Valpen stressar pga barnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit i kontakt med dels veterinär, dels hundar utan hem/hundtallet samt privata aktörer för omplacering (vill inte lägga ut han på blocket).
. Har tid i veckan för en undersökning av vår vovve. Men, visar den inget "fel" kommer den avlivas eftersom det då sitter i psyket. De rekommenderade inte mig att omplacera den, innan vi vet så att säga. Men vi har beslutat som sagt att för denna killes skill blir det att somna in.
Varje dag ser vi att han blir mer och mer vrak, han har bitit ett sår på magen också. Eller slickat där frenetiskt så det blivit men rätt och sårigt.
Han är så stressad stackars, så det gör ont inom mig.

Vi har ju haft hund från både privat och kennel, men denna gång gick vi nog på utseende och glömde vår intelligens hemma. Första köpet som inte blivit bra för oss båda.

Men så när han lägger sitt lilla huvud mot min mage, och tittar med sina vackra ögon känner jag NEJ vi kämpar. Vi kan hundar. Vi vet hur man tränar hundar.
Men så i nästa sekund ser jag barnens ansikten framför mig och inser att det är omöjligt.

Vi hade faktiskt en blandras när jag var liten, men minns inte vad den schäfern hade i sig? Inte labbe iaf. Men den var hur go som helst, bra vakt och jakthund.

Nåväl. Tack snälla alla som skrivit.
Nu börjar nedräkningen med vår lilla pojke.
Ja, även om det visar sig en åkomma som kan botas, behöver han omplaceras. Han kan inte vara kvar här.
Jag har tagit över en hund med liknande problem, nu springer han lös på stallplan och vill bli klappad av alla och sönderslickandet har upphört, dock ganska nyligen.
 
Jag har tagit över en hund med liknande problem, nu springer han lös på stallplan och vill bli klappad av alla och sönderslickandet har upphört, dock ganska nyligen.
Samma här mina första hundar var omplaceringar tokstressade och ouppfostrade som blev fantastiska hundar med rätt liv.
Nu har jag övergått till rashund men dessa stökiga omplaceringar ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.
 
Med tanke på vad som skrivs tycker jag definitivt det finns utrymme för att ifrågasätta kunskapen. Bara som en sådan sak att gå ut med hunden och vända och byta väg och hit och dit såfort man ser någon, självklart snappar hunden upp osäkerheten och blir värre pga det. Dom flesta hundar blir stressade och agerar när människan som håller i kopplet agerar på det sättet.

Eller som att trots att hunden inte kan visa tydligare hur obekväm den är med barnen och trots vetskapen om så släpper dom fram ett barn som ska få klappa hunden och hunden reagerar precis som förväntat av en osäker rädd och stressad hund och sen skyller på hunden att den hugger osv.

Av inläggen att döma så är det inte mycket som är hanterat på rätt sätt för den här valpen så det inte är inte alls konstigt att situationen eskalerat såpass fort.
Oj vad det är lätt att dra snabba slutsatser av några få inlägg!
 
Jag tycker det börjar bli en trist ton mot TS. Hen gör så gott hen kan för hunden men finns det ingen vettig omplaceringsplats så finns det inte. På beskrivningen så verkar det vara lite mer än en normaljobbig valp som dessutom är en korsning mellan två stora arbetshundraser. Dvs risken för att den blir en vandringspokal är enormt hög.

Så länge alla ni som anser att avlivning inte är ett möjligt alternativ inte är villiga att ta hunden själv är det nog klädsamt att sänka tonen några snäpp.
 
Jag tycker det börjar bli en trist ton mot TS. Hen gör så gott hen kan för hunden men finns det ingen vettig omplaceringsplats så finns det inte. På beskrivningen så verkar det vara lite mer än en normaljobbig valp som dessutom är en korsning mellan två stora arbetshundraser. Dvs risken för att den blir en vandringspokal är enormt hög.

Så länge alla ni som anser att avlivning inte är ett möjligt alternativ inte är villiga att ta hunden själv är det nog klädsamt att sänka tonen några snäpp.
Chansen att hunden får ett bra hem finns också alla hundar blir inte vandringspokaler.
 
Nu ska ju TS ta hunden till veterinär för att kolla upp den, om du och de andra i tråden som skriker högst anmäler er som intresserade av hunden och verkligen tar över den har tillräckligt med kunskap och lika stor plats som hjärta tycker jag att ni ska göra det. :up:
Det tycker du.
 
Nu ska ju TS ta hunden till veterinär för att kolla upp den, om du och de andra i tråden som skriker högst anmäler er som intresserade av hunden och verkligen tar över den har tillräckligt med kunskap och lika stor plats som hjärta tycker jag att ni ska göra det. :up:

Skillnaden är att det är ju inte vi som har skaffat hunden. Vi har inget ansvar för den. Det har TS. Jag tycker att TS resonerar rätt klokt. De som jag tycker är lite väl extrema är de som skriker avlivning enbart baserat på det vi läst i tråden. Valpen är bara 5 månader gammal! Jag tycker att det är för tidigt för att kalla den problemhund. Sen kan den ju ändå vara fel hund för TS med familj.
 
Nu ska ju TS ta hunden till veterinär för att kolla upp den, om du och de andra i tråden som skriker högst anmäler er som intresserade av hunden och verkligen tar över den har tillräckligt med kunskap och lika stor plats som hjärta tycker jag att ni ska göra det. :up:
Man måste få tycka att det finns alternativ till avlivning utan att personligen vara beredd att ta hand om hunden.

Hade jag ansett mig vara tillräckligt bra på hundar för att ta hand om en ev problemhund (jag har dock redan en rumänsk rätt svår hund) hade jag gett det en chans. Jag vet att det finns fler såna människor.
 
Samma här mina första hundar var omplaceringar tokstressade och ouppfostrade som blev fantastiska hundar med rätt liv.
Nu har jag övergått till rashund men dessa stökiga omplaceringar ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.
Alla mina omplaceringen utom 1, RIP finaste Guinness :cry:, har varit och är renrasiga. Den med denna problematik är en pinscher.
 
Skillnaden är att det är ju inte vi som har skaffat hunden. Vi har inget ansvar för den. Det har TS. Jag tycker att TS resonerar rätt klokt. De som jag tycker är lite väl extrema är de som skriker avlivning enbart baserat på det vi läst i tråden. Valpen är bara 5 månader gammal! Jag tycker att det är för tidigt för att kalla den problemhund. Sen kan den ju ändå vara fel hund för TS med familj.
Skillnaden är att ni skuldbelägger TS utan att veta mer än vad hon skrivit i tråden. TS tar sitt ansvar som ska utreda den istället för att bara lägga ut den på Blocket för att bli kvitt problemet. Köp hunden och ta över ansvaret istället!
Man måste få tycka att det finns alternativ till avlivning utan att personligen vara beredd att ta hand om hunden.

Hade jag ansett mig vara tillräckligt bra på hundar för att ta hand om en ev problemhund (jag har dock redan en rumänsk rätt svår hund) hade jag gett det en chans. Jag vet att det finns fler såna människor.
Helt ärligt, du köper en importerad problemhund från ett problemland som Rumänien när det redan finns så många i Sverige som behöver ett bra hem, hur tänkte du där?
 
Chansen att hunden får ett bra hem finns också alla hundar blir inte vandringspokaler.

Seriöst? Tillräckligt många av den typen av hund och med den typen av problem blir det. TS visar ansvar när hen inte tänker omplacera till vem som helst.

Det ska inte vara en liten chans att omplacering blir bra, det ska vara en extremt stor chans för att det ska vara ett vettigt alternativ.
 
Skillnaden är att ni skuldbelägger TS utan att veta mer än vad hon skrivit i tråden. TS tar sitt ansvar som ska utreda den istället för att bara lägga ut den på Blocket för att bli kvitt problemet. Köp hunden och ta över ansvaret istället!

Så du tycker att TS ska hyllas för att hon tar sin hund till veterinären när den uppvisar tydliga tecken på sjukdom? Det är ju snarare nåt man ska göra när man har djur. Oavsett beteendet så skriver TS om tecken som tyder på att hunden inte är helt frisk fysiskt. Det kan ju vara så att de fysiska sjukdomen har framkallat problembeteendet. Självklart är det alla djurägarens ansvar att ta sitt djur till veterinären! Inte någon annans.
 
Så du tycker att TS ska hyllas för att hon tar sin hund till veterinären när den uppvisar tydliga tecken på sjukdom? Det är ju snarare nåt man ska göra när man har djur. Oavsett beteendet så skriver TS om tecken som tyder på att hunden inte är helt frisk fysiskt. Det kan ju vara så att de fysiska sjukdomen har framkallat problembeteendet. Självklart är det alla djurägarens ansvar att ta sitt djur till veterinären! Inte någon annans.

Vem har sagt det?! Definitivt inte @Mia_R

Däremot är vi flera som uttryckt att vi är glada, för hundens skull, att TS är en ansvarig hundägare och gör de rätta sakerna som tex söka vård, för att kunna ta ett bra beslut om vad hen ska göra med hunden. Det är inte samma sak som att hylla.
 
Vem har sagt det?! Definitivt inte @Mia_R

Däremot är vi flera som uttryckt att vi är glada, för hundens skull, att TS är en ansvarig hundägare och gör de rätta sakerna som tex söka vård, för att kunna ta ett bra beslut om vad hen ska göra med hunden. Det är inte samma sak som att hylla.

Jag menar: att ta sitt djur som visar tecken på sjukdom till veterinären är det minsta man förväntas göra som djurägare.
 
Helt ärligt, du köper en importerad problemhund från ett problemland som Rumänien när det redan finns så många i Sverige som behöver ett bra hem, hur tänkte du där?
Hittade ingen lämplig hund i Sverige när det var aktuellt och hade kontakt med en bra organisation.
 
Chansen att hunden får ett bra hem finns också alla hundar blir inte vandringspokaler.
Fast hur stor är den chansen idag? Och till vilket pris? Hur länge ska hunden behöva bo i ett hem där den mår dåligt i väntan på att eventuellt hitta ett nytt?

Jag var själv i ett läge om att behöva omplacera en hund för ett tag sen, då han inte längre trivdes i hemmet när vi fick barn. Vi pratar en (renrasig) totalt okomplicerad hund, superenkel, väluppfostrad och typiskt perfekta ”sällskapshunden” i temperament. Det var inte snabbt gjort att hitta ett nytt hem ens till honom.

Covid har nog gjort både valp- och omplaceringsmarknaden lite mättad, så det är inte så ”bara” att omplacera en blandras mellan två större och mer krävande raser med problembeteenden.
 
Seriöst? Tillräckligt många av den typen av hund och med den typen av problem blir det. TS visar ansvar när hen inte tänker omplacera till vem som helst.

Det ska inte vara en liten chans att omplacering blir bra, det ska vara en extremt stor chans för att det ska vara ett vettigt alternativ.
Seriöst Ja, kolla dig omkring irl det finns många människor med diverse shittbulls och andra omplaceringar som tar väl hand om dom.
 
Fast hur stor är den chansen idag? Och till vilket pris? Hur länge ska hunden behöva bo i ett hem där den mår dåligt i väntan på att eventuellt hitta ett nytt?

Jag var själv i ett läge om att behöva omplacera en hund för ett tag sen, då han inte längre trivdes i hemmet när vi fick barn. Vi pratar en (renrasig) totalt okomplicerad hund, superenkel, väluppfostrad och typiskt perfekta ”sällskapshunden” i temperament. Det var inte snabbt gjort att hitta ett nytt hem ens till honom.

Covid har nog gjort både valp- och omplaceringsmarknaden lite mättad, så det är inte så ”bara” att omplacera en blandras mellan två större och mer krävande raser med problembeteenden.
Den är bara 5 månader gammal så nog finns det chans till ett fortsatt bra liv i ett annat hem om hunden är frisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 376
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 509
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp