Fjöjtbett?

Tigertofflan

Trådstartare
Flöjtbett?

Vi hade en diskusion i en annan tråd om ett sk. "fjöjtbett". Jag har aldrig förstått vad det är till för, men någon annan sa att det är ett bett till luftsnappare.
Hur är det egentligen? Är det ett bett som hästen har i boxen för att inte kunna suga luft, eller är det ett ridbett som har samma funktion? Eller någon helt annan?

Jag har hört att de små hålen är till för att saliven ska kunna rinna in i bettet, så att det smakar godare. Men det tycker jag inte alls låter logiskt, faktiskt?

Är det någon som kanske till och med ha ridit på detta bettet? Varför?
Om inte annat - vet någon vad det används till?

pess6.jpg

Senast ändrad:
Sv: Flöjtbett?

Heter hos Globus "LUFTSLUKARBETT", så det borde nog bara vara för luftsnappning, har svårt att se att man skulle rida på de.. Det jag sett är väldigt tjockt desutom.

En ponny på ridskolan som är en faslig luftsnappare hade ett sådant bett förrut för att se om han skulle sluta eller dra ner på det.

Stod i spiltan med det på under dagarna, blev inte bättre, men lite besvärligare för honom att luftsnappa.
Han blev tjurigare under tiden och skaffade sig andra ovanor istället (skulle jag också göra om jag gick i liten hage på 20x40m proppad med 10 andra ponnyer, gick ett par tråkgia lektioner i ridhus varje dag och sedan stod större delen av dygnet i en spilta).

Håller med om att det inte kan vara bra att ha på sig jämnt, tror inte det kan vara meningen heller att ha på sig dygnet runt... :crazy:

Jag tycker det ser väldigt tjock ut och har precis som du svårt att förstå med fuktionen med det mer än att det bara ska vara ännu ett av alla bett som ska se lite 'farliga' ut

Sv: Fjöjtbett?

Det tror jag inte på... Även om många bett ä rlika varandra, så måste alla bett ha en funktion...

det jag tittat på var väldigt tjockt. ett vanligt bett skulle kunna ha gått inne i det :angel:

ScissorHands! Har för mig att vi kommer från samma ställe ursprungligen - ponnyn, är det en mörkbrun valack som börjar på J?

Jag kommer nämligen ihåg att när han var förhållandevis ny på ridskolan (kanske stått där ett halvår) uppmärksammade jag den fasta personalen på att J började utvecka tendenser till luftsnappning. Ingenting hände. Ett eller ett par år senare luftsnappade han, varpå bettet åkte på. Jag har för mig att han slutade luftsnappa, vilket jag också skrev i den andra tråden som Tigertofflan nämnde, men så var alltså inte fallet? Han började igen?

Ugh. Stackars ponny.

Jo, är den ponnyn.
Vet inte riktigt hur det gick den gången, men han har såvitt jag kan komma ihåg nästan jämt luftsnappat, men kan komma ihåg när du säger det att han hade det en gång tidigare...

Jag har lite taskigt minne skall jag kanske informera om, men så vitt jag kommer ihåg bettet så var det bredare kanske lite bredare än de allra bredaste gummibetten jag sett (pratar om de som är rena gummi och rejält tjocka).

Vet inte.. känns som många bett tappar sin funktion som var tänkt när de gör det så tjockt eller på ett sätt som skadar hästar i munnen

Jo, det är sant, men det finns, vad jag vet, inga varianter på detta bettet. Ett flöjtbett är ett flöjtbett, medans ett tredelat bett är vad som helst i princip.

Sax: Rejält tjocka altså? :eek:

jo. enda bettet jag sett som faktiskt varit tjockare har varit mikmarbetten, men de är ju platta-breda, denna är ju rund-tjock, man kan typ få upp tummen i den och sedan så är ju metallen inte så tunn runt heller eftersom det skall hålla en stor hästs tuggande...

haha lustigt att jag träffat på mikmar betten på min hemma-ridskola även :angel: :crazy:

ScissorHands skrev:
haha lustigt att jag träffat på mikmar betten på min hemma-ridskola även :angel: :crazy:

Va?! :eek: Oj oj, vad händer där nuförtiden? Läskigt. :crazy:

Kommer också ihåg att man kunde få in ett finger i det där flöjtbettet.

jag har hört att det ska öka salivutsöndringen, man jag har aldrig sett ngt i verkligheten och än mindre ridit på det....

Men hjälp. Kan hästen verkligen stänga munnen då? :crazy:

PF: Jo, det är det jag också har hört, men hur ska det kunna göra det? Jag menar... det smakar väl inte annorlunda för att det är saliv i?

Såna bett används ju när man vänjer unghästar vid bett i england. Man fyller tomrummet i mitten med bomull indränkt i honung!
:banana: :banana: :banana:

ps. jag såg en bild när Rodrigo Pessoa red Baloubet med ett sånt bett i nån hästtidning ds.

Tigertofflan skrev:
Men hjälp. Kan hästen verkligen stänga munnen då? :crazy:

PF: Jo, det är det jag också har hört, men hur ska det kunna göra det? Jag menar... det smakar väl inte annorlunda för att det är saliv i?

ja jag förstår inte heller nyttan med det....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 441
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 070
Senast: QueenLilith
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt... 2
Svar
20
· Visningar
3 146
Senast: palle
·
Utrustning ...som rörde runt en del bland den hysterien som finns idag om att man inte ska ha tvådelat bett och att man ska ha så litet bett som... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 917
Senast: Sandran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur