Flertalet hundar döda i Norge (Utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Det står i en intervju med en norsk veterinär att alla dåliga hundar inte dött, utan fler har piggat på sig och fått komma hem igen efter vård.
Otäckt tycker jag dock det är, bara väntar på en första rapport att det finns misstänkt fall i Sverige.
 
Hur oroliga är ni? Nu pratas det om fall i Göteborg, Strömstad och Värmland och folk verkar vara helt hysteriska.
 
Hur oroliga är ni? Nu pratas det om fall i Göteborg, Strömstad och Värmland och folk verkar vara helt hysteriska.

Inte orolig alls (förutom för de stackars drabbade hundarna och ägarna, men inte för egen del), om det inte kommer värre nyheter från säkra källor (ex Mattillsynet, SKK, NKK osv).

Vad folk pratar om på internet utan att backa upp det med fakta rör mig inte i ryggen, alltid vid såna här saker så blir det "visklek" och en hörde från sin faster som pratade med sin granne som känner en pensionär som gick i samma skola som en vet osv osv osv och så helt plötsligt är hysterin ett faktum. Har sett folk som delar artiklar där det utryckligen står "mellan 30 till 40 hundar tros ha insjuknat" och skriker ut "40 HUNDAR ÄR DÖDA!!!!" och så sprids den överdriften vidare.

Så nej, inte orolig alls just nu, ska själv tävla i helgen :) .
 
Hur oroliga är ni? Nu pratas det om fall i Göteborg, Strömstad och Värmland och folk verkar vara helt hysteriska.

Än så länge inte alls. Skägget umgås inte med andra hundar i nuläget. Jag har is i magen. Att just dessa tre platser är drabbade först beror nog på närheten till Norge. Strömstad ligger jättenära med väldigt många Norska sommarhusägare. Värmland ligger nära och här finns både jakt och stugägare. I Göteborg-Norge är en flitig pendlarsträcka för många arbetare.
 
Jag vill inte vara hysterisk och vet att klimatet här brukar vara sansat. De sjuka hundarna i Göteborg ska ligga på Blå Stjärnan vilket de dementerar.

36196


Men vi bor i stan så vi kan inte undvika platser där andra hundar gått.
 
Inte orolig alls (förutom för de stackars drabbade hundarna och ägarna, men inte för egen del), om det inte kommer värre nyheter från säkra källor (ex Mattillsynet, SKK, NKK osv).

Vad folk pratar om på internet utan att backa upp det med fakta rör mig inte i ryggen, alltid vid såna här saker så blir det "visklek" och en hörde från sin faster som pratade med sin granne som känner en pensionär som gick i samma skola som en vet osv osv osv och så helt plötsligt är hysterin ett faktum. Har sett folk som delar artiklar där det utryckligen står "mellan 30 till 40 hundar tros ha insjuknat" och skriker ut "40 HUNDAR ÄR DÖDA!!!!" och så sprids den överdriften vidare.

Så nej, inte orolig alls just nu, ska själv tävla i helgen :) .

Har också tagit del av hysteriskt folk på sociala media. I morse förkunnade en kvinna i vår kennelgrupp att hund var smittad i Karlstad. När hon tillfrågades om kålla av flera som visade henne SVA’s info, tog hon bort inlägget 😎
 
Enligt Mattilsynet har första obduktionerna inte gett nåt svar mer än att hundarna drabbats av allvarlig tarmsjukdom.

Oppdatering fredag 06. september:
Obduksjon av de tre første hundene har foreløpig ikke gitt svar på årsaken til at disse tre hundene døde, men Veterinærinstituttet opplyser at samtlige hadde tydelige tegn på alvorlig tarmsykdom. Mattilsynet leter fortsatt bredt etter mulige årsaker, som virus, bakterier, sopp, og parasitter. Så langt er det ikke tegn på at dyrene har blitt forgiftet. Mattilsynet vil sammen med Veterinærinstituttet fortsette arbeidet med å kartlegge sykdomsutbruddet med informasjon fra obduksjoner, prøver fra syke hunder og innhente utdypende informasjon fra aktuelle hundeeiere. Inntil videre gjelder fortsatt Mattilsynets råd om å begrense nærkontakten mellom hunder.
 
Jag vill inte vara hysterisk och vet att klimatet här brukar vara sansat. De sjuka hundarna i Göteborg ska ligga på Blå Stjärnan vilket de dementerar.

Visa bifogad fil 36196

Men vi bor i stan så vi kan inte undvika platser där andra hundar gått.

Det ryktet kanske kommer ifrån att det var där de algförgiftade hundarna från Tjörn vårdades (2 avled, en överlevde)
Symtomen verkar ju lika.
 
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)
 
Senast ändrad:
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)

Fast man vet inte vad det är för något som har orsakat sjukdomsfallen så det är omöjligt att veta om det ör en rävburen smitta. De första hundarna har obducerats men man har ännu inget svar på vad som orsakat sjukdomsfallen.

Sprid inte löst snack som sprids via sociala medier.

Det läggs in hundar med blodiga diarréer varje dag på de större djurklinikerna. Det är vardagsmat.
 
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)

Vaddå mycket sannolikt ?
 
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)
Varför sprider du obekräftade rykten?
 
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)
Låter konstigt att dom vet att rävar bär på en smitta på en sjukdom som ingen vet än vad det är för sjukdom.

Nä inte alls orolig. Farsan kommer släppa stövaren i morgon och hoppas på första rävdrevet inte är långt borta.

Bor inom 031 området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp