Globus sadlar ?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CamillaKarlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 7 854
Sv: Globus sadlar ?!

kl

jag måste säga att jag älskade att rida i min crincle. tyvärr var läderkvaliteen undermålig, den var som om man målat sadeln o den började flaga, fick erbjudande om en i utbyte, den så för taskig ut, ostoppad, bommen kändes i kanalen mm jag avstod

men skön var den!!

Skräpsadlar med kass stoppning och dåliga bommar!
Finns mkt bättre att välja i den prisklassen som man INTE måste börja med att stoppa om!

oj vad många globussadlar du måste ha sett för att få reda på allt detta :o

själv har jag en globus Esperanza hopp som jag tycker har bra läder, mycket skön och inte sned eller något fel. behövver förvisso stoppas om, men den och en massa andra jag sett har varit helt OK!

*kl*

Har en Globus Loke att rida ut i, läderkvaliten är bland de sämre jag har sett, stenhårt läder som flagar och har blivit grått. Men den funkar bra som ridaut sadel.

Min kompis köpte en Globus Ezperansa (hur man nu stavar), första exemplaret var sned i bommen samt felsydd. Andra exemplaret kom det ut en spik genom sitsen. Tredje exemplaret är rakt och fint, men fruktansvärt läder...

Jag var intresserad av en Globus Crincle, men den som hängde i butiken var så otroligt snedsydd så jag ändrade mig ganska snabbt. Crincle är så pass dyra så jag förväntar mig mer av dem än av deras billigare modeller.

Så enligt mig är inte Globus någon bra sadel, tyvärr.

Nej,det behöver du inte för min skull!
Är du nöjd med din sadel så är väl det bra,men det gör tyvärr inte Globussadlarna bättre i mina ögon,då jag faktiskt har sett ganska många som för blotta ögat varit sneda.
Har dessutom 3 kompisar som drabbats,så viss erfarenhet har jag,även om jag givetvis inte har synat alla Globussadlar!

Jag har iof varit petig med mina och fått dem godkända av sadelmakare innan jag tagit dem i bruk.Men så har jag gjort med alla sadlar jag haft oavsett märke.

Sadlar i samma prisklass (nya sadlar) Kentaur(mkt god kvalite),Pfiff(lite lågbudgetläder,men helt ok),Kieffer ,Stubben mfl.
Eller satsa på en begagnad kvalitesadel som tex Passier,Albion,County,MoN mfl.Ger definitivt mer för pengarna!

Skönt att det inte bara är jag som har sett däliga Globussadlar!

Jag har också sett dåliga globus men att göra de jämlika med kingston tycker jag är lite väl..

Hade det varit bättre läder och bättre hantverk så hade det varit UNDERBARA sadlar just på grund av att de är så korta OCH vida. De äldre exemplaren är oftast bättre än de nyare (från och med förra året ungefär) då det oftast är sämre läder i de nyare.

Varifrån får han sadlarna om de inte är sålda? Hur många är "alla"? Båda två som han fått in?

Tror nog det är lite större skala än så.
Det rör sig om en ÅF, sadelutprovare / sadelmakare.
Stoppas om innan de läggs ut i saluhyllan öht.

Sadlar i samma prisklass (nya sadlar) Kentaur(mkt god kvalite),Pfiff(lite lågbudgetläder,men helt ok),Kieffer ,Stubben mfl.
Eller satsa på en begagnad kvalitesadel som tex Passier,Albion,County,MoN mfl.Ger definitivt mer för pengarna!

Finns dom i breda bomvidder?

Ja,det finns olika vidder,exvis Kentaur har bomvidder från 1(smal) till 4 x-vid.
Nu har jag i ärlighetens namn inga breda hästar,så jag kan inte riktigt uttala mig hur breda de finns i!

Kentaur 4 är inte i närheten så vid som Globus 36 och 38. Albion xw är aningen vidare än Kentaur 4 men smalare än en 36:a.

M&N bomvidd 33 ligger strax under 110 grader så även den ungefär som Kentaur och Albions vidaste. De har nog någon vidare stl än 33, M&N alltså.

Har en Globus Loke att rida ut i, läderkvaliten är bland de sämre jag har sett, stenhårt läder som flagar och har blivit grått. Men den funkar bra som ridaut sadel.

Det är möjligt att deras sadlar skiftar mycket i kvalitet, men min Loke har inte färgen flagat på och den är ändå 3,5 år. Lädret är mjukt och bra. (och fortfarande svart)
Min sadelmakare har fått hem en sändning från Globus en gång då sadlarna var sneda, men då skickade hon tillbaka hela sändningen till dem. (och fick en ny sändning med raka sadlar) Jag förstår inte varför butiker tar emot sneda sadlar. Såklart de ska skicka tillbaka. Inte vill de väl sälja dåliga varor?

Det kanske inte är så lätt att få lämna tillbaks dem heller.
Mina kompisar har haft jätteproblem med generalagenten.
Det slutade med att den ena förlorade 5000:- på sadeln och de andra två gav upp striden och försökte få det tillrättat via sadelmakare.
Men den ena var definitivt sned i bommen också,så tyvärr blev det aldrig bra!

Ok, den jag provade var inte sprillans ny men hyffsat. Låg strax över 100grader ungefär.

Det verkar konstigt att någon är återförsäljare för sadlar hän tycker är så kassa du får det att låta som. Så länge jag inte vet vem det är tar jag det för en skröna för jag tycker det verkar högst ologiskt.

M&N finns upp till stl. 36 om jag inte missminner mig då är det dock beställningsvara så beg. finns det VÄLDIGT sällan.

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 932
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 004
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek... 2
Svar
29
· Visningar
3 140
Senast: Ace
·
Utrustning Min dressyrsadel hamnar lite för mycket fram på hästen (halvblod 8år, ganska rak rygg, inte så hög manke), Hur funkar det med front...
Svar
4
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka