Bukefalos 28 år!

Fler som hört detta gällande Elichios?!

sissu

Trådstartare
Har en bekant vars häst uppvisade alla symtom som vi här på forumet pratat om gällande Elichios dock ej de klassiska bokförda symtomen gul/grön slemhinna och feber. Hästen hade dessutom titer på 1:640.
Numer får man tydligen inte ut någon ersättning från försäkringsbolagen/t (vet ej om det gällde alla eller inte) p.g.a. att det har blivit rutin i att behandla hästar för Elichios så fort de uppvisar titrar och symtom. Detta p.g.a. att det sägs nu att de hästar som verkligen har Elichhios bestäms i så fall utifrån de bokförda symtomen med ett helt annat prov som skall visa om det är akut eller om hästen endast har varit i kontakt med viruset. Visar detta prov på en akut Elichios så får man ut försäkrningen, annars inte även om man själv väljer att behandla.

En annan orsak skall även vara att när en häst bevisligen har Elichios och får behandling så BLIR den HELT frisk efter kuren. Alla hästar som har kvarstående symtom eller bieffekter har inte från början haft Elichios utan är drabbade av någon annan sjukdom eller åkomma som de får självläka ifrån i bästa fall, därav den långa återhämtningstiden som "vi" då trott skulle härröra från Elichiosen.

Denna häst hade alltså symtomen, men vet. gav sig inte denna gång utan ansåg att det var fång. Hästen röntgades och hade kötthovsinflammation på alla fyra trolig orsak p.g.a. av någon slags förgiftning. Detta har jag fått berättat för mig av min bekant utifrån vad alla vet. sagt och jag måste säga att det är intressant.

Har ni hört detta?? Vad säger/tror ni?

Denna slags förgiftningsfång är också himla intressant då även min f.d. häst hade detta och det visar sig på helt annat vis än vanlig akut foderrelaterad eller förlossningsfång.

MVH/
 
Du har fel ang försäkringsbolagen. Vissa bolag (Agria t ex) har slutat ersätta antikroppsbestämning/antikroppspåvisande, och under den kategorin faller B/E-prov. SÅ själva provet ersätta INTE. Däremot behandling om veterinär anser det vara befogat.

Anledningen är att få bukt med eländet att testa för B/E oavsett vad hästen har för symptom, B/E-prov är inte helt billiga.

Och iom att man får bort okynnestestandet mot B/E så får man också ner en del 'onödiga' behandlingar.

Ang bieffekter och kvarstående symptom så beror del HELT på vilken vet du frågar. Och det är inte ERLICHIOSEN i sig som är kvarstående, utan det den hunnit orsaka. T ex en erlichios som gett ledinflammationer, hästen gått obehandlad länge och behandlas, MEN den har fortfarande problem med lederna, eftersom ledinflammationer som är obehanlade länge gör att leden tar stryk. Problemet är alltså inte så att E finns kvar, utan en följd av det E gjorde.

Ang förväxling med andra sjukdomar har jag inte hört något om detta men det borde förekomma eftersom det är så breda, luddiga symptom för B/E.
 
Ja, jag säger vare sig bu eller bä utan som du säger så får man nästan lika många olika svar som personer man frågar.

Enl. vad jag förstod att dessa vet. sagt så skulle det inte finnas några sådana bieffekter som "vi" anser att E kan ge.

Personligen vet jag inte vad jag skall tro då man faktiskt läst om de som fått helt friska hästar direkt efter behandling och de som går många månader med bieffekter från E.

Och enl. samma vet. så skall inte bolagen/t betala ut för behandlingen om det bevisligen inte är en akut, det skulle alltså inte enbart gälla proverna vilket jag vet, utan hela behandlingen utan detta "nya" provs bevisning. Vad jag förstod så handlade detta inte om prov som idag tas två veckor senare utan ett annat.

En sak vet jag dock! Det skulle vara mycket skönt och tryggt om alla vet. kunde försöka ha samma uppdaterade kunskaper och samma information gällande alla våra hästars sjukdomar.
MVH/
 
Det finns ett prov man kan ta i det akuta skedet som skiljer sig från de prov som visar titrar. Det provet är dock inte 'nytt', det har funnits ett tag.

Jag har hästarna i två olika bolag, INGET av dem har infört något undantag för erlichios och borreliosbehandling.

Åringen står i Agria, de ersätter inte själva provtagningen (antikroppspåvisande/antikroppsbestämning), men har inget undantag för behandling.

Valacken står i Sveland, der ersätter 'rubbet'

Min valack är behandlad för erlichios 2001, och han är en av dem som genom ett trollslag blev frisk. 8 månaders helvete, diagnos, en veckas behandling och en frisk häst. Hitills enda gången jag gråtit lyckotårar =) Men då varnade också vet för att hans leder kunde ha tagit för mycket stryk av att vara inflammerade i åtta månader för att bli bra (nu blev de dock bra). Men detta är så inte 'kvarvarnde' erlichios, utan att ledinflammationerna förstört lederna. Det händer med en 'vanlig' ledinflammation som är obehandlad för länge med.

Men jo, om de kunde vara ÖVERENS så vore det trevligt. Klinik ett letade ju i 8 månader efter felet, blev tillslut friskförklarad, med POSITIVT B/E-prov "men inga symptom". Ringer f-bolaget och sen klinik 2, som jag knappt hinner börja prata innan de börjar 'fylla i' och tycker det är ett skolboksexempel på icke-akut erlichios. Behandlades omedelbart och var som ny efter en vecka. Men jag fick alltså byta klinik för att övht få honom behandlad..
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det andra hästen här hemma vi behandlar mot Borrelia (vi bor i det fästingtätaste området om jag läst rätt) och jag är himla...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: NilaD
·
Hästvård Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana... Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en...
Svar
12
· Visningar
9 840
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp