Fleece vs. ull vs. thermo - ej klippt

Chili

Trådstartare
Alla täckestillverkare och försäljare slåss ju om att deras täcken är bäst men vad är egentligen bäst?
Jag har nu ett fleece och ett bomullstäcke samt div. arméfiltar som innetäcke/filt. Har nyligen dock fått höra att bomullstäcken egentligen är ganska värdelösa?
Hästen kommer inte att vara klippt men jag vill förhindra den enorma vinterpäls som nordsvenskar får. Alltså kommer jag börja med regntäcke och kanske tunnare stalltäcke, kanske bomull är okej i början trots allt, för att hästen ska vänja sig vid att bara ha något på sig inne?
Sedan tänker jag trappa upp tjockleken på täcket.

Har hört endel negativt om ulltäcken, att de är oelastiska och går lätt sönder när hästen lägger sig ner? Ett plus är ju dock att de andas :)
Men ett thermo verkar varmare, kanske ull och sedan thermo när tempen sjunker? Dock är det alltid plusgrader i vårt stall, om så bara 1-2 grader.
Förslag, någon? :)

Sv: Fleece vs. ull vs. thermo - ej klippt

det finns ju många olika varianter av bomullstäcken, men de riktigt tunna hjäpler mest mot damm och flugor. Sen finns det ju fodrade bomullstäcken som håller mer värme.
Som stalltäcke skulle jag föredra ull framför fleece, så fleecetäcken sällan ligger på plats och är föör elastiska De kan halka snett och ligger då och "drar" eller hur man ska beskriva det.
Dock skulle jag se till att ulltäcket hade ordentliga kryssgjordar, för jag tycker att täcken med enbart täckesgjord halkar snett om hästen rullar sig.

När det blir kallare kommer jag ha följande på min
* Ofodrat bomullstäcke (frånomed nu, pga flugor) (5< grader)
* fodrat bomullstäcke från mark todd, coh burberry (ca 5 grader)
* tunnt vadderat stalltäcke ( ca 0-5)
och sedan blir de tjockare och tjockare. Står i ett nytt stall nu, så jag vet inte riktigt hur kallt det kommer bli i vinter

Har hört om fodrade bomullstäcken men förstår inte riktigt? Har inte sett något sådant. Har de alltså ett mellanfoder eller går det kanske att få tag i med fleecefoder? Tycker det vore himla bra!
Att täcken halkar fel är bara en litenn chans... Eftersom min pålle är stor och grov, så tenderar täckena att sitta ganska stilla :smirk:

Du vet att hästar sätter päls efter antalet ljustimmar/dag, inte efter hur varmt det är....så ska man täcka för att få mindre päls måste man börja i juli/augusti......

Nej, jag hade ingen aning?
I så fall är det väl dags att börja nu då, även om det känns himla onödigt om det är sol och fint väder?

det har jag aldrig hört. men isåfall spelar det ju ingen roll att täcka ö h t? du säger emot dig själv.

Jag menar det. I så fall måste det ju vara så att ju färre ljustimmar - desto mer päls?
Jag tycker dock att mina pållar alltid har satt päls i samband med kylan, och det kan mycket väl gå hand i hand med att det blir mörkare ;)
Annars får man ju börja vid midsommar, när dagarna börjar bli kortare :p

Det låter otrolig. Vi hade två hästar i Popeyes sommarbeteshage som satte så mycket päls pga av regn och kalla nätter att de var tvungna att klippas i augusti, då det är som ljusast...

Chili- Fodrade bomullstäcken ja, jag har två. Det ena är som två tygen med lite luft mellan, det andra är bomull på utsidan men tunnt tunnt ull på insidan. Fördelen med bomull är att det inte fastnar så mycket skräp som det kan göra i fleecen..

Jag gjorde så att jag köpte en billig fleece-filt,klippte till den lite..sydde fast kardborreband på bomullstäcket och på fleece-filten.Sen sätter jag bara på fleecefilten på täcket när jag vill att det ska lite varmare och sen kan man ta av fleecen när man vill det.Lite svårt att förklara men..Det man ska tänka på när man syr fast kardborrebandet är att man sätter den "taggiga" sidan på fleecen,så att inte det sticks mot hästen när man bara använder bomullstäcket.(kanske blev på fel tråd..)

Men det var ju en jättebra idé! Kan också tänka mig att helt enkelt sy fast ett fleece på ett bomullstäcke, kanske inte då den dyraste man kan hitta ;)
Men Börjes billiga täcken, helt klart!

Det finns ingen anledning att hålla på att sätta på tjockare och tjockare täcken, hästar fungerar inte så.

Sätt du på ett fleecetäcke- om du vill ha en elektrisk häst med ståpäls... HAtar fleece. Speciellt billig fleece ala börjes... Det sista jag hade täckat min häst med... Börjes har bra saker också...
Vad det gäller pälssättning så är det faktiskt sant att det har och göra med antalet soltimmar... Sedan är vissa hästar känsligare än andra.
Jag använder 3 olika täcken till min häst normalt.
regntäcke, utetäcke, filt
regn, tidig höst och sen vår. utetäcke ute och i stall och filten när jag skrittar och effter ridning. Håller man hästen kort i pälsen så torkar den medans man skrittar av.
Att jag sedan har 25 täcken är en annan sak...

Visst har det att göra med hur många ljustimmar det är. Men även om man täckar hästen eller inte. Har för mig att det även har att göra med hur bra kondition hästen är i, men är inte säker.

Jag har thermotäcke när det är som kallast ( :love:) och på hösten brukar han få ha en filt eller ett ylletäcke. Tycker att de sitter bättre än fleece.

Elektron skrev:
Det finns ingen anledning att hålla på att sätta på tjockare och tjockare täcken, hästar fungerar inte så.

:bow: :bow:

Instämmer.... önskar att fler visste det.... :smirk:

Fleece tycker jag är rätt värdelöst, ull värmer mycket bättre och är väldigt smidigt om hästen är lite blöt när man tar in den eftersom det drar åt sej fukten bra (och är varmt då).
Men jag skulle inte satsa på att ha ylletäcke inne någon längre period, känns som att det skulle bli väldigt ofräscht. Och ylle är ju ingen hit att tvätta ofta. Så jag skulle nog utgå från ett tunnt thermotäcke eller bomullstäcke (beroende på hur varmt det är i stallet) och variera med ylletäcke när temperaturen passar bättre för det.

Hur menar du? Hur skulle man göra i så fall för att hålla hästen kort i pälsen?
Det är ju en naturlig tanke att ju kallare det blir och ju mindre päls hästen har - desto varmare täcke lägger man på.

Men jag vet mycket väl att han kan gå igenom vintern helt utan täcke. Under de 5 år han levt har han bara haft på sig regntäcke när det öst ner hela dagen + blåst eller kommit en massa blötsnö, så när man tar av täcket är det fullt med istappar.
Jag vill ju helt enkelt kunna ha kortare päls utan att klippa eftersom det varit förrädiskt att rida med supervinterpäls.

Är alltid kul med kommentarer och "nytänkande" så man inte går i samma banor!

Jag hade ett fleecetäcke under ett tunnt regntäcke på min häst i vintras. Kommer dock ALDRIG att göra om det! Fleece när det blir blött blir en stor iskaka om det är kallt ute. Min häst kom in och frös massor, och hade ett täcke som var is den nedersta dm. Vet inte vad han hade gjort men regntäcket hade inte läckt in iallafall.

Efter det blev det ull under och vädrar man och borstar ull håller det sig fräsht länge. Han hade lyckats att bli blöt med ulltäcket under också, men var då varm och go ändå.

Så fram för ull!!! :bump:

Det kanske berodde på ett litet regntäcke? har också varit med om det när ponnyn haft en filt under regntäcket och filten glidit bak.

Jag ska åka till Ullared i slutet av veckan och det lutar just nu starkt åt thermotäcke faktiskt. Då kan jag ha fleecetäcke som svettäcke och "extra" vid behov eftersom båda hästarna har varsitt.
Sedan kan jag ha thermotäcke som det egentliga innetäcket till båda också.

Chili skrev:
Hur menar du? Hur skulle man göra i så fall för att hålla hästen kort i pälsen?
Det är ju en naturlig tanke att ju kallare det blir och ju mindre päls hästen har - desto varmare täcke lägger man på.

Är alltid kul med kommentarer och "nytänkande" så man inte går i samma banor!

Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.

Dessutom bestäms hästens resistens för kyla av dess kondition och arbetsintensitet. Ironin i detta är att ju högre arbetsintensitet desto bättre motstånd mot kyla har hästen. dvs tävlingshästarna är de med högst arbetsintensitet och därmed bäst motstånd mot kyla, men ändå är det oftast dessa vi ser med flest och tjockast täcken på sig, då en hobby häst på lägre arbetsintensitet faktiskt skulle vara i högre behov av täcken i så fall.

behovet av täcke är också i väldigt hög grad bestämt av tillgång på foder. Foder hjälper hästen hålla värmen bättre än täcken.

Jag önskar att alla läste på om täcken och var intresserade av att lära sig hur HÄSTEN faktiskt funkar (som du) hellre än att bara slänga på hästen tjocka lager utan att veta varför eller om det har ngn grund.... Gör mig rädd när jag ser friska, pälsiga rid ponnyer med 400g täcken ute och inne, "bara för att det skall vara så" :eek:

Tycker det låter vettigt det du skriver MEN vill man inte ha en tjock vinterpäls på hästen får man se till att hålla den varm, finns inte så mycket annat att göra än att klippa hästen annars.

Personligen brukar jag använda regntäcke enbart så länge det "går" alltså tills man ser att hästen börjar frysa eller när temperaturen går under -10 till 15 grader. Inne har jag inget täcke alls, eller ylletäcke om den är blöt (står den i utestall har den samma täcke ute och inne).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka