S
sabbet
Bakgrund: Min medryttarhäst har de senaste månaderna gått 4 gånger i veckan. Detta har berott på att ägaren inte har hunnit rida något. Ägaren brukar bara rida ut, jag rider dressyr och markarbete och lätt hoppning. Sedan håller jag lektion för en liten tjej i dressyr och markarbete en gång i veckan.
Nu har vi skaffat en till medryttare som ska rida ut två gånger i veckan, och så helt plötsligt kom en fd medryttare tillbaka och ville rida ut en gång i veckan, fast hon varit borta i över 2 månader (utan att ha sagt något). Så nu kommer hästen att gå så här:
måndag - jag rider dressyr
tisdag - p rider ut
onsdag - lektion
torsdag - v rider ut
fredag - jag rider markarbete/hoppar
lördag - p rider ut
söndag - jag rider ut/vilodag
utanför det här så vill ju gubben (ägaren) rida lite också, då sa jag att jerry (som hästen heter) borde klara av att gå två gånger på en dag om ägaren rider ut på morgonen och jag rider dressyr på em exempelvis. Min fråga är: är det bra för hästen? Det bör tilläggas att han är 20 år gammal och lite stel, men annars mår han finemang. han har ju inte ens gått varje dag hittills så jag undrar om han får en "chock"...
Dåligt planerat av ägaren tycker jag, men det är ju inte min häst.
Nu har vi skaffat en till medryttare som ska rida ut två gånger i veckan, och så helt plötsligt kom en fd medryttare tillbaka och ville rida ut en gång i veckan, fast hon varit borta i över 2 månader (utan att ha sagt något). Så nu kommer hästen att gå så här:
måndag - jag rider dressyr
tisdag - p rider ut
onsdag - lektion
torsdag - v rider ut
fredag - jag rider markarbete/hoppar
lördag - p rider ut
söndag - jag rider ut/vilodag
utanför det här så vill ju gubben (ägaren) rida lite också, då sa jag att jerry (som hästen heter) borde klara av att gå två gånger på en dag om ägaren rider ut på morgonen och jag rider dressyr på em exempelvis. Min fråga är: är det bra för hästen? Det bör tilläggas att han är 20 år gammal och lite stel, men annars mår han finemang. han har ju inte ens gått varje dag hittills så jag undrar om han får en "chock"...
Dåligt planerat av ägaren tycker jag, men det är ju inte min häst.