First Wish

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ankiesen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 808
A

Ankiesen

Jag sökte runt lite här på alla forum om honom men hittade inget så då tänkte jag starta en liten tråd...

Vad tänker alla ni stoägare som betäckt med honom samt ni som fått avkommor efter honom iom att han tagits ur aveln pga struppipning?

Skulle ni köpa en häst e honom? då riktar jag mig både t upfödare om ni skulle kunna tänka er att köpa ett sto e honom och ta in i er verksamhetsamt tävlingsryttare om ni skulle kunna tänka er att köpa in en häst e honom för framtida tävlingskarriär?

Jag har sökt runt om info ang struppipning och uppfattningen jag fått är att det verkar väldigt ovanligt att ston utvecklar struppipning (har inte hittat ngn info om ston som utv det hela och tagits ur tävling/avel men om hingstar finns det ett par exempel kan ju dock bero på att man inte kan "tysta ner" en hingsts felaktigheter men ett sto kan fortsätta gå i avel eller dyl utan att det upptäcks eller sprider sig i sådana mängder esom ett sto får färre avkommor samt att du kan sätta ett sto i avel utan en genomgång som tex ett bruksprov... Det verkar också väldigt luddigt om det är en nedärvningssjukdom eller en åkomma som under olyckliga omständigheter kan drabba vem som...

Att operera en struppipare kostar runt 25 000 och gör att individen ska klara av att gå som hopp eller dressyrhäst i framtiden galoppörer osv har en mörkare framtid.

Vad tänker ni?

Jag tkr att det är en otroligt fin hingst, filmen "tobbe möter jan brink" visar en otroligt charmig och mogen hingst osv så det skulle vara synd om det inträffade gör att hans avkommor hamnar i "dålig dager" för jag tror att de kan vara väldigt intressanta i framtiden, fint lynne, bra gång, fantastisk stam osv. men det får ju framtiden visa!

MVH Ankie (som tingat en fölis e first wish - olympic ferro) "man måste våga satsa"

Sv: First Wish

Nu har jag fått ta del av en avhandling som finns på slu i uppsala där man kom fram till följande:
alla raser så är det 4 ggr så vanligt att en valack/hingst utvecklar struppipning gentemot ett sto.
bland halvblod är det 5 ggr så vanligt.

Avhandlingen gjordes i samband m Steinbeck som togs ur aveln pga struppipning. Och man hade strax under 150 st hästar som man hittade som hade utvecklat sjukdomen i hela europa på den tiden. Dock så har man inte funnit enligt denna avhandling att ngn Steinbeck avkomma utvecklade struppipning. Någon som vet ngt om det?

MVH Ankie

Jag kollade ju på en hingst 08 efter honom :crazy: Är det något att tro på ändå?

En amerikansk studie visde att 2 % av avkommorna utvecklade struppipning (det stod inget om könen i den studien). Så det är inte så många som kommer att drabbas i sådant fall.... Jag har själv en First Wish avkomma, en härlig hingst med underbart temperament! Och Jan Brink letar själv efter en hingst efter FW att köpa och tävla så han tycks inte bekymra sig så värst mycket. Sen har han iofs helt andra pengar att handla med mot vad jag har... i dagsläget har jag inte ens råd med en avdankad travhäst....

Okej så riskerna är inte så stora då? :) Har blivit "smygkär" (dock öppet ;)) i en fux med bläs och fyra strumpor (så perfekt ;))

jag tycker att avkommor efter first wish verkligen är nåt i hästväg! Sånt fint vaket intryck med MASSA karisma!!

T.o.m jag som inte kan ett dyft om dressyravel (är hoppnisse) tycker att dom avkommor jag sett E. First Wish är helt :love:

Jag tkr oxå att de avkommor jag sett e FW ger ett väldigt vaket och alert intryck och de ber inte om ursäkt för sig utan "se på mig"... Oftast får man leta länge e sådana uttryck och inte hitta en hingst som ger massa sådana... jag brukar tro att d e mamman och livet som sådant som ger "det" men jag vet inte längre. har sett för många fina FW avkommor nu m mammor m medioker stam, exteriör och meriter där avkomman är ngt extra. skulle vara kul å se avkommor e de andra furst heinrich hingstarna å se om det kommer ifrån stammen. Ngn som sett ngra sådana?

Apropå fuxar så e d lite lustigt att jag sett avkommor e FW m mörkbrun/svart möderne å d ploppar ut en fux... Har träffat massa upfödare som hoppades på att få en drömhäst (asså en typ salinero svart m vita tecken eller iaf mörktbrun) å ut får de en fux. D tkr iofs jag e tur för jag är så dökär i rödfuxar å fuxar i allmänhet!

Haha mamman är snart med två strumpor bak och födde ut en fux ;) Måste gömma sig anlag för fux i honom antar jag? ;) Uppfödaren sa det att hon trodde hon skulle få en svart skönhet till.

Konstigt det där, mitt sto är fux och jag var så säker på att få en fux, men min åring efter FW är svartbrun. Hon är otroligt läcker, inte så stor som jag trodde att hon skulle bli men hon kanske växer till sig. Mkt nöjd med henne.

skulle vara kul å se avkommor e de andra furst heinrich hingstarna

Har inte sett några avkommor till honom men här är hingsten Faustinus e. Fürst Heinrich:
faustinus.jpg

Här finns film på honom:
http://www.superiorequinesires.com/stallions/faustinus.htm

Apropå fuxar så e d lite lustigt att jag sett avkommor e FW m mörkbrun/svart möderne å d ploppar ut en fux...

Måste gömma sig anlag för fux i honom antar jag?

Men att han har ett fux-anlag borde ju inte komma som en jätteöverraskning??

Florestans farfar var fux, liksom Donnerhall.
Morfar Welton var fux (liksom sin far Weltmeyer).

Är det någon som läst vad F H dog av, blev det någonsin officellt?

October 2005
Furst Heinrich is owned by Gestut Sprehe in Loningen, Germany, but Sprehe was unwilling to give information on the untimely passing of this stallion. "I can only confirm that he passed away at the clinic, but I am not allowed to tell you more," Gestut Sprehe told Eurodressage.
Sprehe did not want to share any information about the cause of death of their horse, nor the location of the clinic. "We are investigating his death and I would like to say that everyone at Sprehe is extremely upset about it, including the family." Sprehe will release an official statement on the passing of Furst Heinrich tomorrow.
http://www.eurodressage.com/news/breeding/westfalen/2005/furstheinrich.html

I april 2005 stod det följande om honom:
On the Sprehe website, one can read that star stallion Furst Heinrich (Florestan x Donnerhall) is currently back in training. Ever since his victory at the 2003 World Young Horse Championships, Furst Heinrich has been lame and was only presented in hand at stallion shows. At the moment, one can read that "Furst Heinrich is being prepared for the international dressage sport by double European Junior Riders Champion Kristina Sprehe."

Vad betyder “lame” i det här fallet?

Det är väl det vanliga uttrycket för halt???

De har mao aldrig presenterat den verkliga dödsorsaken?

Är inte det lite märkligt när det rör sig om en så pass känd hingst?

Är eg mest hopp intresserad varpå jag tidigare bara konstaterat att han tyvärr avlidit...

Jodå, det står på hemsidan:

2008-02-12

FIRST WISH 1103 UR AVEL 2008.

Tullstorp Dressage Stable AB kommer inte att ha segerhingsten First Wish 1103 i avel 2008.
Efter en kraftig infektion i hals och luftvägar hösten 2007 har hingsten successivt utvecklat sjukdomen struppipning. Vid halsundersökning i samband med att hingsten behandlades för en halsinfektion under september 2007 påvisades endast en mycket lindrig förändring i hingstens hals av landslagsveterinär Jonas Tornell. Detta har under hösten och vintern på kort tid försämrats kraftigt och First Wish 1103 har nu en utvecklad struppipning.

First Wish 1103 hade vid godkännandet som 3-åring varit utan anmärkning vid struppips-undersökning. Sjukdomen har således utvecklats efter infektionen. Ordförande i AVN Leg.Vet. Karl-Henrik Heimdal säger:
Struppipning är en s.k progressiv sjukdom som hos olika individer utvecklas under en varierande lång tid till sitt slutstadium. Ofta debuterar sjukdomen med symptom i 4-6 års ålder och utvecklas till sitt slutliga stadium på allt från några månader till något år. Halsinfektioner kan ibland initiera och påskynda denna utveckling. Struppipning har en komplex bakgrund, där stora hästar samt hästar med långa halsar är överrepresenterade. Flera studier har visat att sjukdomen kan ha en ärftlig komponent. Den finns därför med bland de sjukdomar som regleras i ASVH´s regelverk och i Jordbruksverkets defektlista DFS 2004:22.
Det skall dock sägas att den stora majoriteten av First Wishs avkommor absolut inte kommer att drabbas av sjukdomen.

-Alla som har avkommor eller har dräktiga ston ska vara mycket stolta för dessa. Det kommer inte att finnas så många avkommor och det kommer att bli stor efterfrågan på dessa, säger Jan Brink. First Wish är en fantastisk hingst och har vunnit allt han har ställt upp i. Enligt många utländska kolleger en av de bästa Fürst Heinrich avkommor de sett.
-Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att ta honom ur avel, men har man ett regelverk så ska det följas. Det är vår policy på Tullstorp, fortsätter Jan Brink.

First Wish kommer nu att opereras i Tyskland och sedan gå hem till sin ägare Helena Lindmark som kommer att satsa på en intressant tävlingskarriär med honom.

Från ASVHs hemsida:
http://www.asvh.se/document/first_wish.pdf

De har mao aldrig presenterat den verkliga dödsorsaken?

Är inte det lite märkligt när det rör sig om en så pass känd hingst?

Det tycker jag med. Jag tänkte att någon som använt sig av F Hs son kanske hade frågat eller tagit reda på den...

Steinbeck återinsattes väl i aveln?
Såvitt jag minns. Men användes väl inte så mycket eftersom han då var lite till åren och kanske också för att han efter sitt avelsuppehåll inte hade så mycket avkommor synliga ute som andra som var aktuella för samma tidsperiod? Därefter kom ju ett gång nya lovande hingstar som man valde att använda.
Jag gillade Steinbeck (har bara sett honom på tävlingsbanan) och de få avkommor jag sett har varit fina.
mvh

Jag gillar verkligen FW och de avkommor jag sett har varit väldigt trevliga och eleganta.

Men jag personligen skulle nog inte våga köpa en avkomma efter honom då jag har en egen uppfödning som nu visserligen är 18 år, men som är op struppipare och jag vet vad det innebär.

Min fick det efter en infektion, men är linjeavlad på Gaspari vars son Herkules togs ur avel pga att strupppipning så det är svårt att säga om det är avelsrelaterat på min.

Sedan vet jag faktiskt om ett SWB sto som är struppipare.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
393
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 933
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka