flerbarnstillägg?

Vill man provocera kan man vända på resonemanget och säga att de som inte har barn inte ska få pension. (Trots allt snack om uppskjuten lön etc så betalas pensionerna till största delen i praktiken av dem som arbetar. Detsamma gäller sjukvård och omsorg om äldre)

Eller att de som inte har barn och täcker upp för VAB får högre lön och längre semester? ;)
 
Var ett program från USA som handlade om adoptioner. Där var det ett par som adopterade bort sitt barn fast de inte ville för att de inte hade råd med ett tredje barn. Det scenariot hoppas jag verkligen inte skulle hända här i Sverige.

Nä, men samtidigt är det inte rimligt med folk som skaffar 10+ barn och får så mycket bidrag för det att en förälder (oftast mamman) har råd att vara hemma på heltid. Det är liksom inte hemmafruarna som staten och skattebetalarna ska sponsra. Hej kvinnofälla!
 
Och om föräldrarna inte har det så ska barnen straffas? Dessutom kan förutsättningarna ändras radikalt på nästan ingen tid alls. Ska den som inte är helt säker på (vem kan vara det?) att den har råd med ett till barn 20 år framåt tvingas till abort?

Trots två med ok inkomster hade barnbidraget stor betydelse för oss. Underlättade t ex för båda att arbeta deltid och fyllde upp när jag var föräldraledig utan ersättning. Men jag minns fortfarande den glada överraskningen när vi med första barnet gick till försäkringskassan (man gjorde så på den tiden) och fick veta att vi skulle få sisådär 400 kr i barnbidrag varje månad. Det var inget vi hade reflekterat över innan och kändes som jättemycket pengar (vi hade heller ingen aning om vad det kostar att ha barn).

För att befolkningen inte ska minska behöver varje kvinna i genomsnitt föda 2,1 barn. Se på problemen med att försörja en åldrande befolkning i länder med lägre nativitet.
Vad är det du diskuterar?
Barnbidraget eller flerbarnstillägget?
 
Jag tycker det finns en finess med generella bidrag som minskar barns utsatthet i fattigdom. Om det här är det bästa kan alltid diskuteras, men att minska det ekonomiska utrymmet för de familjer med barn som har det allra sämst är inte en bra idé.
Ja, det är ju inte direkt överklassen som är överrepresenterade när det gäller att ha fler barn. Så det är ju rimligt att reflektera kring vilka som faktiskt drabbas, och hur hårt, av att det avskaffas.
 
Vill man provocera kan man vända på resonemanget och säga att de som inte har barn inte ska få pension. (Trots allt snack om uppskjuten lön etc så betalas pensionerna till största delen i praktiken av dem som arbetar. Detsamma gäller sjukvård och omsorg om äldre)
Eller om man bara får barnbidrag för två barn och har fler så kommer bara två barn att bidra till samhället, tex jobba inom sjukvård, skola, äldreomsorg osv, varför ska de ge tillbaka något som de inte fått?
 
Var ett program från USA som handlade om adoptioner. Där var det ett par som adopterade bort sitt barn fast de inte ville för att de inte hade råd med ett tredje barn. Det scenariot hoppas jag verkligen inte skulle hända här i Sverige.
Sväva inte ut i skräckscenarier.
Vi har ett socialförsäkringssystem som omfattar alla.

Varför blöjor och kläder skulle vara dyrare för barn tre än för barn ett - förklara det!
 
Jag håller med om att vi ska ta bort flerbarnstillägget. Inte idag, inte i morgon men säg om t ex tre år? Det gäller då inte de familjer som idag har tillägget och inte de familjer som idag är gravida utan att tillägget gäller från och med om tre år.
 
Eller om man bara får barnbidrag för två barn och har fler så kommer bara två barn att bidra till samhället, tex jobba inom sjukvård, skola, äldreomsorg osv, varför ska de ge tillbaka något som de inte fått?

Fast alla barn ska ha tillgång till gratis sjukvård, tandvård, skola osv. Barnbidraget är den lilla delen.
 
Sväva inte ut i skräckscenarier.
Vi har ett socialförsäkringssystem som omfattar alla.

Varför blöjor och kläder skulle vara dyrare för barn tre än för barn ett - förklara det!
Jag tror inte det är just att blöjor och kläder är dyrare utan att göra saker. åka tåg, gå på... tivoli, djurpark osv, inträdeskostnader kanske. Jag vet inte. ju fler barn man har desto dyrare är det att göra något som familj upplevde jag.
 
Jag tror inte det är just att blöjor och kläder är dyrare utan att göra saker. åka tåg, gå på... tivoli, djurpark osv, inträdeskostnader kanske. Jag vet inte. ju fler barn man har desto dyrare är det att göra något som familj upplevde jag.

Större bil, större bostad? Antar att det drar iväg? Bostäder är ju svindyra i större städer tex. Jag tror att många väljer bort ett andra barn om de bor i en större stad
 
Fast alla barn ska ha tillgång till gratis sjukvård, tandvård, skola osv. Barnbidraget är den lilla delen.
Och ändå bidrar den till många barns uppehälle, omsorg och mat typ. Så vill man som barnlös ha en trevlig ålderdom med hemtjänstpersonal eller ålderdomshem kankse man ska göra allt för att barnen som föds i Sverige får alla möjligheter som finns att växa upp på ett bra sätt och sedermera arbeta för Sverige?

Det är ju inte i överklassen arbetslösheten är som högst.
 
Ett stort skäl för flerbarnsbidrag är att vi (hela västvärlden) dras med en åldrande befolkning. Vi lever längre (hela pensionssystemet behövde göras om eftersom det beräknades på antal levnadsår efter pensionen vilket ändrats radikalt sedan det först infördes). Dessutom kostar vi mer eftersom bättre och bättre, och dyrare och dyrare, behandlingar för livskvalitet och överlevnad nu finns. Sverige har klarat sig hyfsat sett ur ett internationellt perspektiv i mycket beroende av vårt generösa socialbidragssystem med föräldraledighet, subventionerad förskola, gratis skola och universitet, vab osv.

Det brukar räknas med att ett samhället behöver 2.1 barn för att bibehålla jämvikten. Varje par som får mindre än två barn (och den delen av befolkningen som inte får några alls) behöver balanseras upp med att vissa får fler barn. Och just nu har vi ett födelsetal på 1.52. Vår befolkning kommer därför att minskas över tid.

I Sverige behöver vi en ökad befolkning i arbetsför ålder för att kunna täcka upp för fler pensionärer som lever längre och kostar mer. Jag har mina reservationer vad gäller flerbarnstillägg och tror inte de är avgörande för hur många barn man skaffar sig. Men för samhällets överlevnad på sikt krävs att fler barn föds i Sverige.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 684
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 140
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 536
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 074
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp