Bukefalos 28 år!

Fler frågor!

jo, det är klart, men jag vill ha lite personliga åsikter om vad som är en perfekt sits - om det finns? och åsikter om det hela. Jag läser allt jag kommer över och är helt ny inom det akademiska.
 
Den perfekta sitsen är en sits som är så balanserad och kontrollerad att den utan att störa hästen kommuncierar det som behöver kommuniceras, inte ett ord mer.

För att vara balanserad måste man sitta centererat, d.v.s. vare sig i stolssits eller i hängsits, när man sitter centererat sitter man vanligen automatiskt i lodrät sits.

För att vara kontrollerad måste man lära sig att följa hästens rörelser utan att överdriva dem, därefter måste man lära sig att göra en sak i taget med kroppen så att minimalt med "brus" uppstår. För att detta ska gå att genomföra måste man sitta balanserat.
 

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 738
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 064
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 525
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp