Fler boktips

_EVL_

Trådstartare
Ser att en tråd redan finns aktuell men jag skulle gärna vilja ha tips på böcker som innehåller särskilt mycket av övningar...hur man gör i praktiken. Vill gärna veta var de finns att få tag på också :) Tack på förhand!
 
Skriver samma bok som jag skrev på en dressyr-tråd. De Kunffy har skrivit en bok som heter Manege patterns-nånting (kommer aldrig lära mig vad den heter:)). MASSOR med tips på övningar man kan rida på banan, han beskriver både hur och varför man gör dem. han har skrivit en för ryttaren också som jag är väldigt nyfiken på.

Vad gäller ryttaren så blev jag rätt såld på Joni Bentleys "Riding success without stress". Hon har frågor i slutet av vissa kapitel som man ska svara ja på innan man får gå vidare, vilket jag tycker är ett roligt annorlunda grepp.
Sedan min bibel numera som jag kommer tjata om resten av mitt liv. :D "Dressage Formula" av Erik Herbermann. Helt suverän!

Rekommenderar att gå in på antingen bokfynd.nu eller bookfinder.com och skriva in boken (eller författaren), då får du upp var den är billigast att köpa. De svenska företagen har ju även boklådor som man kan gå till på riktigt om man inte vill handla på nätet.
 
Första boken - The athletic development of the dressage horse.
 
Okej...men det låter som att det är ren engelsk dressyr eller? vill helst ha en bok mer inriktad mot akademisk.

Vad tycker ni om BBs Riding på kandar? eller vad det nu är den heter...
 
Vill man läsa om akademisk ridkonst á la Branderup så är det naturligtvis lämpligast att läsa något som han själv har skrivit. Akademisk ridkonst och Rida på kandar är de två böcker som finns på svenska, och de köper man från www.christinadrangel.com

På tyska finns även ett par titlar, Guérinière och Pluvinel med kommentarer av Bent samt en bok om barockridning. De finns på www.cadmos.de
 
Ren engelsk, njae det skulle jag nog inte påstå. Klassisk dressyr är väl den benämningen jag är van vid då jag är mycket på engelskspråkiga disk.sidor. Och det skulle jag vilja säga är ridning med akademisk inriktning.

Det är ju mycket pengar det handlar om när man köper böcker. Är du specifikt intresserad av akademisk ridning så skulle jag rekommendera att köpa Bents båda böcker och ev. hans videoserie först. Men definitivt, som även tb skriver, köpa andra böcker efter det. Bent är inte allenavarande med sitt resonemang, mycket (eller tom med mesta) går att hitta i den klassiska dressyren (alltså inte den engelska, som vissa kallar för klassisk också. Förvirrande det där.) Och mycket kompletterande som Bent inte tar upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp