Flatback / fyrkantiga bakvalv

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 336
M

MissCrazy

Majoriteten av hästarna jag ser när jag är ute och tävlar har sådana sadlar. Vill veta lite mer om dess funktion.
Vad gör det för nytta att valvet är rakt? Eller det är kanske inte spelar någon roll?
Vad har ni för gott / ont att säga om dessa sadlar?
Har hört att de hjälper en att ''komma närmre'' hästen och kunna förfina hjälperna.
Har ridit en häst med flatback sadel, och jag tyckte inte det var sån skillnad, tyckte dock jag hamnade en bit högre upp hehe.
Vill man ha lite mer stöd av sin sadel, är väl en "vanlig" hoppsadel bättre?
Går ändå i tankarna på att skaffa en sådan sadel, tyckte den jag red i var väldigt bekväm, men har inte råd att köpa dom här dyra Stubben, Jacson, osv. (sen är det givetvis viktigare att den är skön för hästen)
Samtidigt vågar jag inte köpa någon billig heller, för det vet man , när man köpt en märkeslös sadel som t ex Hööks (eller är det Börjes)
billiga 1000-kronors sadel, som inte alls suttit nåt vidare på hästen.

Så , är det nån som har någon billig sadel att rekommendera?
Max 4000:- får jag väl säga också.

Sv: Flatback / fyrkantiga bakvalv

Griffin har trevliga flatback-sadlar, man får bra stöd, de är helt ok i kvalité och ganska snygga dessutom. Flatback är snyggare än vanliga hoppsadlar som oftats brukar ha större stöd, men mest är det en smaksak.

Polly_Mulle skrev:
Griffin har trevliga flatback-sadlar, man får bra stöd, de är helt ok i kvalité och ganska snygga dessutom. Flatback är snyggare än vanliga hoppsadlar som oftats brukar ha större stöd, men mest är det en smaksak.

Då var det alltså som jag trodde - det är bara utseendet & ryttarens bekvämlighet som är skillnad? För hästen spelar det ingen roll eller?

Någon som har något annat att säga om dem?

Har tagit mig en titt på griffin sadlar.. Kanske något att önska sig i födelsedagspresent (sista året man kan förvänta sig många presenter ju :o )
Hittade dock bara en enda hoppmodell;
Griffin Robert Whitaker Showjumper Fish för 3995:- .
Tyckte den såg rätt stor ut, alltså bred kåpor/vulster-grejen. Hela 'sidstycket' alltså.

Nån som har en sådan och kan rekommendera den?
Ser nämligen aldrig någon med sådana sadlar..
Det är jacson,stubben,zaldi,kingston o hubertus som jag ser mest av.

Har inte Griffin någon egen hemsida? Hittade bara hästsportaffärer som sålde, och där hittade jag bara Hööks, och endast ovanstående modell.

Det är en smaksak hur du vill ha din sadel när du hoppas.
Vissa kanske vill ha djupare säte, större klossar osv för att känna att de har ordentligt stöd. Andra vill ha flata säten, små klossar för att få närmare kontakt med hästen.

Ta dig tid när du ska leta sadel, provrid så många du kan (som passar hästen givetvis) Hör dig för om andra är nöjda med den, hur är kvalitén osv? Rent generellt är det bättre att satsa på en begagnad märkessadel än en ny av ett billigare märke.

Jag har en flatback på mina pållar. Jag tycker den är underbar. Sätet är vadderat så det är alldeles mjukt och lika så vulstrerna. Det är en Millenium sadel som jag köpt ifrån Polen (vet inte om det finns i Sverige?) och den betalade jag 5500kr. för vilket var hur billigt som hellst då den har ett rykte om sig att ha lika bra kvalitet som en Stübben sadel. Det är verkligen en sadel jag kan rekomendera. Den ser rätt liten ut och är ganska "kompakt" i formen, om du fattar vad jag menar.

Hoppas du hittar en du gillar!!

Jag gillar claridge house-sadlarna som säljs nu av h**ks. Har ridit i både hopp- och allroundmodellen, båda är snygga och bekväma, men flatbacken är ngt liten i sitsstorleken. Priset är snett över det maxpris du skrev.

wintecs flatback med cair är en bra sadel i konstläder (ser ut som läder). men den kostar nog lite mer än 4000.
tycker hellre du ska köpa en begagnad bra sadel än en billig ny sadel...

Du får nog prova dej fram till vad du vill ha för smaken är olika som flera sagt. Sen beror det lite på hästen sadlar kan faktiskktr kännas olkika på olika hästar.
Själv vill jag ha flatback och så tunn och smal som möjligt. Plockar bort alla stöd äv en om de är minimala, för jag vill känna hästen, det är tryggare för mej.

En sadel med stora stöd skulle ajg inte kunna hoppa i.

Men lite är det en vanesak, jag hade sån och det fungerade också, tills jag provade en pessoa flatback och köpte den, då tyckte jag den andra var obekväm och låste fast mej. Det är länge sen, nu är jag inne på min andra pessoa, den första är utnött efter ång många år, den nya är lite mindre flat och det har tagit tid att vänja sej vid den.

Men på min gamla hingst som inte lever längre, var den inte bra. På honom hade jag en djupare och mer vanlig hoppsadel. Vet inte varför, det kändes bara så.

Så prova dej fram, det är känslan du får i sadeln på din häst som räknas.

Liknande trådar

Utrustning Hur är dom i bommen? Har en häst som jag letar hoppsadel till men han behöver en ganska rak vid sadel. I dagsläget har han en...
Svar
0
· Visningar
998
Senast: bambi82
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 380
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! :) Hittar inga bra svar i de andra trådarna och vill ha lite "akuta" tips inför mitt nya sadelköp då jag måste fixa en så snart... 2
Svar
39
· Visningar
5 503
Senast: Medrix
·
C
Utrustning Hej Jag skulle vilja ha både ris och ros när det gäller globus sadlar, jag funderar främst på globus loke för de sägs vara väldigt... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 855
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?