Finns Vojlockar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mandaga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 307
Sv: Finns Vojlockar?

Rider du med vojlock? Nej!
Fungerar det bra med vojlock tycker du? Det gör det säkert, har i stort sett aldrig provat. Har aldrig ägt en enda vojlock.. Så fult! Använder alltid schabrak men för det mesta bara en fårskinnspad direkt under sadeln.
Hur vanligt är det igentligen? det är nog inte så vanligt.
Brukar du se vojlockar?Nope! på shettisar nöjligtvis

1. Rider Du med Vojlock? Nej, men jag skulle det om jag hittade en i ull.
2. Om du svarat Ja innan: Varför? Om jag hittade en i ull så hade jag använt den därför att den suger upp hästens svett och håller hästen torr vilket minskar risken för skav
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Nej, inte om den är i bomull, jag vill inte ha blöt bomull närmast hästen utan använder en ullpad.
4. Hur vanligt är det igentligen? Tyvärr ovanligt, det är bättre för hästen som svettas med en vojlock än ett schabrak, det handlar ju om hästens komfort i första hand för mej, inte om mode.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Ja, höjer jag blicken i sadelkammaren så hänger där ett antal. Men det är svårare att hitta några att köpa. Men när modet svänger igen så lär de ju komma tillbaka och "alla" kommer tycka att schabrak är så fula;)

Senast ändrad:

1. Rider Du med Vojlock?
Nej, men jag har vojlockar till ponnyn som inte rids något mycket.

2. Om du svarat Ja innan: Varför?
För jag tycket det är fult :p

3. Fungerar det bra med vojlock tycker du?
Jag tycker dom ligger mycket sämre än schabrak.

4. Hur vanligt är det igentligen?
Inte så vanligt, det var väl det förut.

5. Brukar du se Vojlockar ofta?
På ridskolor.

Hm.. Ja.. Mest nyfiken.. Men medtanke på att många i england rider utan nått alls? HM..:)

Så stora är dom nog inte:) Lagom att krama om hästen antar jag:) Men det ore väl samma sak med en fårskinnstunnel tillgjorden sm är lång? Vem vet..:D

1. Rider Du med Vojlock? Ja, ibland.
2. Om du svarat Ja innan: Varför? För att jag tycker det är trist att ha likadant som alla andra, dessutom är det ibland snyggare.
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Ja (?), lika bra som schabrak förutsatt att de passar.
4. Hur vanligt är det igentligen? Eftersom det går mode i sånt så är det nog inte så vanligt just nu.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Nej.

1. Rider Du med Vojlock?
Nej

-

Ofta dålig passform, inte särskilt snyggt men den är säkert funktionell.

Ser dessa någon enstaka gång på någon ponny eller på någon äldre persons häst.

Nej

Tänkte starta en undersökning:) svara bara på mina fjolliga frågor sim jag, (ridskoleryttare) undrar över:D
1. Rider Du med Vojlock?
Svara typ:
1. "Ja, jag rider med vojlock" eller "Nej, jag rider inte med vojlock" osv:)

.
.
.

1. Jag rider med voljock för det mesta. Har en särskild vojlock/sadelunderlägg med extra skitopaddar i fickor till min bomlösa sadel.
2. Min häst är så kort så schabraken ser så stora ut.
3. Hon svettas så mycket så vojlocken funkar bäst.
4. Verkar inte vara så vanligt här där jag bor.
5. Inte så ofta.

Ja... jag vet inte ja.... Har aldrig funderat över det direkt innan jag läste artikeln. Men under vanliga engelska bomsadlar på hela hästar borde det väl vara ok....

Den artikeln handlade väl om paddar att använda under sadeln och vilka material som var bra och dåliga till det? (den jag läste nyss gjorde det i alla fall) En vojlock eller ett schabrak har man ju för att skydda sadeln mot smuts, svett och stöv.

1. Rider Du med Vojlock?
Som oftest ikke, men det hendte på gamlehesten.

Jeg har et par voilocker jeg har brukt på gamlehesten i forbindelse med felling av vinterpels. Han fikk gnag av schabracken, i det området hvor schabracken ligger løst over hestens kropp (altså den delen av schabracken som voilocken ikke har). I forbindelse med dette kjøpte jeg også en saueskinnsvoilock, og den har jeg av og til brukt på den nye hesten, selv om den ikke får gnag av schabracken når den feller vinterpelsen.

Bruksmessig synes jeg voilock vs schabrack er likegyldig, men synes schabrack er penest.

Tror det ikke er så vanlig. Var ganske vanskelig å finne en butikk som solgte voilocker den gang jeg fant ut at det var det jeg skulle ut å kjøpe.

Nei.

1. Rider Du med Vojlock? Ja
2. Om du svarat Ja innan: Varför? För at jag har :p En är köpt på rea, en har jag sytt (mindre tygåtgång jmf med schabrak) :D
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Absolut. Handlar mest om kvaliteten.
4. Hur vanligt är det igentligen? Ganska vanligt. Särskilt i mindre stall och på ridskola skulle jag tro.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Ibland.
:)

Varför tycker folk att det är så fult egentligen?

Jag har en svart/röd islandshäst med svart/rött träns och svart dressyrsadel. Letar med ljus och lykta efter en svart (eller röd) vojlock med rött kantband. Tror att det kommer bli supersnyggt på honom. :D

Enkla anledningen till att jag vill ha vojlock och inte schabrak är för att schabraken är är onödigt stora och är "i vägen" när man hänger upp dem i sadelkammaren.

1. Rider Du med Vojlock?

Nej

2. Om du svarat Ja innan: Varför?-

Nja, jag tycker inte de sitter så bra under sadeln men det kan ju ha med min sadel att göra, det är inte någon snygg passform. Men på sommare tycker jag det känns bättre att ha en vojlock för jag tycker att det luftar mer, så hästen slipper bli lika varm..

Inta så himla vanligt längre...

Nix

1. Rider Du med Vojlock?
Ja på min islandshäst gör jag det

För att om jag lägger på honom ett schabrak så ser det ut som att han har täcke på sig

Ja på min islänning och hans dressyrsadel så är passformen mycket bättre än hos ett schabrak

Inte speciellt vanligt

Nej tyvärr, det är nästan omöjligt att få tag på numera.. Modet du vet.. det kommer och går, men snart är nog vojlocken inne igen ;)

1. Rider Du med Vojlock? Ibland
2. Om du svarat Ja innan: Varför? Från början för att de gick att hitta så billigt (fr. 5 kr), nu för att jag ju har köpt dem.
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Ingen skillnad mot schabrak, så länge den passar. Lite svalare på sommaren för hästen bara.
4. Hur vanligt är det egentligen? Mindre vanligt.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? varje gång jag är i stallet ;)

Ett vojlock som passar tycker jag är bra mycket snyggare än alla dessa blingade schabrak.

Ang. varför ridskolor inte har det om det nu är billigare kan det ju bero på att det är lättare med storlekar på schabrak samt att många ridskolor säkert vill ha sitt namn på schabraken.

1. Rider Du med Vojlock? Ja det gör jag.
2. Varför? För att jag inte tycker det är någon skillnad på schabrak och vojlock, för att jag har flera stycken ..
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Ja, ingen skillnad mot schabrak.
4. Hur vanligt är det igentligen? Inte så jättevanligt, dock på ridskolor
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Ganska, ser ofta vid privatstall där utséendet inte spelar roll ^^, ridskolor.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 809
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
165
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka