Sv: Fisk

Scarlet skrev:
Köp en ny växt till dina stackars fiskar.. snälla :crazy: fråga i affären om det finns någon som håller sig fin länge.
vad ger växterna för något till fiskarna som är supernödvändigt?
 
Sv: Fisk

HalyBailey skrev:
Nån sa nåt om vattenemperatur? Vad ungefär ska det ligga? Kan man påverka det genom att öka styrkan på lampan kanske? :confused: Kan bara inte komma på vad mer man kan göra för att hålla det gröna borta.
Någon speciell mal man ska fråga efter i affären? Minns att jag hade mal som barn men herrejesus dom var ju 20-30 cm långa! rädd att dom äter upp mina vänner firrarna :cool:

1. Köp dig en termometer (klisterremsa med tempbeteckning kostar 9-11 kr i djuraffären).. sätt på rutan och då ser du när tempen är bra och vet om du behöver byta lampa eller ha lampan tänd kortare/längre tid på dygnet..

2. alger uppkommer i mängder om du låter rent solljus lysa in i akvariet, även vissa typer av lampor(halogen hemma hos mig) ökar tillväxten av alger..

3. ancistrusmal, dom är 3-4 cm långa när du köper dem.. brukar oftast bli upp till runt 8 cm i mina akvarier, sedan slutar dom att äta alger :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fisk

HalyBailey skrev:
spinner vidare.

har problem med mitt akvarie.

Algerna stortriiiivs :crazy: Måste rengöra det nästan varannan vecka för att mina firrar ska kunna titta ut genom rutan så att säga. Kan man göra någonting för att få vattnet att "hålla sig" bättre? Har varit radikal och slängt ut växten nu (litet akvarie) för att det kändes som att den bara lusade ner med grön färg i vattnet.

Observera att jag inte är bra på termer, menar inte att ringakta mina kära fiskars hem :love: Har två små guldisar. Funderar lite smått på att införskaffa en liten mal, dom är väl bra på att hålla iordning och städa i akvarium?

Hur har ni andra löst det med att hålla algerna borta?

1. Kolla nitratvärdet. Låt det inte överstiga 20-30 mg/l.
2. Byt ut rören om de är över ett år. Välj akvarierör.
3. Begränsa belysningstiden till max 8 tim per dygn, inkluderat ev. solljus.
4. Stoppa tillbaka växten (alt en ny eller fem).
5. Ge den nya växten/växterna helst näring.

Ge detta några veckor så kommer det att förbättras.
 
Sv: Fisk

du kanske vill svara, vad är det med växterna som är nödvändigt?
 
Sv: Fisk

Jag skulle inte säga att växter är nödvändiga, men som i fallet med det algiga akvariet hjälper de till. Alger är också växter, och om de inte får konkurrens av de växter vi akvarister gillar (läs, ej algerna) så är det fritt fram för dem. Har man dessutom mycket ljus och mkt näring( fiskskit och matrester) i vattnet får man mycket alger. Tillsätter man snabbväxande växter kommer de att konkurrera med algerna.
Växter är även bra eftersom de tillför syre dagtid!
 
Sv: Fisk

mm okai..mina fiskar har adlrig haft gröna fingrar, alla växter har dött mycket fort trots noga följda insruktioner om skötsel.. så jag har plastisar :p (vet att riktiga akvarister hatar dem)..
dom håller sig snygga jättelänge och karet hålls algfritt med hjälp av ancistrusmalen och tydliga fodringsregler för mamma som gärna ger ett helt kryddmått mat till 2 slöjstjärtar.. :angel:
 
Sv: Fisk

Finns en hel del saker att tänka på när det gäller att få snygga växter. Här kommer en del tips.
1. Lämpligt grus, gärna tex bränd lera i en storlek som både ger fäste för rötter och släpper ner lite luft
2. Val av växter. Är man inte intresserad av växtskötsel, köp växter som inte kräver pyssel.
3. Ta bort krukor och ludd. Klipp ner röttern så de blir korta och spretiga. Ta bort fula och långa blad. Ge växten tid att ta sig.
4. Växter som ska växa på stenar och rötter vill helst växa just så.
5. Erbjud bra ljus under rätt tid.
6. Näring i gruset och i vattnet.
7. Det behövs fisk. Fisken ger ifrån sig gödning och koldioxid.
8. Algiga blad kan inte sköta fotosyntesen. Ta bort, skaffa algätare.
9. Koldioxid. Tillsättning kan mycket väl behövas.
10. Köp ej fredskalla (spatiphyllum) ciklidgräs osv. Dessa är ej akvarieväxter.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: cute_beast
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 860
Senast: cassiopeja
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp