Bukefalos 28 år!

"fipplar" med maten...

Tuvalisan

Trådstartare
kan hon ha tandproblem, jag ska ta ut vetrinären nu i oktober iaf men tänkte höra vad ni tror oxå. har ett 4-årigt fbl som när hon äter, stoppar in mat i munnen, och så spottar hon ut hälften och tuggar, går sen occh plockar upp det hon har tappat på golvet, det tar evigheter för henne att äta!!! Inga problem vid ridning. Vad tror ni?
 
Sv: "fipplar" med maten...

Ofta är det så att hästen har munproblem när de fipplar med maten, sen finns det en och annan som kan äta som riktiga grisar utan att för den sakens skull ha problem med tänderna.:angel: När hästen spottar ut mat, är min erfarenhet att något problem i tänderna ändå finns.
 
Sv: "fipplar" med maten...

Har ett halvblod/fullblod hemma som också sölar med maten. Var iväg på klinik och kollade munnen nu och det visade sig att två kindtänder har frakturer med pulpablottningar.

Så nu ska vi till T.L i Söderköping och röntga för att riktigt se vidden av skadorna.
Märks inte heller så mycket i ridningen utan mest bara när han äter.

Kan rekomendera dig att åka o kolla upp munnen på din pålle också :)

Lycka till!
 
Sv: "fipplar" med maten...

Låter definitivt som ett tandproblem, i synnerhet som din häst befinner sig i tandväxlingsperioden.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: Enya
·
Hästvård Min 4-åring har sina vargtänder kvar och jag velar kring hur jag ska göra. Plocka bort eller inte? I hennes fall är det stora vargtänder...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Tora
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp