fixa eget ridtäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Frieserhäst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 331
F

Frieserhäst

Nu under vinterlovet har det varigt ganska tråkit och inte hänt mycke mer än att åka till hästen!
Jag har funderat på att köpa ett ridtäcke, men alla är så himla dyra!! :eek:

Så nu tänkte jag ta fram min kreativa sida och göra ett eget! (jag har absolut noll sinne för att sy och dyl.)
Har ni några tips för material, storlek, mått, figur m.m!?
Tänte köpa lite reflexband som man kan sy fast runt om för extra synlighet :d

Hästen i fråga har 155 cm i täcken!

MVH Mia

Sv: fixa eget ridtäcke

Kan du inte lägga typ ett lakan på hästen, och sen lägga på sadeln. Sen rita ett bra mönster på lakanet, som passar både häst och sadel? Kanske inte går, men det var en tanke bara :p
Då passar jag på att fråga, om nån vet om det är bäst med bensnöre eller svansrem på ridtäcke/filt?

Jag ska göra ett med, har inte fått tummen ur riktigt. Fast utan hål för sadeln då jag ska ha det när jag tömkör. :) Men har köpt fleece som ska ligga närmast hästen och typ något som är lite vättåligt som bävernylon etc. Kardborre och svansrem ska jag ha på med.
Jag tar mått från ett ridtäcke.

Svansrem. Har varit med om alltför många hästar som fått panik av bensnören så jag försöker alltid undvika det. OK i hagen kanske, men när man rider känns det som att det kanske skulle skava lite?

Trocadero_lover- Runt 200 kr, då min ekonomi är väldigt dålig!

Till er andra, tack för tipsen, då e det bara ut och måtta idag?

Mia :d

Det funkar med lakan. Man lägger lakanet på hästen, slätar till det som man vill att det ska ligga. Det blir ju till att vika tyget på några ställen tex rumpan. Där viker man, snyggar till så det blir ett fint veck, och sen ritar man en linje på varje sida av vecket, där man sen ska klippa. Man kan även fästa med säkerhetsnålar, men nålar o hästar känns inte så tryggt. Klädnypa är bättre i så fall, så vecken sitter kvar medan man gör nästa veck.

När man fått fram en bra passform så tar man bort lakanet, och klipper där linjerna är. Sen är det bara att lägga på tyget som ska bli täcke, rita en bit utanför lakanet för sömsmånen, klippa och börja sy.

Reflex är ju bra, passa på att sätta dit många när man ändå håller på.

Prosit skrev:
Det funkar med lakan. Man lägger lakanet på hästen, slätar till det som man vill att det ska ligga. Det blir ju till att vika tyget på några ställen tex rumpan. Där viker man, snyggar till så det blir ett fint veck, och sen ritar man en linje på varje sida av vecket, där man sen ska klippa. Man kan även fästa med säkerhetsnålar, men nålar o hästar känns inte så tryggt. Klädnypa är bättre i så fall, så vecken sitter kvar medan man gör nästa veck.

När man fått fram en bra passform så tar man bort lakanet, och klipper där linjerna är. Sen är det bara att lägga på tyget som ska bli täcke, rita en bit utanför lakanet för sömsmånen, klippa och börja sy.

Reflex är ju bra, passa på att sätta dit många när man ändå håller på.

Det var ju riktigt smart! Du fick det att låta busenkelt! :) ;)

Det lönar sig knappt att sy själv.. Jag köpte tyg för att sy ett ländtäcke till min c-ponny dvs strl cob och det gick på 280:- då fick jag endå tyget mkt billigare för att det var fläckar på det!

Tänk på att det är mkt som ska köpas, kantband, reflexband, yttertyg, foder (tex fleece) svansrem, remmar att sätta fast täcket i sadeln (kardborre om du ska ha ridtäcke) dessutom behöver du mer tyg till stor häst + att du skulle sy ridtäcke som kräver mer tyg än ländtäcke..

Sen finns ju risken att det inte blir bra i passform, strl, går sönder lätt osv..

Hade jag varit du hade jag satsat på att lägga 300 kr på ett ordentligt täcke istället..

Jag köpte en tjock, grå yllefilt från ett militärt överskottslager, kostade typ 150 kr. Sen kollade jag ungefär var sadeln låg och så klippte jag helt enkelt ut för sadeln och sicksackade runt hålet. Sen var filten för lång, så jag fick korta av den en bit, och sy in lite för att den skulle forma sig över korset. Men, enkelt var det och det funkar utmärkt!

nu är det klart! :idea:
Köpte en billig filt som var 150*200 cm som kostade 39 kronor, varmt och skönt.
Verkade hållbarare än fleece? Köpte 3 meter långt band som var lite grovare.
Klippte först 2 st mindre stroppar som jag sydde fast till rumpan till bensnören.
Köpte bensnören från h**ks för 29 kronor.
Sen gjorde jag lika dant fast med längre stroppar som jag kan fästa i sadelstropparna som schabraket.
Skippade hål till sadeln, så kan jag använda det vid tömkörning med!
Får fixa foton när det är på hästen så kanske ni förstår bättre :angel:

Tack för alla superbra tipps! :D

Kram Mia

Vissa i stallet har tagit sina gammla fleecetäcken och klippt hål för där sadeln ska sitta och så har dom bogspännerna kvar som man spänner framför sadeln. Smart :idea: . Funkar bra. Kanske inte det bästa i snöstorm och regn kanske.. Då ska man nog ha ett tjockare eller lägga ett tjockare på fleecetäcket..

det låter ju smart! :) men eftersom jag bara har ett helt nytt fleecetäcke som jag fått
av min pappa, så blir han nog inte så glad om jag leker med saxen! :angel: hehe
Filten i sig som jag har använt är tjockt som 2 fleece täcken. Det tål inte vatten,
men eftersom min häst är halv dålig i fossingarna rider jag bara då och då när det
är fint väder, så jag skippade det med vattentätt! *lat* ;)

Bilder kommer senare idag!

Kram Mia

Nu har jag tagit bilder men har lite problem med lunarstorm så nu kan jag inte få ut dem på internet? :(
Nån som kan hjälpa?
mia

Frieserhäst skrev:
Trocadero_lover- Runt 200 kr, då min ekonomi är väldigt dålig!
Tyg och fodring för under 200kr kommer du nog itne få tag på... Är nog bättre att hosta upp 300kr och få ett som är ordentligt fodrat och regntät.

Du kan föresten skikca bilderna till mig så lägger jag upp dem ett tag, miss_scissorhands@hotmail.com

Senast ändrad av en moderator:

Börjes har ett jättebra ridtäcke för 198:-... :angel:

Det står emot vatten och är fleecefodrat. Jag är MYCKET nöjd med mitt köp! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Att lära sig hoppa
Tillbaka