Bukefalos 28 år!

flätor på utställning?

sommarvind

Trådstartare
Jag ska ställa ut min ardenneråring på riksutställningen och det står att alla hästar utom fölen ska vara flätade. Är det förutom man , även pannlugg och svans? Små eller stora flätor? Kanske en inbakad i svansen? Detta är min första utställning jag ska visserligen visa valack för skoj skull men man vill ju ändå göra det bra :-)
 
Sv: flätor på utställning?

okej, vad innerbär det? En annan sak jag funderar på svansen, han har reklativt lång svans, ska den klippas kort? Adennerfolk brukar väll vilja ha svansen kort?
 
Sv: flätor på utställning?

Ungefär så här brukar det se ut på de vuxna...

15_juli-09_012.JPG


15_juli-09_052.JPG


Bilderna här hämtade härifrån.
 
Sv: flätor på utställning?

Dom ska vara flätade som på bilderna vid visning och helst visas
med vita huvudlag. :)
 
Sv: flätor på utställning?

oj de ser avancerat ut:laugh: Jag får nog sätta igång att träna! Vart får man tag i bast?

Mul: okej, men ja uppfattade inte hur ja skulle göra med svansen? Ska ja låta den vara som den är och inte klippa? Bara fläta upp den så den blir så kort som på bilden?

Tips på vart man kan få tag på vita huvudlag? Vita tyglar till då?
 
Sv: flätor på utställning?

Alla kallblodsutställningar jag varit på har man helt enkelt haft ett vitt grimskaft på ardennerhästarna, ofta med kedja på hingstarna.
Tror det är ett sport-häst påfund det där med att visa i tyglar.

Har sett ardennrar visas i både vit grimma och vitt träns. Men iom att din bara är ett år vet jag inte om det är läge att ha träns med bett? Beroende på hur van han är vid det så klart.
Är han inte van kanske det är bättre med en vit grimma med en kedja under hakan istället eller bara grimma och grimskaft utan kedja. Men som sagt, det är en utställning med många nya hästar, massa folk och saker som kan vara skrämmande för en åring.

Om du är osäker kan du väl kontakta svenska ardennerföreningen? De borde ju kunna upplysa om både det enda och det andra gällande huvudlag, flätor, var man köper bast osv.
 
Sv: flätor på utställning?

Vad säger hästens uppfödare, kan inte h*n vara behjälplig med råd och dåd? Det brukar ordnas kurser i bastflätning, kolla på ardennerföreningens hemsida eller ring någon i styrelsen.

Jag tycker inte du ska klippa hästens svans, det bör räcka att fläta upp den till utställningen. Svansen behöver hästen under sommarhalvåret för att freda sig mot insekter. Ettåringar har vanligen inte så lång svans heller.
 
Sv: flätor på utställning?

ska pannpluggen med i manen och flätas med basten?

Ardennerföreningens hemsida är om möjligt den absolut sämsta hemsida jag besökt så det är inte jättelätt att få information den vägen tyvärr, men får göra ett nytt försök :)

Vi har börjat vänja honom vid ett novabett av silikon som är mjukt för honom. Han har inga vargtänder på G änsålänge så enligt tandläkaren/veterinär är de ingen fara. Men dom tyckte man skulle ha en rem som gör att inte bettet kan åka upp och skava?, dvs en rem som håller bettet på underkäken.. har inte riktigt förstått de ännu men får luska vidare.

Frågan är vad som är snyggast vitt träns eller vit grimma?
 
Sv: flätor på utställning?

Finns det ingen i ditt område som håller på med ardenner som du kan fråga om råd? Min hovis håller på med ardenner o flätar riktigt bra
 
Sv: flätor på utställning?

Bast tror jag du ska leta efter i blomsteraffärer/på plantskolor. Pannluggen ska vara lös.

Om du inte gillar ardennerföreningens hemsida (vilket jag förstår) så kanske du kan vända dig till någon regional förening. Vet inte var du bor, men skåne-blekinge ardennerklubb har en länklista.
 
Sv: flätor på utställning?

ska pannpluggen med i manen och flätas med basten?

Ardennerföreningens hemsida är om möjligt den absolut sämsta hemsida jag besökt så det är inte jättelätt att få information den vägen tyvärr, men får göra ett nytt försök :)

Vi har börjat vänja honom vid ett novabett av silikon som är mjukt för honom. Han har inga vargtänder på G änsålänge så enligt tandläkaren/veterinär är de ingen fara. Men dom tyckte man skulle ha en rem som gör att inte bettet kan åka upp och skava?, dvs en rem som håller bettet på underkäken.. har inte riktigt förstått de ännu men får luska vidare.

Frågan är vad som är snyggast vitt träns eller vit grimma?

Pannluggen ska inte flätas med.

Ändå är Ardennerföreningens hemsida lätt nu jämfört med förut. Prata gärna med Ungdomssektionen, vi är ett glatt gäng där. Jag är representant för ett av länen, min hemma förening. Jag bor i ett landskap och har hemmaföreningen i ett annat.:)

Det som är lite kul är att ungdomssektionen har en ganska hög åldersgräns. Vi är några som har passerat 30 iaf :)

Ang remmen så kan du lägga en nosrem under hakan. Du trär en nosrem genom bettringarna under hakan och fäster i hålen på remmen så bettet hålls ned.

Vitt träns är alltid snyggast. Kom ihåg att du ska ha ett enkelt huvudlag och inget smyckat, det får du ha när dom stambokförs.
 
Sv: flätor på utställning?

Tack mul för väldigt bra info! Okej så jag kan höra av mig och få tips och råd från en ardennerförening i ett annat län även om jag själv inte är bosatt där? Kostar det något att vara med i dom lokala? Jag är ju med i den "vanliga" Ardennerföreneingen (den hemsidan som ja inte tycker om:D)

Okej, så de är okej att ha en sådan rem under hakan även på visning? Får försöka få tag i en vit snokrem då:) visar jag i tyglar då tycker du eller ska ja ta ett grimskaft till tränset som jag för genom båda ringarna? Eller en delta kanske så ja inte stör honom i munnen?

Nu ska ja försöka hitta ett enkelt och stilrent utställningsträns ska se om h**ks har till att börja med :)
 
Sv: flätor på utställning?

Tack mul för väldigt bra info! Okej så jag kan höra av mig och få tips och råd från en ardennerförening i ett annat län även om jag själv inte är bosatt där? Kostar det något att vara med i dom lokala? Jag är ju med i den "vanliga" Ardennerföreneingen (den hemsidan som ja inte tycker om:D)

Okej, så de är okej att ha en sådan rem under hakan även på visning? Får försöka få tag i en vit snokrem då:) visar jag i tyglar då tycker du eller ska ja ta ett grimskaft till tränset som jag för genom båda ringarna? Eller en delta kanske så ja inte stör honom i munnen?

Nu ska ja försöka hitta ett enkelt och stilrent utställningsträns ska se om h**ks har till att börja med :)

Du kan ringa mig om det är nåt. Om inte annat har ni en ganska aktiv förening i ditt område med. Jag har bara en mil till det landskap som jag är aktiv. Och sen har jag 5km till ett annat landskap. :)

Det borde inte vara nåt problem med en sådan rem. Visa med tyglar, det är lättare att korrigera ex uppställning med tyglarna.

Har du någon uppfödare i närheten som du kan låna ett vitt träns av? Jag brukar låna, för att dom är väldigt dyra att köpa. Om inte annat så kan du ha ett vanligt huvudlag även om det är absolut snyggast med ett vitt. Jag har visat småttingarna med ett vanligt huvudlag, men ett stilrent.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Paus1234
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 378
Senast: JennyLz
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 482
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp