fläta pannband?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oseriös
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 14 916
O

oseriös

är det nån som kan förlara hur man gör ett sånt?? Alltså att man tar ett vanligt pannband och flätar med två färgade band tror jag.. nån som vet? :)

Sv: fläta pannband?

Åh, en äkta 70-80-tals grej! Det går igen alltså.. :) Jag har en beskrivning, tror jag, i en gammal "ponnykalendern" från 76 eller 78. Leta på bibliotek så kanske de har kvar någon sån? Eller om någon annan här har en gammal beskrivning som kan dela med sig? Jag ska se om jag hittar den ikväll.

/Camilla

*Gnuggar geniknölarna* Antar du menar att du vill det ska bli som ett mönster av två färger. Du skulle ju tex kunna göra så att du gör liksom en vanlig 3-fläta och låter pannbandet bli den 3:e tåten så att säga.

Nja, det var mer att man lindade runt pannbandet, men åt varsitt håll med de två banden. Mönstret blir somett sick-sack mönster med trianglar där det från ovansidan kommer en färg med basen upptill och triangelspetsarna nertill och vice versa med den andra färgen nerifrån.

Eller var det inte ett sånt du menade?

/CAmilla

Var ett riktigt proffs på det när jag var 8-9 år, försökte igen för nått år sedan, blev inte riktigt så värst bra.... kommer nog inte helt ihåg hur man gjorde, har för mig att man på nått sätt vek banden dubbla... :confused:

En gång i tiden kunde jag göra pannband med: stora trianglar, små trianglar, stora rutor, små rutor ovanpå varandra m.m.

Men jag kommer inte ihåg hur man gör längre...:(

Hehe!! Hade faktiskt tänkt skriva en tråd om hästmode på 70-80-talen och fråga om det var nåt mer som var populärt än de mönstrade pannbanden!! Ritade alltid såna när jag ritade hästar när jag var liten ju!! :D

Vad jag minns mest, förutom dom flätade pannbanden är att på 60- och 70-talet så var åtmindstånde ponnytränsen antingen utan nosgrimma eller med remontgrimma..
Dom STORA hästarna hade engelska nosgrimmor...

Sadelgjordarna var antingen i "brandslang" eller snören...

Tyglarna var antingen släta i läder eller släta i tyg....

Ponnyerna gick antigen barbacka eller med Lewa-sadlar...
Dom STORA hästarna hade manskap- eller officersadlar, eller Lewa om det var lektionshästar, Passier eller Stübben om det var privathästar....

Åtmindstånde var det så på den ridskolan JAG red på....

Härligt!! :love: Är lite allmänt 60-70-talsnostalgisk när det gäller hästar och ridning.

Fråga mig inte varför egentligen. Inte för att jag tror att allt var bättre och så då eller nåt. Det verkade bara så mysigt!!

Snörgjordar ja!! Det kommer till och med jag ihåg!! :D

Camilla_H skrev:
Nja, det var mer att man lindade runt pannbandet, men åt varsitt håll med de två banden. Mönstret blir somett sick-sack mönster med trianglar där det från ovansidan kommer en färg med basen upptill och triangelspetsarna nertill och vice versa med den andra färgen nerifrån.

Eller var det inte ett sånt du menade?

/CAmilla
precis så menar jag :D

Åh, jag har gjort ett par för några år sedan av fina sammetsband! Jag hittade beskrivningen i en engelsk bok med beskrivningar hur man gör saker till hästen. Den heter Make you own horse equipment och den går att köpa på nätet.

då får man lov att googla lite då:p
synd att jag har så dåligt med pengar bara.. känns inte som om jag kan prioritera en sån bok just nu

du skulle inte kunna scanna in den sidan? där beskrivningen finns?

Det skulle jag kunna göra, om du har tid att vänta lite. Jag har boken hos min mamma, så det kan dröja någon vecka...

Dalatjej skrev:
Det skulle jag kunna göra, om du har tid att vänta lite. Jag har boken hos min mamma, så det kan dröja någon vecka...
Vill också se! Vilken återtripp! ÄLSKADE dessa pannband! :love:

vad kul att det inte bara är jag som tycker att det är snyggt! :)

detta har jag gjort själv, med eltejp på ett vanligt pannband i läder
pannband.jpg

tyvärr är det svårt att bara förklara hur man gör....

Boken heter Make your own horse clothing (den andra finns oxå), men det är i clothing pannbandet finns. Jag får nog hit boken på söndag & scannar troligen på måndag.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Någon som sitter på en toppen-tutorial eller det ultimata knepet för att göra inbakade flätor? Skulle så gärna vilja kunna göra både en...
Svar
10
· Visningar
760
Senast: mysboll
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 238
Senast: Capybara
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka