Bukefalos 28 år!

Fler frågor!

Polly_Mulle

Trådstartare
Kom på att jag hade fler frågor att komma med.

Vilken är den stora skillnaden mellan barock och den vanliga dressyren?
Nu menar jag inte att inom barock ska hästarna gå i lod och nacken högst för det SKA de göra inom dressyren med. Men vad skiljer ridmässigt? Hjälpgivning och liknande?

Och så. Vad för kandarbett är de bästa att kombinera. Funderar på om en med låg tungfrihet eller en helt rak (lätt böjd) är bäst. och bridong med fasta eller lösa ringar? Vad skiljer mellan tredelat och tvådelat bridong ihop med kandarstång?
I normala fall går han på ett tredelat med lösa ringar och funkar fint på det.
 
Fortsätt du att rida på det tredelade och vänta med kandaret eller stången. ;)
 
Jodå, jag kommer rida på det tredelade i fortsättningen med. Men jag har ridit honom på kandar innan i dressyren. Men funderade lite granna på vad som är "bäst" (kan man säga så?) Kandaret kommer inte på förrens han är redo för det!
 
Jaha okej. Det lätt som att du skulle börja ha kandaret bara för att du skulle rida AR. :p


Jag tycker att det är väldigt individuellt = hästen måste få bestämma det.


För det första; titta din häst i munnen, gommen mer bestämt.
Om gommen är väldigt platt är han låg i gommen och behöver ett bett som har en minimal tungfrihet. Är han hög i gommen kan han ha allt ifrån låga till höga. Då blir det istället känslan hästen vill ha som bestämmer. Vissa hästar gillar inte tryck på tungan, medan andra hellre har tryck på tungan än lanerna. Tryck på tungan = låg tungfrihet, tryck på lanerna = hög tungfrihet.

Mitt sto föredrar när det trycker på lanerna alltså har jag en högre tungfrihet.
T.ex. Evis sto som är väldigt låg i gommen måste ha ett bett som bara är urholkat som tungfrihet. Alltså bettet är inte högre utan bara tunnare vid tungfriheten.
Se om du inte kan låna en massa olika för att se vad han trivs på.


Sen är det också olika om hästarna gillar fasta eller lösa skänklar. Om de gillar tunga eller lätta bett...bara för att göra saken ännu krångligare. :crazy: :D
 
Nej nej. Kandaret är inget jag förknippar med AR, korrekt form och SÖKANDET efter den perfekta harmonin och balansen är vad jag ser hos AR. Att gå efter vad hästen kan och inte som inom den vardagliga engelska dressyren. Långbenta hästar + ihopdragna halsar.

Han är ganska låg i gommen tror jag. Funderade på om en tredelad bridrong och en rak stång (liknande den hööks har) skulle passa honom bra. Han är innan riden på ett rakt bett , lätt böjd (mullen mouth, heter det då) utan tungfrihet och det trivdes han bra på. Tar det mindre plats?
 
Ett rakt bett tar lite plats mot gommen så det brukar de flesta hästar kunna gå på. Sen får man det negativa som är att om man tar på ena sidan händer det saker på andra sidan också. Ett tredelat bridong tror jag kan vara en bra lösning.


Ta och kika i några hästars munnar och i din egnas så får du lite bättre koll på hög/låg/normal gom. Det är skitbra att kunna kolla det fort och lätt så man vet vilka bett man helst ska skita i.
 
håhoho..!

vilka bra svar du fått på skillnaden!

har redan funnits många trådar om skillnaden där en massa "upplysande" :idea: :smirk: och bra :angel: svar kommit fram...

scuze me, shouldn´t bully...

I´ll just go and hang in my dungeon for a while... :D :devil:
 
Kom på att jag hade fler frågor att komma med.

Vilken är den stora skillnaden mellan barock och den vanliga dressyren?
Nu menar jag inte att inom barock ska hästarna gå i lod och nacken högst för det SKA de göra inom dressyren med. Men vad skiljer ridmässigt? Hjälpgivning och liknande?

Det vill jag oxå hemsk gärna få svar på.. Så ni som vet, säg nåt då!

:p
 
Ursäkta om jag är trög, eller bara inte vill inse vad du menar???
Är det där sarkastiskt så det dryper om det eller hade du bara inget bättre att skriva???
Jag kan väl få fråga vad jag vill och jag bad om åsikter. Åsikter har jag fått, så vad är problemet?
 
JA det var sarkastiskt, men inget illa menat mot dig!

precis som lindalao(?) skriver så har du inte fått några svar på skillnaden mellan barock/eng. vilket brukar vara rätt svåra att få. :smirk:
 
Sök bland tidigare trådar så hittar du en hel massa om AR v/s eng!
 
Jodå, det hittar jag säkert, men å andra sidan så kan det inte vara jag som är ny om att ha fått upp ögonen för detta och nya frächs svar från använader inom olika nivåer är alltid kul att få. Jag kan ställa samma fråga med ett par månaders mellanrum och sedan ha olika savr likaväl som att jag själv kan ändra svar när jag har lärt mig mer eller annorlunda inom något.
 
Lika svårt som att få någon att lägga ut en bild på en korrekt sits? Det evrkar ju oxå vara omöjligt...
 
Öh, ja självklart. Av samma anledning kan det ju vara intressant att läsa äldre trådar.... :)
 
Oviljan mot att jämföra "engelskt" mot akademiskt är inte så konstigt.

Det är svårt att göra det utan att på något sätt låta som att engelskt är sämre och givetvis tvärtom om man ber någon som rider engelskt förklara motsatsen till akademiskt.

Man vill helt enkelt inte trampa någon på tårna.
 
Och som gammal rutinerad användare har jag svarat på denna fråga ett antal gånger redan. Det blir ganska enformigt i längden.

Skillnaden mellan AR och engelsk är i teorin (om man tittar på TR) högst marginell medan det i praktiken kan skilja sig åt, men det beror då mest på vilka ryttare man tittar på. Två ekipage inom samma inriktning kan skilja sig markant åt, och två ekipage i var sin inriktning kan vara förvillande lika vad det gäller hästens form och hjälper t.ex.

Anledningen till att du inte tycker dig få något bra svar är sannolikt att det inte finns något riktigt bra och konkreta svar att ge.

Jag säger som flera här, läs gamla trådar i första hand, när du läst dem, läs böcker inom båda inriktningarna, besök kurser inom både AR och vanlig dressyr. Ju mer du lär dig desto mer kommer du nog se vad det är vi menar.
 
Det är av den anledningen som tex Mûseler i sin ridlära har en tom ruta på den perfekta sitsen. Det varierar så mycket beroende på ryttaren hästen och situationen att bilden inte gör rättvisa./T_B
 
Nu är det Spider som kallar den vanliga dressyren för "engelsk" och det gör det hela ännu mer rörigt. Westernfolket kallar allt annat än western för engelsk ridning - i engelsk sadel.
Men vår "vanliga dressyr" har sina rötter i Frankrike - (och dessförinnan Italien och Spanien....mm)
genom den store och erkände mästaren De la Gueriniere se FAQ ovan.... Men redan på hans tid beklagade sig folk över dålig ridning, och att man vill gå genvägar.
FEI - reglerna för tävlingsdressyr är klassiska, nacken ska vara högsta punkten etc.... Men att rätt skola en häst tar tid.
Massan ser gärna show = spända, flaschiga hästar..... och den harmoniska dressyren förflackas.... Det går att skriva länga om detta - men Polly - du måste nog läsa en massa själv, det går inte att bara beskriva i några få rader tyvärr./T_B
 
Jo det blir lite rörigt att skriva så, men jag är så inkörd på det när man pratar med folk utanför buke för där kallar de flesta det för "engelsk" ridning.
 

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 738
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 064
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 525
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp