Bukefalos 28 år!

fiskar i skål?

Sv: fiskar i skål?

tycker att dom i djuraffären borde informera lite mera för allt folk som köper...

Det är det ständiga problemet med djuraffärer. De kan inte tillräckligt om djuren de säljer, och kan de det så informerar de inte om det eftersom det kan göra att folk inte vill köpa = mindre inkomst för djuraffären. Om det t ex kommer någon och är inställd på att köpa en fin liten fisk i skål "som prydnad" blir denne nog inte så värst köpsugen om personalen berättar att man måste köpa ett stort akvarium med alla tillbehör som måste skötas...

Regeln är att alltid ta reda på så mycket om djurarten att man inte behöver fråga när man väl är där för att köpa djuret, eller ännu hellre gå till en privat uppfödare som bryr sig mer om sina djur än om pengarna.
 
Sv: fiskar i skål?

Genom att ta reda på mkt själv förstår man ju som kund snabbt om personalen är ärlig och vill hjälpa, eller om de bara snackar skit.
 
Sv: fiskar i skål?

Nej och nej. Man SKA inte alls ha guldfiskar då de blir 30 cm stora, och att tro att man ska ha ett gäng 30 cms fiskar i 25 liter går givetvis inte. Det finns heller ingen regel som säger att en växt gör det bättre.

fast hur stora fiskarna blir beror väl på volymen man har dom i.. jag hade som sagt guldfiskar i en sån här hemsk burk när jag var liten och dom blev då inga 30 cm. tror inte ens dom kom upp i tio cm =) kanske sju.. så så är ju fel o säga också...

men jag tycker ändå det är fel att ha djur så..
 
Sv: fiskar i skål?

Men det är ju ungefär som att inte ge en växande häst tillräckligt med mat, låta den stå med mask och inte få röra sig ordentligt. Då kommer den ju också att bli mindre än vad den borde ha blivit. God djurhållning är det ju knappast, och vill man ha en ponny är det ju bättre att köpa en sån än ett halvblodsföl som sen får svälta och vanskötas så att den överlever men inte mycket mer, och blir liten?

Likadant med fiskar, vill man ha en liten fisk så är det bättre att köpa en sån än en guldfisk, som man sen missköter så att den förblir liten och dör i förtid.
 
Sv: fiskar i skål?

fast ja hade guldfiskar som blev tio år gammal. o en algätare som blev över tio år.. men jag vet inte hur gamla dom brukar bli.. ja tyckte det va gammalt =)

ang växa... så hade jag ett 160l men mina fiskar växte inte direkt där helller:o
 
Sv: fiskar i skål?

fast hur stora fiskarna blir beror väl på volymen man har dom i.. jag hade som sagt guldfiskar i en sån här hemsk burk när jag var liten och dom blev då inga 30 cm. tror inte ens dom kom upp i tio cm =) kanske sju.. så så är ju fel o säga också...

men jag tycker ändå det är fel att ha djur så..

Och människor som växer upp i slott är längre än de som växer upp i tvåor?
Som Manuse säger, att missköta något är inte så svårt, motsatsen verkar svårare ibland.

Det FINNS ju fiskar i glada färger som inte blir så stora, platy och guldbarb tex. Varför ska man nödvändigtvis ta en jättestor dammfisk och missköta så att den inte växer och dör i förtid?
 
Sv: fiskar i skål?

jag tror inte jag misskötte mina fiskar? i akvariet hade ja både platy, neontetra,mollyfiskar, guppi algätare och guldfiskar.. inga växte förutom algätaren =)
 
Sv: fiskar i skål?

Uppenbarligen så trivdes ju inte guldfiskarna, eftersom de inte växte. Neontetror, guppy, molly och platy blir aldrig särskilt stora, hur stort och fint de än bor. Guldfiskar däremot blir större, om man inte vansköter dem.

Ungefär som att du skulle ha en shetlandsponny och ett halvblodsföl som fick lika mycket mat, säkert skulle shetlandsponnyn klara sig, men halvblodsfölet skulle inte växa pga näringsbrist som det skulle utan förbli litet för sin ras.
 
Sv: fiskar i skål?

fast ja hade guldfiskar som blev tio år gammal. o en algätare som blev över tio år.. men jag vet inte hur gamla dom brukar bli.. ja tyckte det va gammalt =)

ang växa... så hade jag ett 160l men mina fiskar växte inte direkt där helller:o

Det räcker ju inte bara med ett stort akvarium, det ska också vara bra miljö, bra vattenkvalitet, bra mat, bra social miljö (inga fenbitande barber om man är slöjstjärt t ex). Sen är det ju långt ifrån alla akvariefiskar som blir så stora som guldfiskar, neontetror t ex.

En guldfisk blir normalt 20 år gammal om den mår bra, de kan bli uppåt 40-50 år gamla också. Men eftersom många har dem i för små akvarier och för dåliga förhållanden blir de oftast inte så gamla när man har dem hemma, utan dör i förtid, precis som dina gjorde.
 
Sv: fiskar i skål?

ok... konstigt för vi hade bra vatten i akvariet då.. kollade det ett par gånger.. men som sagt det var många år sen.. skulle aldrig vilja ha fiskar idag..

o visst växer neontetror. jag har sett stora sådana =)


men som sagt skitsamma. ja e ingen fisk expert på någotvis men skulle ja någongång ha fiskar så skulle det bli ett stoooort akvarium. tycker alla djur ska ha stor yta att röra sig på.
 
Sv: fiskar i skål?

Jo, men jag skrev ju bara vad lagen säger, inget om hurvida sådana stora skålar finns eller inte. Jag har inte fiskar själv och är inte insatt i hur stora skålar som finns på marknaden, det enda jag gjorde var att läsa lagtexten :)
 
Sv: fiskar i skål?

Jag vet några som har en fisk i en tillbringare... :( Ni vet typ en saftkanna, genomskinlig. det är en ensam fisk, och typ lite stenar på botten. jag tycker det är hemskt! detta är visserligen här borta i USA, de har förmodligen inte samma regler som i Sverige.
 
Sv: fiskar i skål?

Jo, men jag skrev ju bara vad lagen säger, inget om hurvida sådana stora skålar finns eller inte. Jag har inte fiskar själv och är inte insatt i hur stora skålar som finns på marknaden, det enda jag gjorde var att läsa lagtexten :)

Precis, och jag tolkade den.
 
Sv: fiskar i skål?

Har inte läst tråden men slänger in en fråga:

Får man ha fiskar i ett runt akvarium, alltså "skålformat" om det uppfyller kraven på antalet liter och man har pump, ordentligt ljus, växter och allt sådant?
 
Sv: fiskar i skål?

varför ska man promt ha firrarna i en skål..? ett fint, lagon stort akvarie med fina växter och några vackra stenar är väl hundra gånger finare än en liten skål..?! eller.:? jag tycker iallafall det. då får ju också firrarna större yta och lite spännande saker att undersöka. inte bara glas, sten och kanske en liten växt.

ha det bra! /mimmie
 
Sv: fiskar i skål?

*kl*

Jag måste bara fråga....
Är det Slöjstjärtar eller "riktiga" Guldfiskar ni pratar om. :grin:

Det är ju en viss storleksskillnad mellan dom. ;)

Personligen föredrar jag ett fint akvarium med många fiskar.
Dessutom har jag för mig att fisk i skål ska ha en insynskyddad sida.
Och var hittar man en "sida" på en rund skål. :angel:
 
Sv: fiskar i skål?

Slöjstjärtar kan också bli rejält stora, i princip lika stora som guldfiskar. Men eftersom de är så känsliga så dör de oftast innnan de är fullvuxna.
 
Sv: fiskar i skål?

*kl*

Jag måste bara fråga....
Är det Slöjstjärtar eller "riktiga" Guldfiskar ni pratar om. :grin:

:

Fast inte så stor skillnad som man kan tro. En guldfisk blir visserligen längre, medan en slöjstjärt växer på alla andra ledder, men räkna med att en vuxen slöjstjärt behöver lyftas med två händer för att man ska greppa runt den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp