de inte får in förrän 1a maj :mad:

En sak jag undrade över:
Det står ju att mängden som står är max för kattens vikt .. Men det är ju ganska lite mat och Ariel & Yoshi kurrjamar och springer till matskålen så fort man öppnar deras skåp, om så bara för att hämta något annat. När det sen är matdags går de helt ballistic och klättrar i kläderna.
Det känns som att de är hungriga .. eller är de bara överförtjusta i sin nya mat? ;D :D

I övrigt har de blivit jättebra i magen och Yoshi har inte blivit tjock även om han kastrerades för en månad sen.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag snor tråden lite..
Jag har två katter som till och från är lite dåliga i magen. I dagsläget äter dom mjau blötmat (burk och tetra, beroende på vad vi har hemma) och som godis får dom mjau torrfoder.
Den äldsta kissen (1,5år) är en sån katt som gärna går och småäter (men blir väldigt matglad när det är torrfoder på g), medans den lilla (snart 1 år) vräker i sig allt, inkl stor kisses mat, på en gång - vilket resulterar i att stor kisse tunnar ur och liten kisse blir tjock. När dom bara hade torrfoder så var det lugnare och båda hade rätt vikt.
Funderar därför på att minska lite på blötfodret och ge Olivers eller Orijen, åtminstone åt den stora katten. Men hur väljer man?
Har haft hemma provpåsar av båda sorterna, och dom gillar båda. Olivers levereras ju vid dörren, men jag har inte långt till återförsäljare för orijen (och tänkte köpa stor påse, så jag inte behöver åka ofta). Vilka är fördelarna resp. nackdelarna med dessa två? Vilken skulle ni valt?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Väljer olivers nu men funderar på att prova orijen nästa omgång och sen se vilket katterna ser bäst ut av att äta. Köper stor säck så att det inte blir en massa hattande.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Purina One är väl inte lika köttbaserat som en hel del andra foder tror jag, men jag har haft det en period och tycker att det varit jättebra. Jag har pratat med några djuraffärer och de har alla sagt att de är ett av de bättre man kan hitta i vanliga matbutiker.

Jag själv ger Orijen. Enl den info jag fått har det högst % kött av allt kattfoder man kan hitta i Sverige. Jag köper 20kg-säckar och för en sån betalar jag 899kr. Det är ju inte ens 50kr/kg om jag inte är helt ute och cyklar?

Katterna älskar det och det är dryyygt. Jag har 5 katter och de äter tillsammans upp en säck på ca 2,5-3 månader, ca. Då har de fri tillgång. Har tidigare provat Eukanuba ett par ggr, som också har en hög % kött, men mina katter tycker inte alls om det, samtidigt som det är dyrare och inte lika drygt som Orijen.

Det var ju dock det där med tillgängligheten. Detta har jag bara hittat på en djuraffär. Har inte letat på fler men det är ju inte lika vanligt som tex RC eller Hills. Däremot kanske det går att beställa via nätet eller via djuraffärer/veterinärer i din närhet?


Sen ska tilläggas att jag är osäker på om det verkligen är bra med så mkt kött som möjligt i ett foder. Vad jag fått höra är det eg inte alls bra att ge varken hund eller katt foder med för hög kötthalt. Men jag har inte läst om detta mer ingående så det kanske man får forska vidare kring. Hur hög % som egentligen är för mkt tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Utfodringsrekomendationen på Orijen är högre än på Eukanuba, så drygare borde det inte vara.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Sen ska tilläggas att jag är osäker på om det verkligen är bra med så mkt kött som möjligt i ett foder. Vad jag fått höra är det eg inte alls bra att ge varken hund eller katt foder med för hög kötthalt. Men jag har inte läst om detta mer ingående så det kanske man får forska vidare kring. Hur hög % som egentligen är för mkt tex.

Hur menar du att en strikt carnivor kan få för hög kötthalt i sitt foder?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag ger fri tillgång och jag har provat Eukanuba vid 2 eller 3 tillfällen på olika tider på året. Enligt mina katter blir man mättare på Orijen. Jag har 5 st. Men det kan säkert variera.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag har som sagt inte läst på detta utan det är "nya rön" för mig. Det hade ngt att göra med att det blir för hög proteinhalt om jag inte minns fel, eller ngt åt det hållet. Men jag ska fråga min källa! :) Själv är jag aldeles för okunnig när det gäller foder för att kunna avgöra om detta är vettigt eller ej.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag har som sagt inte läst på detta utan det är "nya rön" för mig. Det hade ngt att göra med att det blir för hög proteinhalt om jag inte minns fel, eller ngt åt det hållet. Men jag ska fråga min källa! :) Själv är jag aldeles för okunnig när det gäller foder för att kunna avgöra om detta är vettigt eller ej.

Det är inte vettigt. ;) Katter är anpassade för att äta enbart kött.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Kan det vara så att hon menar för hög vegetabilisk proteinhalt?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Nope, detta gällde kötthalten. Ka det ha o göra med vad för kött man stoppar i fodret? Vilka "delar" av animalerna man använder?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp