FlexEE sitsstorlek?

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har tankarna på att beställa hem en ny FlexEE dressyrsadel till min tunna.. Det står att 17" har en anläggningsyta på 44-45 cm men problemet med det är att min pålle har en anläggningsyta på ca 41 cm grovt mätt. Funderar på att köpa en 16" istället isåfall men då är frågan om jag får plats? brukar normalt ha 17" men 16 funkar super i vissa sadlar (t.ex. prestige golden star, hoppsadel)

Är det någon som har provat eller äger en sån här sadel som kan berätta hur den är i sätet? :)
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Hei! Anleggsytan er ikke så kort som 44-45 cm på allroundsalen i allefall. Den er lengre. Jeg rir normalt i 16,5" - 17" og hadde 17" på min Flex EE og synes ikke salen kunne være noe større. Tror godt jeg hadde klart meg med 16".
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Det som kan bli problem för mig är att mina långa ben inte kommer få plats i en 16", rumpan tror jag inte blir några stora problem iallafall :)
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Lite sent svar, men..

16" har slarvigt mätt ~43 cm anläggningsyta.
De är som jag upplever det SMÅ i sitstorlekarna. Jag brukar ha 16 - 16.5", och kan ha det även när det är ponnymodell. FlexEE i 16" är nästan för liten.
Jag är 158 cm lång (kort) och har ÄNTLIGEN hittat en sadel där mina ben når fram till knästöden osv. Så jag är rädd att med tanke på hur lång du är kommer det bli helt knas benmässigt. Sadeln har väldigt korta kåpor (något jag ser som stort plus, men du garanterat inte gör)

Här är FlexEEn på en 145+ ponny
1505255_552913014804676_290897760_n.jpg


Samma sadel på en ~125 cm B-ponny (den ligger för långt fram sadeln, men du ser ju ändå kåpor osv)
1656041_565001340262510_698403914_n.jpg
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Jag mejlade lite med ÅF och kom fram till att den är för liten för mina ben.. Tyvärr då själva sadeln verkade vara perfekt för hästen :( Men sadelutprovaren hittade otroligt nog en bomsadel förra veckan som låg bra!! Jag blev så glad att tårarna nästan kom! :D Haha
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Härligt!

Men jag kan nog tycka att de kunde vara lite mer tydliga i marknadsföringen om hur pass liten sadeln är. För mig var det ju en väldigt positiv överraskning. Men man kan ju inte utgå från att alla köpare är tre äpplen höga liksom.

Om de marknadsförde den med korrekt information om storleken skulle de dessutom kunna sälja den till betydligt fler mindre ponnybarn (och ponnyer). I min mening är den storleksmässigt en juniorsadel, men det vet ju inte juniorerna (eller deras föräldrar om) utan man antar ju att en 16" är ungefär lika stor som de flesta 16". När jag mailade ÅF och frågade hur de var i storlekarna fick jag svaret "normala". Det håller jag inte med om...
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Ja den verkar ju uppenbarligen rätt liten.. :crazy: När jag mejlade sa dom att man skulle ha 34-36 i byxstorlek. Jag har 36 men det gör ju inte att mina 177 cm får plats bakom stöden även om jag kan sitta bra i vissa, eller egentligen de flesta 16" sadlar O_o
 
Sv: FlexEE sitsstorlek?

Nu är det ju skillnad hur stor rumpa man har osv även om man har samma byxstorlek, men jag har 34 och rumpmässigt så den är 'på gränsen'. Men det spelar ju jättestor roll dels då hur lång man är, men även hur man är byggd rent anatomiskt. Kort lårben, långt lårben? Hur är bäckenet vinklat etc etc.

Så det där med (som av ngn anledning är vanligt på bomlösa) ange sitsstorlek i byxstorlek blir bara en liiiiten vägledning tycker jag.

Nu blev det ju bra både för dig och mig ändå, men.. =)
 

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 822
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 697
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Varit borta från sadeldjungeln en 10 år och behöver nu en hoppsadel till en besvärlig rygg. Nu har jag kommit så långt att jag har...
Svar
4
· Visningar
1 275
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 160
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp