Fitbit - ska det vara så här?

Jag har aldrig haft problem med att min Fitbit inte räknar sömnen och då har jag ändå haft fyra olika modeller (har haft Fitbit i nästan tio år så det är inte som att de går sönder stup i kvarten). Det jag har insett är att själva klockan inte är smartare än hur man använder själva appen. Klockan kan bara gissa din aktivitetstyp: genom appen kan du bekräfta. Med andra ord, om jag vet att jag skall ut och gå med barnvagn (jag har inga barn men ibland går jag med grannens lilla så grannen kan få ta en eftermiddagslur) så trackar jag min promenad med GPSen i appen OCH med klockan. Då fattar ju klockan att jag har visst varit ute och gått utan att röra på armarna. Även om den inte korrigerar stegen så korrigerar den kalorierna. Och om man har mockat och den tror att man har gått på gymmet är det ju bara att gå in i appen och ändra aktiviteten som klockan har sparat.

Jag tror det tar ett par dagar för ett helt nytt Fitbit-konto att lära sig hur användaren sover. Nu har jag ett gammalt konto med en stor mängd data så när jag byter klocka så får jag direkt ny sov-data. Men, den nya klockan har ju "ärvt" information från den gamla. Ge din Fitbit ett par dagar till och se till att programvaran är uppdaterad och att klockan inte störs av andra Bluetooth-grejer när du synkar den.
 
Jag har Fitbit Charge 5 (och har haft en Charge 4 innan), är överlag nöjd. Den räknar steg och annan motion rätt frikostigt dock - t.ex. brukar den få för sig att jag är ute och springer när jag kör bil. Jag springer jäkligt fort :D

Vad gäller sömn är den inte helt tillförlitlig där heller. Den räknar absolut in mer sömn än vad jag får. Har man nyss vaknat men inte masat sig upp än = sömn. Sitter man stilla ”för länge” och läser eller nåt, läggs detta också in på sömnkontot. Jag raderar rätt mycket sömn som är vakentid.

Men den ger ett hum om hur mycket sömn/motion jag får, vilket är fullt tillräckligt.

Men somnen du ar vaken visar den ju som "awake", och raknas inte in i den total sovtiden?

Jag har en charge 4 och vaknar ofta valdigt tidigt och ligger kvar i sangen tills en mer rimlig tid att vakna.
I min oversyn idag star deet t.ex. att min sovtid var 21.30 - 05.57, men den visar ocksa korrekt att jag var vaken den sista timmen, plus lite allman vakentid under natten, sa min totala somntid var lite over 7 timmar?
Ar ganska imponerad over hur precis jag upplever att den ar faktiskt. Jag ofta vaknar under natten och kan ligga kvar i sangen och forsoka somna om, och min upplevelse ar att den fangar detta valdigt bra!
 
Men somnen du ar vaken visar den ju som "awake", och raknas inte in i den total sovtiden?

Jag har en charge 4 och vaknar ofta valdigt tidigt och ligger kvar i sangen tills en mer rimlig tid att vakna.
I min oversyn idag star deet t.ex. att min sovtid var 21.30 - 05.57, men den visar ocksa korrekt att jag var vaken den sista timmen, plus lite allman vakentid under natten, sa min totala somntid var lite over 7 timmar?
Ar ganska imponerad over hur precis jag upplever att den ar faktiskt. Jag ofta vaknar under natten och kan ligga kvar i sangen och forsoka somna om, och min upplevelse ar att den fangar detta valdigt bra!
Den Charge 4 som jag hade tidigare lade som sagt in det som sömn. Jag kunde vakna 07.00, gå upp en sväng och sedan gå och lägga mig igen, utan att sova - och den lade då oftast in det som att jag somnat om, inte att jag var ”awake”.

Liksom den ofta lade till sömn 30 min här och där när jag läst/tittat på serie eller vad som.

Jag kanske gått ner i puls tillräckligt mycket för att den blivit förvillad :idea:
 
Intressant det här med Fitbit och sömn. Jag upplever det som om min lilla Inspire HR är väldigt bra på att mäta just detta... :) Den lägger aldrig till någon sömn om jag inte faktiskt sover. Och jag är - tyvärr - vaken rätt mycket om nätterna och det brukar också finnas att se där. Jag är vaken och "djupsover" ungefär lika stor andel...
 
Jag har en köpte en Fitbit charge 5 och blev inte nöjd alls. Gick tillbaka till min Garmin vivofit 4s istället.

Fitbit registrerade inte sömn typ alls? Fick den inte att få fram nån sömnlogg fast jag gjorde exakt som man skulle, ibland kunde den visa att jag sovit typ 3 timmar fast jag hade sovit hela natten osv. Stegen var väl hyfsat korrekt så det var inga problem, men jag trivdes inte med hur den visade info om träningspass (det kan dock vara bara att jag föredrog och var van vid hur Garmin-klockan gör det).

Men droppen var ju att jag inte fick den att visa aviseringar från telefonen hur jag än försökte! Jag menar, det är liksom en av de största grejerna jag har klockan till så gör den inte det då är det helt värdelös för mig. Den släppte igenom en del, men inte alla. Jättekonstigt. Här försökte jag också att få det att funka enligt konstens alla regler men nej...

Enda fördelen med den är storleken! Jag ville ha en ännu mindre klocka och denna var jättebra och liten! Men jag kunde inte leva med bara det liksom.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har i dryga året haft en Fitbit Inspire HR och varit rätt nöjd men känner nu att jag vill uppgradera. Hade egentligen velat...
2
Svar
20
· Visningar
1 321
Senast: Amha
·
Hundhälsa Och jag håller på att bli vansinnig. Detta problem har kommit den här veckan och jag kan verkligen inte förstå varför. Från att inte...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 821
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp