Flera katter med olika kostbehov

Bukefalos 30 år!

Skojamindoja

Trådstartare
Ni som har flera katter i hemmet, men som har olika kostbehov och/eller kostreferenser, hur gör ni för att lösa det smidigt? Jag har två steriliserade honkatter, från samma kull, så de är båda nio år till sommaren och har alltid varit tillsammans. De kom till mig i november 2017 och har under den tiden ätit några olika sorters torrfoder för steriliserade innekatter, men det har aldrig varit något problem att byta eller tillfälligt byta smak/sort för att den de brukar äta var slut i affären eller så.

Nu i söndagskväll förra veckan blev den ena katten riktigt, riktigt dålig, och veterinären på djursjukhuset konstaterade urinsten. Katten låg inlagd mellan måndag och torsdag förra veckan, opererades i onsdags. Som jag förstod det på den veterinär som ringde mig i torsdags om att hon skulle få komma hem, så har de skickat stenarna på odling och vi kommer att få veta mer om vilken sorts mat de rekommenderar när provsvaren kommit. Fram till dess rekommenderade hon blötmat, vilken blötmat som helst som går att köpa på typ Ica.

Den sjuka katten äter blötmaten utan problem, så det är inte där problemet bor. Utan att den friska katten fullständigt blåvägrar (i alla fall när jag ser på) att äta blötmaten. Ska också tillägga att den katten som blev kvar hemma hanterade de ensamma dagarna helt okej, men när hennes kompis kom hem med body och tratt (veterinären sa först bara tratt, men när hon hörde att det fanns ytterligare en katt i hemmet ville hon även body för att inte den andra ska kunna slicka på såret) blev hon paniskt rädd. Nu är hon relativt som vanligt och jag har kunnat få henne att äta torrfodret, men det kräver ju att jag står och vaktar hela tiden så att inte den sjuka kommer åt det.

Hur gör ni som har flera katter i hemmet där de antingen inte kan eller vill äta samma mat? Tidigare har de haft i princip fri tillgång (jag har fyllt på morgon och kväll men de har sällan ätit upp under den tiden), men det funkar ju inte den ena inte får äta torrfodret. Jag hoppas lite att vi ska kunna erbjuda ett torrfoderalternativ som är specialanpassat när svaret på odlingen kommit, så det finns båda delar, men det kan ta tre veckor. Jag kommer ju på grund av jobb och nattsömn inte kunna punktmarkera dem hela tiden och se till att bara den ena kommer åt torrfodret?

Vi har surefeed, och om det varit kritiskt att den andra katten är väldigt stöldbenägen och absolut inte ska få i sig fel foder kan man bygga en matbox med kattlucka så att det blir "tvåfaktorautentisering".

Jag portionsutfodrar mina katter i olika delar av hemmet. Inte för att de äter olika slags mat utan mer för att de snor mat av varandra och blir tjocka annars.

Liknande trådar

• Nääär vänder det?
  • Kattnamn från sagor?
  • Beteendestörning
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn