fler minnesbilder med ökad ålder?

Milosari

Trådstartare
loke har hela sitt liv varit en riktig betongskalle som inte lärt sig ett endaste dugg av sina misstag. jag har hyst stora tvivel kring hans intellekt eftersom han inte heller varit särskilt snabb på att lära sig det som gynnar honom. han har helt enkelt varit en ganska hård hund som visat mycket få minnesbilder.

på senare år har jag märkt skillnad på att han blivit mycket mer förig och nu bryr han sig lite om vad jag säger och han visar faktiskt lite undergivna signaler med jämna mellanrum. dessutom gör han inte längre om samma misstag fem sekunder senare (han väntar några minuter ;)). äntligen tänkte jag, äntligen har allt hårt arbete givit lite resultat.

men för ett par veckor sedan hände något som får mig att börja fundera. vi var på träning och jag hade platsat honom för att prata lite med instruktören. då flyger en träningskamrats hund plötsligt på honom, helt oprovocerat, som en blixt från en klar himmel. den hunden är lite knepig och har gett sig på andra hundar förut. hon har lite av en mobbarmentalitet men har än så länge inte skadat någon annan hund fysiskt.

jag borstade av loke och kollade så huden inte var punkterad och sedan fortsatte vi vår träning. veckan efter märker jag att han är RÄDD för hunden. ingen panik eller så, men han är mycket ovillig att gå nära. loke har blivit påflugen förut, men aldrig någonsin visat någon rädsla tidigare, särskilt inte flera dagar senare.

veckan efter händer dock det konstigaste, vi ska träna platsliggning med en annan hund, samma ras fast en annan färg, och loke är rädd för DEN OCKSÅ! alltså att han visar lite undvikande beteenden, slickar sig om munnen och så.

vad är det som händer undrar jag? är det normalt att de blir "mjukare" med högre ålder?

Sv: fler minnesbilder med ökad ålder?

puttar upp lite. är det ingen här som är lite duktig på det här området?

Ingen aning, min bulldozer har blivit mindre bulldozer det senaste året... Jag tror det helt enkelt är en lägre energinivå hos honom nu. Kastreringen kanske spelar in med i hans fall.

Vad det gäller din så är det kanske helt enkelt så att han ser/hör/luktar lite sämre så han känner sig osäkrare och söker mer stöd än när han var sig själv nog så att säga.

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal din "gamle" är, men...

Jag har upplevt med flera äldre hundar att de blivit lite "känsligare" - nu pratar jag hundar över 8-9 år.
Ofta har dock jag analyserat det hela till att de är lite stelare i kroppen, inte lika "tåliga" vad gäller påhopp/tacklingar osv från andra hundar.
Även åldersnedsättningar av syn/hörsel kan säkert spela in - även om denna nedsättning inte upplevs i vår vardag. (Men oväntade påhopp mm kan säkert upplevas extra oväntade om hunden inte hinner se/höra vad som "är på gång")

Den äldsta damen jag har där hemma nu har börjat visa att hon inte längre tycker att det är lika kul att vara den "ständiga uppfostraren" av ohängda unghundar/hundar med "språkproblem".
Hon blir inte alls stressad eller "belastad" av att vara i den situationen nu, men däremot så "lessnar" hon fortare och kommer och vill ha stöd och support från mej - lite som "Nej du matte, den här skit-hunden lyssnar inte och nu ids jag inte försöka förklara mej fler gånger!" ;)
Jag väljer i dessa lägen alltid att backa upp henne och styra upp den aktuella hunden. Hon har genom åren varit ovärdelig med sin fenomenala sociala kompetens, så om hon lessnat så förstår jag henne!

/Swat

ja han är ganska gammal, nyss 10 år fyllda. jag tror att han kanske hör lite sämre (eller så hör han bara det han vill höra...) men synen är det nog inget fel på. energin har inte börjat sina än men han har ju lärt sig att inte vara superspeedad varje sekund av den vakna tiden. eller man kanske ska säga att en "av-och-på-knapp" sent omsider har installerats. socialt är han stencool. han är jätteduktig på att läsa andra hundar och hans viktigaste uppgift i livet är att möta upp lösa hundar och hålla dem borta från min andra hund.

men kanske har han helt enkelt varvat ner tillräckligt mycket för att ha tid att bearbeta intrycken? när han var yngre har han ju susat fram som en svart tornado och aldrig stannat upp och reflekterat över vad det var som hände. han är ju egentligen ingen modig hund, saker som är uppenbart farliga håller han sig undan från. men han har tidigare verkat ha svårt för att koppla ihop orsak och verkan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 915
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 895
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 605
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka