Flera pass på en dag

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sabbet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 193
S

sabbet

Bakgrund: Min medryttarhäst har de senaste månaderna gått 4 gånger i veckan. Detta har berott på att ägaren inte har hunnit rida något. Ägaren brukar bara rida ut, jag rider dressyr och markarbete och lätt hoppning. Sedan håller jag lektion för en liten tjej i dressyr och markarbete en gång i veckan.

Nu har vi skaffat en till medryttare som ska rida ut två gånger i veckan, och så helt plötsligt kom en fd medryttare tillbaka och ville rida ut en gång i veckan, fast hon varit borta i över 2 månader (utan att ha sagt något). Så nu kommer hästen att gå så här:

måndag - jag rider dressyr
tisdag - p rider ut
onsdag - lektion
torsdag - v rider ut
fredag - jag rider markarbete/hoppar
lördag - p rider ut
söndag - jag rider ut/vilodag

utanför det här så vill ju gubben (ägaren) rida lite också, då sa jag att jerry (som hästen heter) borde klara av att gå två gånger på en dag om ägaren rider ut på morgonen och jag rider dressyr på em exempelvis. Min fråga är: är det bra för hästen? Det bör tilläggas att han är 20 år gammal och lite stel, men annars mår han finemang. han har ju inte ens gått varje dag hittills så jag undrar om han får en "chock"...

Dåligt planerat av ägaren tycker jag, men det är ju inte min häst.

Om ni vänjer honom hyffsat långsamt vi det borde det kunna funka.
Ni märker ju om hästen blir trött/hängig inte tycker det är skoj längre.
Ni verkar ju inte rida honom jättehårt. Det är ju bra för hästar att röra på sig mycket!

jo, det var så jag tänkte också :) bara man tar det lugnt det ena passet, så att han inte behöver gå två jobbiga dressyrpass på raken så borde det vara lugnt. men är det dåligt att vi är så många som rider? i och för sig är det bara jag som arbetar honom i dressyr osv, så det kanske inte spelar så stor roll när de andra bara rider ut. Jag menar, om man är flera som rider dressyr så kan det bli lite förvirrande för hästen med olika signaler. flera åsikter!!!

Jag har varit aktiv på 4H i några år och där är vi bra många fler som tar hand om hästarna. Och det fungerar faktiskt förvånandsvärt bra =)

Äh, vänj honom långsamt och håll bra koll på honom så kommer det säkert att gå bra, ni kanske får ändra hans foderstat också eftersom han nu kommer arbeta mer. Det finns ju ridskolehästar i den åldern som är hur fräscha som helst!

Min gamla häst 19år går mycket och gärna.. Han mår bättre om han får röra sig mycket!! Det mjukar upp hans leder och han blir mindre stel. Sen måste man ju anpassa sin ridning så att han orkar med... :)

men hur ska vi ändra foderstaten? han går ute dygnet runt nu och får bara gräs :) jag har börjat ge honom krafft efter ridning, är det bra? ska jag komplettera med något annat? tack ni som svarar :banana:

jo, han har faktiskt blivit mycket mjukare sen jag började rida honom för tre månader sen. kan bero lite på dressyren i och för sig :) han har börjat bli piggare nu också. i början när han reds lite så va han jätteseg. konstigt?

Öh..ställ den frågan på foder istället, men ja, han ska ha krafft också och förmodligen en del till (mineraler och vitaminer såklart). Det beror ju på hur mycket han arbetas och gräsets näringsvärde, men krafft måste han absolut få om ni ska rida honom 6 dagar av 7.

Nu i sommar om hon blir frisk. Att rida henne 2 ggr om dagen dom dagarna jag ridewr ibland 1 gång också såklart men ska försöka rida 2ggr en gång på morgonen och en gång kväll.

Eftersom att dte är varm även på morgon och kväll så blir dom trötta och svettiga om man ridre länge på ex. Morgonen bättre att dela upp dte. Dock inte 2 dressyr elelr hopp pass varje dag utan man får variera sej.=)

väldigt många som rider den hästen tycker jag.
Komemr bli väldigt förvirrande för hästen
Men i och för sig så rider ju inte alla dressyr/hopp. så det borde nog gå bra ändå

Har en fråga om detta som kanske någon kan svara på... Är det okej att rida hästen 6 dagar i veckan och hur långa ridpass per dag är okej för en häst i hyffsad bra kondition? Funderar.

Rida 6 dagar i veckan

Om man har en frisk häst i bra kondition tycker jag att det är OK att rida alla dagar i veckan. Men det är nog skilda åsikter på den punkten.

Hur som helt rids mina hästar oftast 7 dagar i veckan, men jag tränar inte dem alla dagar. Alltså tycker jag att det är viktigt att planera veckorna, och att lägga upp passen så att de bygger upp och inte bryter ned.

När det gäller hur länge man kan rida per gång tycker jag nog att den frågan är näst intill omöjlig att svara på. Det beror ju på hur man rider, vad man gör när man rider, underlag och hästens kondition och motivation.

Ha en skön hästsommar!

;) Krocket

Varför skulle en häst bli förvirrad av att flera rider den? Det är oftast en fördel av flera rider en häst eftersom varje ryttare belastar hästen olika, vilket minskar risken för belastningsskador på hästen och även gör detta hästen träning mer varierad = roligare. Hur tror du ridskolehästar klarar sitt arbete? Vi pratar liksom inte GP hästar här, som (förhoppningsvis) rids otroligt lösgörande och bra av sin ofta ende ryttare.

Håller med, tror inte alls det är nåt problem att flera rider hästen och så många olika var det ju inte. DEt får man ju se till individen att just den hästen trivs med just de personerna.

Vänj honom succesivt med mer arbete och så får du väl ha koll på om han verkar trivas med att gå så mycket eller om han tappar lusten. Jag har varit medryttare på två gamla hästar och jag tycker att det ibland kan vara svårt att motivera dem även om de har fysisk ork. Skulle tycka det var bättre att han gick två gånger en dag i veckan och sen ändå fick en vilodag med antingen bara hagvistelse eller en liten skrittpromenad. Men det beror helt på hästen sånt där.

Och som redan påpekats, han lär knappast klara sig på bara gräs om han ska gå 6-7 pass i veckan. Gamla hästar behöver oftast mer mat än när de var yngre!

Jag tänker bara att träning bryter ned musklerna och vila bygger upp dom, så om han bara får vila ordentligt emellan och vissa pass är ut å skritta i skogen pass så borde det gå bra,

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka