Bukefalos 28 år!

Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

Netted

Trådstartare
Nu är det andra hästen här hemma vi behandlar mot Borrelia (vi bor i det fästingtätaste området om jag läst rätt) och jag är himla nyfiken på olika symptom som ni har upplevt eller läst om.

Första hästen fick ledinflammationer, även pigmentförändringar runt läppen.

Den vi behandlar nu har haft diareé i ett par månader minst och vi har gett han någon sorts pasta, filmjölk, proviva, ändrat foderstat osv - inget hjälpt. Han har även varit konstig i pälsen, precis bakom bogen ligger pälsen platt rakt ner, mitten av buken har det varit mer normalt åt det ruffsiga hållet och precis innan virvlen platt rakt ner. Det har varit likadant på båda sidorna. Dessutom var han för ett tag sedan väldigt svullen runt munnen/käken, ungefär som att han hade ätit något olämpligt.. detta försvann på ett par dagar.

häst nummer 1 behandlades med kortison men var inte bättre, fick borreliakuren och var helt frisk. Ett par månader innan borreliaprov togs så fick han även pigmentförändringar runt läppen, men efter avslutad behandling har mkt pigment "kommit tillbaka". Denna häst hade dock ingen hög titer, endast 1:40 (endast ett prov togs)

häst nummer 2 genomgår just nu sin kur, men efter 2:a sprutan är hans avföring otroligt mycket bättre!


Jag anser att detta är väldigt diffusa symptom när det gäller Borrelia, men sen är inte symptomen för det så kartlagt kanske. Man har ju lärt sig om det vanliga, svullna ben, feber, dålig balans, trötthet osv. Men överlag är det svårt att finna några bra fakta om symptom osv.

Vad anser ni om symptomen mina hästar har visat?
Vad har ni för erfarenheter ang symptom?
Skillnad Borrelia/Erlichios?

Om vi drar en paralell till människor och deras symptom..
"Samtidigt som man får erythema migrans (dvs de runda röda områden som man kan få runt bettet eller någon annan stans på kroppen) känner vissa sig trötta, får huvudvärk, lätt feber, led- och muskelsmärtor, samt svullna lymfkörtlar. "

"I Sverige förekommer bara några få fall av inflammation i leder, så kallad lymeartrit. Inflammationen ger symptom några få dagar, eller flera år, efter man blivit biten, och visar sig som smärtor och uppsvullnad av leder.

Ofta gäller det en enda led och bara i mycket få fall drabbas fler än tre leder. Knäleden är den led som är mest utsatt; efter det kommer axel, armbågar, fötter och höfter. Utan behandling går svullnaden ner inom en till fyra veckor, men den kan återkomma efter månader eller år."


kan man jämföra Borrelia på människor och hästar? Borde det inte vara liknande symptom? Hos människor kan det som sagt visa led- och muskelsmärtor, samt få fall av ledinflammationer (där drar jag paralellen till min hästs "ledinflammationer")

Sedan går det även att läsa om vissa pigmentförändringar hos äldre kvinnor, men det verkar lite mer diffust.

I båda fallen med mina hästar är det inte några av de vanligaste och akuta symptomen som visats sig. Det var min gårdsveterinär som ville ta borreliaprov på båda hästarna, veterinärena inne på kliniken har avfärdat att det ens kunnat vara någon orsak.. (nu inte sagt att dessa symptom måste bero på borrelia, vi kan ju egentligen inte veta säkert)

Fram med åsikter och erfarenheter! Tycker detta är ett intressant och relativt outforskat område..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

har för mig att jag läst att hästar Inte får borrelia, utan erlichias??

iaf, symptomen är ju dom samma och ja, det typiska är att dom är just diffusa!

trötthet, vikttap, humörförändringar, hältor som kommer och går, hältor som växlar mellan benen, stelhet, ryggont, feber, inflammationer i muskler och leder....

så om man misstänkar att hästen kan ha utsatts för smitta är det smart att göra ett prov, trots att det är dyrt (tror jag betalde 1200 spänn :crazy: ).
 
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

Jo.. det finns borreliaprover?

Ja de symptom du nämner är ju just "typiska" :)
Fast just det där med inflammationer i leder har jag mött mest skeptiker.. som anser att det inte är möjligt, att en häst kan få tex kotledsinflammation av borrelia.
 
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

*delvis knapplån*

Jag har också läst att hästar inte kan få borrelia, men den boken har inte min häst läst, så han fick det i alla fall..

Han hade väl de "typiska" symptomen för borrelia, men väldigt diffusa, ett i taget o ett bra tag emellan, så svårt att koppla ihop först. Omväxlande väldigt trött o väldigt pigg, svettades floder, ont i ryggen, diffusa hältor osv.. När balansen skiftade så att han gick omkull och innan dess haft ont i ryggen fick vi efter mycket tjat på veterinären diagnosen efter blodprov. Då hade han också haft en o annan "mildare" febersläng, vilket han inte haft tidigare. Några pigmentförändringar tänkte jga aldrig på, men det är inte omöjligt att han hade det ändå.

Har nyligen avslutat sin behandling o kommer, förhoppningsvis, att bli återställd. Redan nu verkar han mycket piggare men vi drar igång sakta...
 
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

skönt att han verkar bli bättre! :)

ja det var ju de "klassiska" symptomen din häst hade. det verkar ju inte helt ovanligt att många veterinärer är skeptiska mot borrelia..
 
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

Vi hade en häst som fick borrelia. Hon fick hög feber svullna ben samt var väldigt vinglig. Såg riktigt läskigt ut med så kraftiga balansrubningar. Symptomen avklingade dock ganska snabbt efter behandling och en månad senare var hon fullt frisk.
 
Sv: Vad har ni upplevt/läst om för symptom på Borrelia?

Jaaa vad vet jag. Detta var ca 10 år sedan å det var kanske innan man kom på att det inte fanns ;) . Måste dock medge att jag personligen inte stött på ngn häst varken förr eller senare med borrelia, eller samma symptom som denna häst. Minns tyvärr inte heller hur veterinären kom fram till denna diagnos :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 005
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 200
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp