Fjolårshö - pris?

Alexandra_W

Trådstartare
Betet torkar bort i värmen. Fortsätter det såhär är jag utan bete i juli :eek: Och jag brukar ha FÖR MYCKET bete, men den här våren och sen den här sjuka värmen tar knäcken på det alldeles, och det ser rent bedrövligt ut.

På vinst och förlust knallade jag över till grannen och frågade om han månne hade något fjolårshö (han har inte slagit årets än) han måhända ville bli av med? Tänkte att han kanske har lite över iaf..

Grannen tyckte glatt att 'hur många ton vill du ha?'. Så det var ju bra. Jag frågade vad han skulle ha för det och han tyckte att 'ja vad brukar man ta för hö, det är ju KRAVhö med..2 kr/kg?'.

Vilket jag tycker är ett förbannat ockerpris. Det är alltså 2 kr/kg svart som natten.. Det ÄR KRAVhö,men just det faktumet skiter just jag i, han är dock KRAVbonde, så..

Ingen analys, förra årets skörd och utan kvitto som sagt.

Jag köpte lite (typ 200 kg) av honom förra året, årsskörd, då gav jag 1.50 kr/kg, det tror jag han glömt men tänkte lite fint 'påminn' honom om det när jag pratar med honom igen (jag skulle ju hem och räkna på hur mkt hö jag behövde, jag blev ganska ställd över 'hur mycket vill du ha?' då jag räknat med att han kanske hade 200 - 300 kg att avvara iaf, inte beredd på att han hade MASSOR kvar..).

Men nu velar jag. Endera påpekar jag att förra året var det 1.50, och vi kan väl enas om det i år med?, och om han inte går med på det hostar jag upp svindyra ockerpriset 2 kr/kg och håller tyst. Eller så köper jag hö någon annanstans ifrån, billigare, men får då mer 'krångel' med att få hem det.

Jag hade ju inte räknat med något höinköp nu, så plånboken kvider ju lite och den är självklart intresserad av 'ju billigare dessto bättre', och knorrar lite över att betala nästan lika mkt för oanalyserat fjolårshö som för analyserat årshösilage.

Samtidigt så, utan hö kan jag ju plocka kottar och mata hästarna med eller något :crazy: Och det är 'the sellers market'. Grannen säljer dock inte aktivt eller hu man ska säga (så han har ingen aning om vilken höbrist det varit i vår exempelvis och därför pressat upp priset).

Så, i korthet, jag tycker det är ett ockerpris, men det är säljarens marknad, och frågan är om jag ska mumla inombords men tacka för att jag ändå får tag i hö, och se glad ut, eller om jag ska leta på annat håll? Alt hur mkt jag ska försöka få ner priset.

'Standardpris' oanalyserat, svart som natten och direkt från bönderna här i krokarna är 1 - 1.50 kr/kg för årshö. Dock vet jag att de jag brukar fråga hade bokat upp allt i november iaf. De höjer dock inte vid nödår, men sänker inte heller vid överskottsår. De som har kvar nu (sett lite annonser, men det har varit sålt när jag ringt) dumpar vilt priset och säljer ut det för under 1 kr/kg. Men då får jag trassla mer med transport t ex.

Höet är för övrigt prima kvalitet rent hygieniskt. Snustorrt, grönt och bladrikt. Det jag köpte bara lite av förra året var nån extremt sen skörd, slagen på någon mark som legat i träda och var 50% ogräs, och hästarna blev gravt feta av det. Det här är klöverhö, och följer det det där 'dåliga' jag fick förra året så är det ett helvetes drag i det rent energimässigt sett iaf.

hur hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Fjolårshö - pris?

Det är väl inte förbjudet att pruta??
Har han mycket som han vill bli av med så kanske priset visar sig vara förhandlingsbart.

Om du inte lyckas i ditt uppsåt så får du antingen betala 2 kr/kg eller köpa billigare någon annanstans ifrån...

Annars tycker jag inte att två kronor är ett ockerpris oavsett om det är svart eller inte... Inte om bonden skall ha någon form av vinst.
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Jag har suttit i precis samma sits som du, för bara någon vecka sen.
Mitt hö var helt slut och jag måste ha så jag klarar mig till skörden, då jag inte vill att tävlingshästarna ska äta bara gräs (om än mkt).

Ringde först och frågade en bonde här, han skulle ha 2:- kg han, så mja, då ringde jag till min vanliga leverantör och frågade. De hade ett ton kvar, och jag frågade vad de tog. "Ja, det är väl som vanligt, 1.75:-/kg". Jaha, tänkte jag, jag får väl helt enkelt ta det då, fylla en transport och se hur länge et räcker.
Jaja, sen när vi väl stod där och lastade så sa jag att jag skulle räkna balarna så jag betalade rätt pris. "Nej, det behöver du inte, vi kör 600 rätt och slätt för en transport, det brukar inte gå i varken mer eller mindre". :cool:
Jaha, okej....
När jag kommer hem räknar jag balarna ändå och kommer fram till at det är ca 53 stycken. Och med vad de väger kilot betalar jag alltså MER än 1.75:-......
har inte betalat än och funderar på om jag ö.htaget ska s'äga nåt....

Men som svar till dig: Det verkar inte som att de sänker priserna trots att det är fjolårshö.... Visst, det sägs väl att om man förvarar det rätt så är det lika gott i kvalitet, men ändå, det är FJOLårs hö, och LIKA färskt är det itne, samt att man faktiskt är på g att få nytt färskt höö...

Dilemma det där, men vad heter det....nöden har ingen lag?
Måste man ha hö så måste man, så hade jag varit du så hade jag räknat ut exakt hur mkt som kommer gå åt, för de äter ju iaf inte LIKA mkt som resten av året även om betet är torrt och litet.
Köp det du måste, och hoppas årets skörd kommer snart....här ser det iaf ut som det blir tidigt....

Vi har alltid ett jävla dilemma med det där med höt...grannen slår och säljer åt oss, men har börjat slarva så jäkligt på slutet. Han göder inte åkrarna, han har de alldeles för många år innan han sår om, och han växellsår inte ens.
Vi köper av honom för att det är billigt, och "duger" åt gamlingarna, men nu har han höjt priset. Och ja, vi köper väl av honom för grannsämjans skull oxå, annars skuklle det väl bli ett jävla liv....
Där har vi ett dilemma... ska man säga åt honom och ställa högre krav, med risk för att man blir ovänner?
 
Senast ändrad:
Sv: Fjolårshö - pris?

Jag gav 25;- balen förra månaden, vilket ger nästan 2,50 per kg.
Dyrt ja plus min resa för att hämta det, men nöden har ingen lag.
Oanalyserat dessutom.
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Han behöver ju tömma för att få in årets hö nu. som verkar bli rätt stor skörd?, så bjud max 1.50.
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Svarar flera..

Jag anser det är ocker iom att det där höet aldrig var planerat att sälja. Utan får han sälja det, och de pengar han får in på det är bonus. Nu vet jag inte exakt kostnad för att producera det, det beror ju på hur man beräknar 'tiden i pengar'. Men det är ju hö han oavsett skulle ha slagit åt sina får. Och nu fick han en ovanligt stor skörd så han har överskott. Men, han har inte haft ett öre i 'merkostnad' för det. Naturligtvis ska han inte skänka bort det bara för det, men jag anser ändå det är överpris. Sen, han är i sin fulla rätt att begära det, och det är ju mig fritt om jag vill acceptera det eller ej. Köper jag det inte går han ju inte förlust, utan då ligger det där det ligger och han kan använda det senare.

Jag tror btw inte att han BEHÖVER tömma skullen för årets skörd, han har gott om lagringsplats. Däremot ligger det 'ivägen', det nya hamnar ju 'framför' det. Han har flyttat en del av överskottet för att få bort det problemet. Men att höet hamnar i 'fel ordning' är nog hans enda problem med att ha det kvar faktiskt.

Räkna ut exakt hur mkt som går åt är ju SKITSVÅRT.. Det beror helt på vädrets makter. Kan vi få REGN snart, och betet hämtar sig, så kanske jag inte behöver hö ALLS, mer än 'nån liten tuss/dag' den stund de står inne. Fortsätter den här torkan och betet bränns sönder fullständigt så står jag i en sits där de måste stå på FULL högiva from juli :crazy:

Årets skörd påverkar mig inte så mkt. Jag använder hösilage, men det är för varmt än för att använda det, och fryshelvetet (jag fryser normalt hösilaget sommartid) har tvärpajat =/ Så, årets skörd av 'mitt foder' kan jag inte använda än iaf. Däremot kan jag ju köpa årets skörd för 1 kr/kg av någon av de andra bönderna, men slår skörden då fel (nu verkar den bli synnerligen bra, iaf förstaskörden), så sitter jag där.. (Iofs, i KRISlägen löser sig ju allt, men då skenar ju kostnaderna)

Inte pratat med honom än, men just nu funderar jag på att tycka att 'du, det var 1.50 förra året såg jag, ska vi enas om det i år med så köper jag 1½ ton?'. Om han ska ha sina 2 kr kg köper jag ett ton, och hoppas det räcker.. Och biter i det sura äpplet. En 'mellan tummet och pekfingret'-beräkning ger att 1.2 ton klarar mig till mitten på september om jag får ge hyfsat hög giva (5 kg/dag totalt, tre hästar, varav en är en ponnyåring)
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Synd att du inte bor här nere i Skåne. Har sett flera annonser där fjolhårshö bortskänkes mot avhämtning... Första skörden för i år är också pressad och priserna varierar från 1-2:-/kg...
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Betet har hämtat sig lite iom att vi fick en aning regn iaf. Men köpte iaf 1½ ton hö. (Eller ca 1½ ton, vi räknade med en snittvikt på 5 kg/bal och 300 balar, en del kändes lite tyngre så det är nog lite mer än 1½ ton..)

Efter lite dividerande kom vi dock fram till 1.50 kr/kg :devil: Jag påpekade att det var 1.50 förra året och bonden svarade med 'ja men det är vår nu'. Jag tyckte mest bara 'jaha, du tänker så du..' men sa ingenting. Bonden tyckte 'vi kan ju gå och titta på det?'. Så gjorde vi, pratade lite om vad det var för hö etc. Jag sa fortfarande inga mer 'protester' mot priset eller hur mkt jag ville ha (jag hade argumentet: 2 kr/kg vill jag ha 1 ton, 1.50 kr/kg vill jag ha 1½ ton i rockärmen). Sen blev det tyst, jag sa ingenting utan tittade intresserat *s* på en höbal, och då klarar inte bonden av den här 'vem drar i det lösa gummibandet först'-leken längre, och tycker 'Du får det för 1.50, hur mycket vill du ha?'

:angel:
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Tycker inte heller att det är något ockerpris! Skulle någon vilja köpa grovfoder från oss som var fjolårets och tycka att 2 spänn var dyrt så fick dom gå någon annanstans. Varför ska man som bonde förväntas att jobba halv gratis. Vi tar om vi skulle sälja en ensilagebal (mot förmodan eftersom vi behöver allt själva) 2,50:- vitt per kilo.

Kicki :)
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Svarar flera..

Jag anser det är ocker iom att det där höet aldrig var planerat att sälja. Utan får han sälja det, och de pengar han får in på det är bonus. Nu vet jag inte exakt kostnad för att producera det, det beror ju på hur man beräknar 'tiden i pengar'. Men det är ju hö han oavsett skulle ha slagit åt sina får. Och nu fick han en ovanligt stor skörd så han har överskott. Men, han har inte haft ett öre i 'merkostnad' för det. Naturligtvis ska han inte skänka bort det bara för det, men jag anser ändå det är överpris. Sen, han är i sin fulla rätt att begära det, och det är ju mig fritt om jag vill acceptera det eller ej. Köper jag det inte går han ju inte förlust, utan då ligger det där det ligger och han kan använda det senare.

Jag tror btw inte att han BEHÖVER tömma skullen för årets skörd, han har gott om lagringsplats. Däremot ligger det 'ivägen', det nya hamnar ju 'framför' det. Han har flyttat en del av överskottet för att få bort det problemet. Men att höet hamnar i 'fel ordning' är nog hans enda problem med att ha det kvar faktiskt.

Räkna ut exakt hur mkt som går åt är ju SKITSVÅRT.. Det beror helt på vädrets makter. Kan vi få REGN snart, och betet hämtar sig, så kanske jag inte behöver hö ALLS, mer än 'nån liten tuss/dag' den stund de står inne. Fortsätter den här torkan och betet bränns sönder fullständigt så står jag i en sits där de måste stå på FULL högiva from juli :crazy:

Årets skörd påverkar mig inte så mkt. Jag använder hösilage, men det är för varmt än för att använda det, och fryshelvetet (jag fryser normalt hösilaget sommartid) har tvärpajat =/ Så, årets skörd av 'mitt foder' kan jag inte använda än iaf. Däremot kan jag ju köpa årets skörd för 1 kr/kg av någon av de andra bönderna, men slår skörden då fel (nu verkar den bli synnerligen bra, iaf förstaskörden), så sitter jag där.. (Iofs, i KRISlägen löser sig ju allt, men då skenar ju kostnaderna)

Inte pratat med honom än, men just nu funderar jag på att tycka att 'du, det var 1.50 förra året såg jag, ska vi enas om det i år med så köper jag 1½ ton?'. Om han ska ha sina 2 kr kg köper jag ett ton, och hoppas det räcker.. Och biter i det sura äpplet. En 'mellan tummet och pekfingret'-beräkning ger att 1.2 ton klarar mig till mitten på september om jag får ge hyfsat hög giva (5 kg/dag totalt, tre hästar, varav en är en ponnyåring)


Förstår inte hur du kan anse att det är ocker bara för att han inte planerat att sälja det och att det han nu får in är bonus? Är nog få som vet hur mycket tid man som lantbrukare lägger ner på grovfodret i arbetstid, traktortimmar, diesel.....

Kicki :)
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Haha! Dom är allt lite gnidna gubbarna!:rofl:


Tycker nog att det mer är hästägarna som är lite gnidna. ;) Dom har ingen aning om vad det kostar att producera grovfoder och ser det som sniket att man faktiskt vill gå med vinst.

Kicki :)
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Tycker nog att det mer är hästägarna som är lite gnidna. ;) Dom har ingen aning om vad det kostar att producera grovfoder och ser det som sniket att man faktiskt vill gå med vinst.

Kicki :)

Om du läser hela tråden så kanske du ser att just i det här fallet så är det inte produerat för att sälja, och med mycket låga produktionskostnader. Och dessutom skyhögt över marknadspris.

Jag har INGENTING emot att betala skäliga priser till både hovslagare, ströleverantörer, foderleverantörer etc. De måste kunna leva på sitt yrke/sin profession de med. Därför betalar jag också alltid dylika människor vitt utan knot.

Men, överpris är jag allergisk mot oavsett vad det handlar om. Jag betalar inte 25 kr/l för mjölken på lokala ICA heller för att den lokala ICA-handlaren ska göra sig en nätt förtjänst/vinst.

Och på samma sätt betalar jag inte 2 kr/kg svart för oanalyserat hö, som inte bonden haft några extrakostnader för att odla/skörda/lagra, och som han dessutom var väldigt glad åt att bli av med då han då slapp besväret med att flytta det, vilket han flera gånger påpekade.

Jag har dock aldrig ansett att han ska skänka bort det, eller erbjudit skambud. Utan jag har varit fullt beredd att betala 50% över 'marknadspris' för det, dessutom svart om han nu då önskar det (= mer vinst för honom). Vilket är mer än skäligt pris, och mer än väl täcker hans produktionskostnader etc (iom att han inte haft några extra för det), och ger honom både en ekonomisk och praktisk vinst.

(Jag betalade dessutom extra, avrunda en hel del uppåt, som tack för att han tog sig en förmiddag att köra hit det, och hjälpa till att lasta av det, mitt i skördetid. Trots att han inte ansåg att han behövde betalt för det och det ingick i kilopriset)
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Ärligt talat så är det helt galet att betala fullt pris på ett "gammalt hö".
Min bonde ringde igår och sa att han hade balar kvar som var tvungna att tas ut innan det nya ska in. Jag fick det gratis, mot att jag tog bort det.
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Ärligt talat så är det helt galet att betala fullt pris på ett "gammalt hö".
Min bonde ringde igår och sa att han hade balar kvar som var tvungna att tas ut innan det nya ska in. Jag fick det gratis, mot att jag tog bort det.

Det där beror väldigt mycket på från år till år. OM året innan var ett synnerligen gott höår så sjunker ju priset kraftigt på våren. Om förra året däremot var ett dåligt höår och det var/är brist så stiger ju priset kraftigt på våren. Tillgång och efterfrågan styr helt enkelt.

Här var förra året ett rent skitår, det blev betydligt mindre skördar än normalt för de allra flesta, vilket gav kraftig höbrist på senvinter/tidig vår och priser som gick i taket. Min lokala ströleverantör som även säljer kraftfoder etc insåg detta ganska tidigt och köpte i höstas på sig stora partier hö (normalt handlar de inte med hö), som han 'höll på' tills efter nyår, då han sålde det med väldigt god förtjänst.

Strax innan jul när jag kikade var det i princip omöjligt få tag i vettigt hö, det som fanns var vad jag benämner 'skithö', dvs med kvot på 4 - 4.5, och det var ändå upp över 2 kr/kg. leverantörer som 'alltid' brukat ha haft över hade sålt slut på allt sitt etc.

Vet att hösilageleverantör som 2005 inte fick sin skörd såld då 2006 fick fjolårshösilaget sålt (det gick som smör i solsken) för 3 kr/kg. Dvs fullpris.

Sen nu i vår har priserna dippat igen då flera som 'hållit' på en del av höet insåg att efterfrågan inte hängde med när våren kom. Betet kom tidigt etc, och plötsligt finns ett överskott igen. Folk som bokade i höstas hämtade inte allt sitt osv. Så plötsligt finns det en övermättnad hö på marknaden igen, som helst ska bort innan nya skörden ska in. Och då dippade priserna ner till normal nivå igen (dvs normalt fullpris som är 1 kr/kg för oanalyserat), vissa har dumpat priserna i botten för att bli av med det, som den som sålde 3 ton för 1000 kr.

Så, förra året var det fullt rimligt och inte alls galet att betala fullpris för 'gammalt hö' (dvs fjolårs), i tidig vår var det fortfarande rimligt att betala fullpris för FÖRRFÖRRA säsongens hö (dvs 2005 års skörd). Men nu har balansen mellan efterfrågan och tillgång svängt igen, och nu är fullpris för fjolårshöet ett överpris.

Så, det går inte att rakt av säga att det är si eller så att betala ditt eller datt.

Sen varierar det ju över landet, t ex så kan det ju vara skriande höbrist i norrland samtidigt som det finns ett enormt överflöd i Skåne, vilket ger olika pisbild i norr resp söder.

JAG ser mitt inköp nu som att jag betalar gärna ett normalt fullpris eller strax däröver (normalt fullpris för oanalyserat direkt från bonden är 1 kr/kg) för att få hö i sommar. Men jag betalar inte överpris.
 
Sv: Fjolårshö - pris?

Om du läser hela tråden så kanske du ser att just i det här fallet så är det inte produerat för att sälja, och med mycket låga produktionskostnader. Och dessutom skyhögt över marknadspris.

Jag har INGENTING emot att betala skäliga priser till både hovslagare, ströleverantörer, foderleverantörer etc. De måste kunna leva på sitt yrke/sin profession de med. Därför betalar jag också alltid dylika människor vitt utan knot.

Men, överpris är jag allergisk mot oavsett vad det handlar om. Jag betalar inte 25 kr/l för mjölken på lokala ICA heller för att den lokala ICA-handlaren ska göra sig en nätt förtjänst/vinst.

Och på samma sätt betalar jag inte 2 kr/kg svart för oanalyserat hö, som inte bonden haft några extrakostnader för att odla/skörda/lagra, och som han dessutom var väldigt glad åt att bli av med då han då slapp besväret med att flytta det, vilket han flera gånger påpekade.

Jag har dock aldrig ansett att han ska skänka bort det, eller erbjudit skambud. Utan jag har varit fullt beredd att betala 50% över 'marknadspris' för det, dessutom svart om han nu då önskar det (= mer vinst för honom). Vilket är mer än skäligt pris, och mer än väl täcker hans produktionskostnader etc (iom att han inte haft några extra för det), och ger honom både en ekonomisk och praktisk vinst.

(Jag betalade dessutom extra, avrunda en hel del uppåt, som tack för att han tog sig en förmiddag att köra hit det, och hjälpa till att lasta av det, mitt i skördetid. Trots att han inte ansåg att han behövde betalt för det och det ingick i kilopriset)

Nu var det Fioranos inlägg jag svarade på där det stod: "Dom är allt lite gnidna gubbarna" Det svar jag gav då gällde många hästägare i allmänhet inte specifikt för dig! Precis som jag utgick efter Fioranos inlägg att det var inte bara dennna gubbe som menades!

Där jag specifikt vänder mig till dig där har jag även svarat på ett inlägg som varit ditt i grunden.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp