Fläta eget grimskaft?

Ingela_S

Trådstartare
Finns det någon här som har gjort det? Blir det stabilt och hållbart? Mitt favoritgrimskaft gick sönder igår (haken gick av) och jag hittar inte någon som säljer grimskaft som är mer än 2 meter långa. Mitt är 3 meter och helt perfekt lagom i längd. Funderar nu på att köpa en ny hake och försöka byta ut den gamla. Tror ni det skulle funka?

(Pappa föreslog att jag inte skulle röra flätningen utan istället såga av ringen till den gamla haken, trä i en ny ring och sen fästa den nya haken i den ringen. Låter omständigt... :p )

Sv: Fläta eget grimskaft?

Jag fick lära mig splitsa grimskaft inför hästskötarexamen, lite pilligt, men inte så svårt. Båtfolk brukar kunna det också. Så prova tycker jag!

Jag splitsar egna grimskaft eftersom jag vill ha dem längre än vad som finns att köpa. Jag vill ha mina runt 3 m. Det blir snyggt och håller hur länge som helst. (och du kan göra dem precis så långa som du själv vill ha dem)

Ah, hade ingen aning om att det hette "splitsa". Tack så mycket. :)

Det gamla grimskaftet är ju trasigt hur som helst, så det skadar ju inte att prova splitsa själv.

Har bara hittat westerngrimskaft på Hööks här i närheten (och det är ändå en bit att köra). Deras grimskaft är 3,5 meter och jag tycker nästan det är lite i mesta laget. Tycker som bigganl att 3 meter är lagom.

Ska prova splitsa själv som sagt, och hålla utkik efter lagom långa grimskaft under tiden.

Fler bilder eller beskrivningar på splitsning är varmt välkomna. :)

jag gjorde faktiskt ett par egna tömmar, och två par grimskaft häromveckan, jag kan ta kort imorgon eftermiddag när jag är i stallet!

hejhej!

varför inte köpa båtlina & sedan fläta?
Det blir nog snyggt och mycket billigare!;)
På ö&b finns det båtlinor för 10 kr metern!
Detta ska jag faktist testa!
Kan ju skriva här hur det gick!:laugh:

kram

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 673
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 013
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 096
Senast: scizofren
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 857
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka