Bukefalos 28 år!

Fixa pall?

Red_Chili

Trådstartare
(Nej, det här gäller inte den pall jag skrivit om förut :p)

Hemma hos min far finns en pall. Den står i hallen och används bara för att sitta på när man tar på sig skor.

Orginaltyget var supertrasigt (hängde i slamsor från sitsen..) så för ungefär ett år sedan bytte jag tyg. Inget tjusigt tyg alls, men det var i alla fall helt så det blev ändå att se bättre ut än innan.

Nu börjar jag fundera på vad man kan göra med pallen.
Det är små skador i trät (förutom det jag fotat så är det små sprickor här och där) och den är ju inte vacker någonstans.
Dock gillar jag modellen och den är jäkligt praktisk, så jag försöker gärna rädda den på något vis.

Finns det något att göra?

DSCF7952c.jpg

DSCF7949c.jpg


(Färgen på nedre bilden är mycket mer rättvis än färgen på övre bilden)
 
Sv: Fixa pall?

Slipa, spackla och måla?

Det kan nog bli svårt att återställa den i originalskick om den är så trasig, ytskiktet ser ut att vara någon slags faner. Med lite spackel och färg kan den nog bli fin igen, men det finns inga garantier för att det håller så länge om faneren under släpper.
 
Sv: Fixa pall?

Sy ett snyggt överdrag till hela pallen, så slipper du brottas med faner som håller på att lossna.
 
Sv: Fixa pall?

Smart! Då gäller det bara att komma på hur man syr ett sådant på bra sätt och vad man ska ha för tyg... Kanske ska man måla också, så att benen som sticker ner ser lite finare ut...
 
Sv: Fixa pall?

Jag skulle göra det enkelt för mig: sy ihop fyra stycken som du trär över och fäster på insidan av pallen. Sidorna ska då nå ända ner i golvet. Gör sedan en separat klädsel för sitsen.
 
Sv: Fixa pall?

Låter smart :D
Ska kolla vad det finns i pallen också... Har små planer på att kidnappa den till lägenheten jag ska ha någon gång och ha mössor och vantar mm, så att man slipper ha det framme. Skulle vara så perfekt hallmöbel.. (jag har iof en annan pall på G som jag har liknande planer för... Jag har för många fina pallar!)

Om man ska måla den, hur ska man göra det på smartast sätt?
 
Sv: Fixa pall?

Spackla igen ojämnheter, slipa, måla med häftgrund (jag älskar häftgrund) och sedan valfri färg ovanpå det. Och be till gudarna att faneren inte lossnar. :p
 
Sv: Fixa pall?

Vad är "häftgrund" för något? :D

Förresten, jag kollade nu och såg att pallen är fullproppad med olika tyger! Det här kan bli skoj, om jag har tur :p
 
Sv: Fixa pall?

Blärf... Ingen aning! Du kan omöjligt behöva mer än en halvliter grund och en halvliter färg... Kanske 200 pix? Men häftgrunden lär gå åt, man vill måla allt med den. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 305
Senast: Zewz
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: Tjôta
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 621
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp