Finns mitt jobb?

Det ska vara samma test/krav oavsett var man utbildar sig. :) Det är Transportstyrelsens regler som gäller. Dock vad jag har förstått kommer fler in på utbildningen nu, 20% jämfört med typ 14% när jag läste.

kl
Jag berättar lite då eftersom att det dök upp i tråden :p

Jag har varit lokförare i 6,5 år(haaah holy shit) nu, på både gods och persontåg. Jag gick från persontåg delvis för att jag inte orkade med människor. En "ensam" dag nu träffar jag avbytande förare 2-4 gånger per pass, då säger man "hej, det här är trasigt", eller "hej, allt är bra" och så går man. :p En "social" dag träffar jag växlare, depåförare(som ställer i ordning loket), träffar folk i fikarummet osv. Men, det rör sig om en bråkdel av arbetsdagen. Jag har oftast körtid på 4-5:30 h enkel väg och då är jag själv, om jag inte har med mig en kollega som behöver skjuts(i tjänsten). Det är en sån liten del av helheten att det för det mesta bara är trevligt. :) Oftast har jag ett eget rum att gömma mig i på längre vilor(kvartstid: 2-16 h med 0-25% betalt/räknad arbetstid). Jämfört med på persontåg där jag hade sällskap 80% av tiden, mest av tågvärdar men även resenärer som kommer fram på plattformen, folk i fikarummet osv. Introvert som jag är var jag helt dränerad efter en arbetsdag. Dock var både arbetstider och lön(i förhållande till arbetsbörda) betydligt bättre. Det här med sällskap av tågvärdar varierar oerhört mycket mellan arbetsplatserna ska tilläggas, på en del ställen är dom aldrig framme och där jag var var dom inne så fort tillfälle gavs.

Arbetstider:
Jag får schema för nästa månad den 15 e varje månad. En dator lägger turer så arbetsmiljömässigt är det bitvis bedrövligt. Jag är borta MINST 20 h över heltid VARJE månad, eftersom att vi har nämnda kvartstid på bortastation. Det värsta jag varit med om är 80 h obetald tid på jobbet(alltså utan möjlighet att gå hem) en månad. Turer på uppemot 28 h från start till slut förekommer, men oftast ligger dom kring 13-18 h från start till slut. Oftast upplagt på 4-5:30 h jobb i början och slut och vila i mitten.
Vän på persontåg: fasta scheman över fyra veckor större delen av året, max en timme obetald tid(rast) per dag. Max 12 h långa turer.
Lön: Jag har ca 35000 i grundlön + OB, enkelt ca 21 kr, helger och natt ca 46 kr per timme. Mest nattjobb på gods. Mycket förseningsövertid på gods :p Får ut ca 27-30000 varje månad.
Vän på persontåg på samma ort: grundlön på ca 38000, mycket dagtid, mindre OB, färre förseningar, får ut ca 25-29.

En del företag erbjuder komprimerad tjänst; har en kursare som jobbar 7 dagar i sträck, oftast är hen då hemifrån hela veckan och bor på hotell i tjänsten. Därefter ledig 7 dagar i sträck.

Och jag skulle väl INTE rekommendera att söka en utbildning där du betalar för testerna själv oavsett om du klarar dom eller inte, tycker det är ett jäkla oskick från företagen när så pass få kommer in. TCCs tester är gratis förutom läkarundersökningen som görs när du kommit in på utbildningen(Transportstyrelsens krav).

Gnnhhh vad mycket kvartstid 😭
Vi har alla raster fullbetalda, även de långa på hemma station. Kvartstid bara fram till 22 och från 06 de överliggningar man kommer ner tidigt eller åker sent. Någon periodtur med kvartstid på natten.
Vi är bortskämda 😁
 
Jag skulle vilja gå vidare i livet men vet inte med vad. Jag har arbetat med människor och känner att jag skulle vilja göra något helt annat. Jag har ingen utbildning att falla tillbaka på heller.

Vad kan det finnas för utbildningar/arbeten där man inte behöver träffa massa människor hela dagarna?

Coop

Hur menar du med att träffa folk?

Menar du att du inte vill jobba med människor (t.ex. vård, skola osv)? Eller att du inte vill ha kollegor du måste samarbeta med alltför mycket? Eller att du inte ens vill träffa kollegor som du inte har så stort samarbete med?

Jag kan ju bara se till mig själv: Jag vill inte jobba med människor (vård, skola osv), men jag har gärna kollegor.
 
Jag skulle vilja gå vidare i livet men vet inte med vad. Jag har arbetat med människor och känner att jag skulle vilja göra något helt annat. Jag har ingen utbildning att falla tillbaka på heller.

Vad kan det finnas för utbildningar/arbeten där man inte behöver träffa massa människor hela dagarna?

Coop
Vad har du för arbetslivserfarenhet? Finns det någonting där är spinna vidare på?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 802
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 565
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 637
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp