Fint versa lite grövre hö?

Sirpafinnen

Trådstartare
Hur stor är skillnaden i energi och proteinvärdena generellt mellan ett finstråigt "fjärdeårsvallshö" och ett lite grövre "förstaårsvallshö"?
Beror förstås på många saker förstår jag men ungefär?? :)

Sv: Fint versa lite grövre hö?

Vi har bägge sorter, både fint hö och lite grövre.
De har i princip samma värden, skiljer bara några gram hit och dit.
MJ 8,3 och Smrp 75.

Sen har vi grövre hösilage som har 7,1 MJ och 42 Smrp ca.

Sirpafinnen skrev:
Hur stor är skillnaden i energi och proteinvärdena generellt mellan ett finstråigt "fjärdeårsvallshö" och ett lite grövre "förstaårsvallshö"?
Beror förstås på många saker förstår jag men ungefär?? :)

Vad menar du med "fjärdeårs" respektive "förstaårs"?
Menar du att det förstnämnda är FYRA år gammalt?

*lånar knappen*
Skall köpa analyserat hö till nästa höst och vinter då jag precis skaffat häst och hö och hösilage är en brist vara just nu.Men hästen jag har verkligen ÄLSKAR sitt hö:d Han gosar och gnider sig men huvud,hals och bog ibland ser det faktiskt ut som om han skall hoppa på rundbalen:rofl: :rofl: :o han brer ut sig och rullar runt i höet.Ett riktigt KODAK moment!!Så jag tror att han är ganska nöjd och det ser riktigt frächt ut.Men skall verkligen köpa analyserat sen för det är ju viktigt att se till att de får i sig ordentligt.Men tyvärr har jag ingen erfarenhet och vad som är ett bra värde på höet:crazy:

Det finns inga generella värden, om det är siffror du är ute efter.

litenmama skrev:
Men tyvärr har jag ingen erfarenhet och vad som är ett bra värde på höet:crazy:

Det viktigaste är att hålal reda på KVOTEN mellan MJ/smältbart råprotein. Det ska vara ca 6 gram smältbart råprotein per MJ. (kvot runt 6 alltså)
Gärna lite högre men ej lägre än 6.

Vad som är bra värden beror på om man har en svårfödd eller lättfödd häst. För en lättfödd vill man ha lågt MJ och för en svårfödd högt.
Men normala värden är allt mellan 7-8.5MJ och just energimängden är int det viktigaste att hålla koll på utan PROTEINMÄNGDEN dvs det smältbara råproteinet. Den kan variera avsevärt mycket!!
Från 15g/kg foder till 100g/kg foder. Helst ska den ligga runt 40-60g/kg foder. Observera att jag talar om "per kg FODER", ej "per kg/TS". I TS (torrsubstans) blir det högre i värden.
Och pga TS kan silage innehålla mycket lägre inenhåll per kg/foder med ändå ha lika eller t o m högre värden än hö per kg/TS.
Förstår du mitt svammel? :crazy:

Ja,nästan:confused: :) .
Jag skall skriva upp detta så att jag har det när det är dags för att köpa eller beställa!Tack så jätte mycket:bow:

Nä inte siffror, det förstår jag är omöjligt men om den nya vallen ger "bättre" hö än den vall som används för fjärde året.. Fast det beror väl på om och hur man gödslar *tänker högt*
Varför jag frågar är för att jag har dessa två sorter att välja på nu när jag ska skarva mitt befintliga hö fram till betet. Vill inte ta analys på BÅDA utan vill ha tips på vilket som verkar smartast att välja. En chansning är det ju likaväl och analysen får sedan avslöja sanningen :)

Då förstår jag hur du tänker!

Tyvärr vet jag inte om jag kan komma med något vettigt råd, eftersom så många olika faktorer påverkar näringsvärdet - bland annat hur vallen gödslat som du så riktigt påpekar.

Är det samma pris på de två sorterna? Jag hade kanske valt det finare höet - men det beror lite på hur det ser ut, och vilken häst jag ska utfodra.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 155
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 712
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka