Fler avelsförbund i Sverige?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 084

elle12

Trådstartare
I flera tidigare trådar har det diskuterats angående flera avelsförbund i Sverige. Här är ännu ett bevis på att det lönar sig att ha fler förbund i samma land. Danmark får nu visa upp fler hästar på unghäst VM än tidigare år, och det är där den internationella publiken ser vad landet har producerat. Citat från tidningen Ridsport "Fler danska hästar till unghäst-VM.
Två danska avelsförbund blir omgående fullvärdiga medlemmar i WBFSH World Breeding Federation for Sport Horses, och det första som händer är att de får rätt att delta i unghäst-VM 2007.
Det är Holsteinerförbundet i Danmark (GHH) och Trakehner Avelsförbundet i Danmark (TAF) som blir medlemmar. Även om de genast kan åtnjuta medlemskapets fördelar ska det officiellt klubbas först vid WBFSH:s generalförsamling som sammanträder i november.
Hur många hästar de respektive nya medlemsförbunden får delta med i unghäst-VM för unga hopp- respektive dressyrhästar är inte känt ännu."

Sv: Fler avelsförbund i Sverige?

Ja men det kanske inte är en dum idé. Det kan ju vara en fördel för Sverige som tävlingsnation men ASVH lär ju inte tycka att det är så fantastiskt kan jag tänka mig.
U

Jag tycker det bara är positivit med fler, men vi sitter i monopolSverige:smirk: Fler godkända kombinationer kan avlas fram:) Tänker närmast på Business x, han skulle nog gladeligen godkännas av något avelsförbund

För något år sedan var jag i kontakt med en dam från mellersta Sverige. Hon hade planer på att starta upp ett Holsteinerförbund i Sverige och hade varit i kontakt med GHH. Tyvärr har jag tappat bort namn, ort m.m då min dator havererade. Jag har väntat med spänning på att få höra om det händer något på den fronten, men ej hört något. Anledning till att hon ville starta upp ett nytt förbund var missnöjet med ASVH. På vilka grunder vet jag ej.
Hur som helst så tycker jag att konkurrens alltid är bra.

Någon som kanske vet vem denna dam är? Hon hade pratat med ett flertal personer som skulle hjälpa till att starta upp detta förbund. Kanske finns det något "Holsteinerfreak" här på Buke som blivit tillfrågad?

Nej ASVH tycker säkert inte att det är en god idé, men för Sverige som avelsnation hade det varit bra tror jag, detta är ju ett exempel på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Välkomna till världen årets föl 2025
Tillbaka