Sv: Flaxar med benen!
innan ni travar så skritta på längre tygel och släpp stigbyglarna och rulla fötterna runt runt, skaka benen så att ni inte har några spänningar alls kvar i benen, knäna och vaderna och vristerna ska nu vara helt avslappnade, känn nu i höften att ni harmoniskt gungar med i hästens takt och i under kroppen finns inga spänningar, tänk nu att ni har en gylf i byxan och att ni drar upp dragkädjan ( alltså magen) och bli stadiga i hela bålen, men glöm en att andas och följ varje rörelse hästen tar, dra nu axlarna lite bakåt och ihop känn tyngden i axlar och armbågar, ta nu tyglarna och ha en buren hand och följ med i hästens skritt takt med handen hela tiden så att inga spänningar finns i armar axlar armbågar eller i handleder, blicken, titta nu rakt fram och inte på hur fina era hästar är

få känslan i kroppen av att ni är kungar som rider fram hästen.
Ta nu och sätt fötterna i stigbyglarna, de kommer antagligen känns korta, läng då något hål. ta fram hästen i trav men låt den inte springa förbi bettet utan energin ska komma från bakbenen genom din kropp och där finns nu energin och endast du kan släppa fram hästen i olika travtakter nu. lyft höften fram inte upp utan fram och titta dit ni ska och rid lätt, när ni känner att blicken är bra och höften går fram och tillbaks så känn nu så ni inte vinklar tån utåt och spänner knäna och vristerna, utan är avslappnade.
Såååå detta tränar jag på

är svårt med all info i början men börja med några små saker och när de sitter och man gör dom av sig själv så ta till lite nya delar. jag brukar i början av passet oxå ibalnd blunda några steg för att kunna bli ett med hästen
det är ju egentligen bara en rörelse men isärplockad i små delar

hoppas jag inte lät för flummig