Bukefalos 28 år!

Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade en kompis ringt mig och berättat att hen fått liknande spark i ryggen och varit så öm som du är, då hade jag tvingat denne att åka in för kontroll.

Förhoppningsvis är det inget farligt, utan bara lite ömt, men OM det är någon skada så hade det ju varit bra att få det uppkollat.
 
Ortopedakuten på Samariterhemmet är snabba och det känns inte som man belastar dem alls, de kan röntga och det brukar gå rätt snabbt.
 
Den 5 juli förra året lyckades jag med bedriften att trilla av min häst 2 ggr på mindre än 5 minuter. Första gången åt höger andra gången åt vänster. Jag dängde därmed hela balsidan av bäckenet rejält. Jag hade asont och en svullnad över hela området. Det tog över 1 vecka innan jag insåg att jag skadat svanskotan pga muskelvärken. Den krånglar fortfarande över 1 år senare. Den har blivit bättre, numera kan jag iallafall sitta på min kontorsstol utan att få ont direkt. Jag åkte inte in och jag vet inte om de kunnat göra något men i efterhand ångrar jag det.
En spark på ryggraden känns som en mycket god anledning att åka in. Vissa inom vården fattar inte vilka krafter en häst har.
 
Ortopedakuten på Samariterhemmet är snabba och det känns inte som man belastar dem alls, de kan röntga och det brukar gå rätt snabbt.

De tar inte i sådana här ryggskador säger de. De tar "enklare" saker som benbrott och armbrott. Tyvärr. För de är sjukt mkt smidigare än stora akuten ja.
 
Det man kan missa att tänka på att det finns mycket mer i kroppen än bara skelett. Skelettet har ju en stabiliserande funktion och till viss del även skydd från yttre våld mot de känsliga organen som sitter innanför. Man kan få blödningar i mjukdelar och det märks inte direkt om man har otur, men kan vara nog så farligt.

Så himla typiskt hästfolk att skita i sig själva. Alla andra människor söker för en sticka i tummen typ.
 
Fast tror man att man är potentiellt allvarligt skadad är det väl inget konstigt att åka till akuten?! Visst ska man inte åka dit i onödan men jag skulle nog säga att en rejäl spark i ryggen INTE är att leka med. Blir det något skit där finns det risk för förlamning eller konstant smärta resten av livet.

Jag är verkligen inte för att säga åt någon vad den ska göra i medicinska frågor men hade det hänt när jag stått bredvid hade jag tvingat in dig till akuten :(

När jag flög av min häst när jag hoppade (klassiker, hon tänkte stanna men gjorde det inte och snärtade mig ur sadeln) mer eller mindre tvingade läraren mig att ligga still tills de kollat mig för tydligen hade mitt huvud dunkat i hennes framben. Då tyckte jag det var skitlöjligt, idag är jag tacksam för att de var försiktiga.
 
Fast tror man att man är potentiellt allvarligt skadad är det väl inget konstigt att åka till akuten?!

Absolut inget konstigt. Hade jag trott det hade jag suttit där redan igår - oavsett vad 1177 eller någon annan sagt. Men jag trodde ju inte jag var det - iom inte så ont (jag trodde verkligen det skulle göra mer ont än det gör) och full rörlighet.

Idag är jag kanske inte lika säker efter den här tråden... Men så att jag själv tror det är allvarligt är det ju inte. Jag skulle gärna ha en röntgen för att vara säker. Men jag kan inte påstå jag tror det är allvarligt skadad även fast jag blivit lite nojig. Men noja är ju inte akut så att säga. Dvs att jag blivit nojig är ju i sig inte som gör det mer akut.

Sen känns det någonstans som man får lita på 1177 med. Känns ärligt talat väldigt knepigt att ringa och boka en sjukresa till akuten trots att 1177 två ggr sagt att jag inte behöver åka in?
 
Det jag kan råda dig till är att söka någon form av vård för att åtminstone dokumentera skadan, eftersom det är svårt att få ersättning för det om det i framtiden ger men ifall man inte sökte när det hände.
Dessutom, vad gör några timmars väntetid så fruktansvärt att man är villig att riskera framtida funktion för att spara de timmarna?
 
Jag har aldrig sagt jag INTE ska söka vård. Enda frågan har varit sitta ett halvt dygn eller mer på akuten i helgen eller ta det på akuten på VC på måndag. Kolla upp det ska jag givetvis. Jag fick inte en smäll i huvudet :)
 
Jag var där en lördag i maj. Fick komma in direkt.

Och som redan sagts, de hanterar inte sådana här skador och är alltså inte ett alternativ. Tyvärr.

"Vid svårare fall hänvisar vi till Akademiska Sjukhusets akutmottagning. Exempel på svåra ortopediska skador är arm- eller benbrott med synbar felställning, ryggskador som skett i olyckor, ledsvullnad med feber och liknande."
 
Jag fick en spark i bröstryggen för ett tag sen. Blev lite öm men tänkte inte mer på det. Men för säkerhets skull åkte vi ändå in (har en gammal skada i nacken, som gick obehandlad alldeles för länge..) och röntgade. Det var en liten "ytlig" spricka i skulderbladet och rejält skadad muskel.

Jag hade inte dött av att vänta med att åka in, men jag hade haft bra mycket större problem än vad jag har nu..

Åk in för bövelen! Eller ring åtminstone. Säg vad som hänt och låt sjukhuset ta ett beslut om vad som ska göras, undersöka eller avvakta.

Ryggskador sucks butt.. Kan spöka i många år efteråt om man inte sätter in åtgärder snabbt. Ja, det kam givetvis bli problem ändå men förhoppningsvis inte lika stora.
 
Det går inte att ringa akuten på akademiska :/ Det ska gå via 1177....

När vi var inne med mitt ben så var jag röntgad, tvättad och omplåstrad på fyra timmar, mitt i natten. Hade det blivit stygn hade vi hunnit med det också. Längst tid tog det att vänta på röntgensvaren.
 
Jag hade gjort som du. Ringt, beskrivit ingående vad som hänt, brett på rejält hur jag mår överdrivit smärta och stelhet...men gå kan jag. Bett den som tog samtalet läsa upp vad som dokumenterats så det stämmer med det jag berättat. Väntat någon/några dagar ringt igen och nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
Jag tycker det är självklart att du ska få det där röntgat. Men eftersom du ändå kan gå är det inte akut - akut om jag säger så, men absolut inom någon dag få veta hur det ser ut där inne.
gulan
 
Jag hade gjort som du. Ringt, beskrivit ingående vad som hänt, brett på rejält hur jag mår överdrivit smärta och stelhet...men gå kan jag. Bett den som tog samtalet läsa upp vad som dokumenterats så det stämmer med det jag berättat. Väntat någon/några dagar ringt igen och nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
Jag tycker det är självklart att du ska få det där röntgat. Men eftersom du ändå kan gå är det inte akut - akut om jag säger så, men absolut inom någon dag få veta hur det ser ut där inne.
gulan

Varför överdriva? :confused:
 
Jag hade gjort som du. Ringt, beskrivit ingående vad som hänt, brett på rejält hur jag mår överdrivit smärta och stelhet...men gå kan jag. Bett den som tog samtalet läsa upp vad som dokumenterats så det stämmer med det jag berättat. Väntat någon/några dagar ringt igen och nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
Jag tycker det är självklart att du ska få det där röntgat. Men eftersom du ändå kan gå är det inte akut - akut om jag säger så, men absolut inom någon dag få veta hur det ser ut där inne.
gulan
Men jösses - varför LJUGA för vården?? :confused:
 
?? Ganska uppenbart tycker jag. För att få den sjukvård man är berättigad till är överdrift nödvändig.......anser jag dårå.
gulan

Fast vem vinner på att få vård baserad på påhittade symptom? :confused::confused::confused: Knappast patienten. Det är ju fortfarande läkaren som beslutar vad som ska undersökas och med vilken undersökningsmetod. Breder patienten på med en massa symptom som inte finns så blir ju risken större att läkaren gör en (för patienten) felaktig undersökning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Kropp & Själ I början/mitten av januari åkte jag på bra med stryk i en olyckshändelse i stallet och fick ta en tripp till sjukhuset, fick en spark i...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp