Flexikoppel

skogsflicka

Trådstartare
Det borde vara förbjudet att använda flexikoppel på hund, eller iallafall finnas körkort för sådant.

Jag är så less på att när vi passerar andra hundar och min hund sköter sig bra, swich så är hunden vi precis passerade framme vid min hund och förstör. Kan ägarna åtminstone trycka in knappen så inte hundarna har fri lina.

Hade jag haft en större hund hade de säkerligen visat oss mer respekt. Men en amris nä den behöver man inte respektera. :smirk:

Sv: Flexikoppel

JAg har cyklat över en softis i flexi... Han svichade över vägen när jag kom körande. Var en hårsmån från att trassla in skiten i kedjan. Hunden var rädd och jag arg. Matten fick veta att hon levde.

Jag sällar mig till flexihatarna!

Jag gillar flexi, använder det gärna. Vid hundpassager ser jag till att hålla min valp vid mitt vänstra ben, men jag har inte upplevt att det är lättare eller svårare att göra det beroende på vilket koppel jag använder. :confused:
Däremot har jag som liten bränt upp skinnet på fingrarna och på ett ben på ett flexi, så lite farligt är det ju.

Använder flexi ibland på mina hundar. Är praktiskt då de kan röra sig längre från mig och mer "fritt" fast de går i koppel.
Är dock noga med att hålla koll åt alla håll och kanter så det inte kommer nån som kan trassla in sig i den...har själv nästan gjort det men som tur var fungerade bromsarna på min cykel!
Gärna flexi - med förstånd!

Vi använder flexikoppel till våran hund och det är inga problem att kalla på hunden när man får möte så att han håller sig till oss, dessutom får han inte byta sida hur som helst när vi är ute och går, för det har jag sett många som låter hunden springa fram och till baka över cykel/gångvägarna!

Tycker flexi är jättebra. Använder det när jag tar hand om hundar som antingen inte kan gå lösa eller på dem som inkallningen inte är 100%.

Kopplet är ju bara en extra säkerhet. Bara för att hunden är kopplad så innebär det ju inte att man ska dra in sin hund vid möten. Man kallar väl på den precis som om den vore lös. Kommunikationen försvinner ju inte bara för att man har ett snöre mellan sig och hunden. Vill man att hunden går över på höger sida så ber man den, inte drar den dit.

Tycker det ser såå tråkigt ut när de använder flexi eller vanligt koppel och drar hunden dit den ska. Utan ett ord till hunden så dra det bara iväg med den.

hata folk som inte kan hantera flexikoppel istället för flexikopplen.. det är faktiskt inte kopplens fel.. om samma människor hade hunden i spårlina och hunden springer fram då oxå, skulle du hata spårlinor då istället?

skyll inte på döda ting när det är de levandes fel!

skogsflicka skrev:
Det borde vara förbjudet att använda flexikoppel på hund, eller iallafall finnas körkort för sådant.

Jag är så less på att när vi passerar andra hundar och min hund sköter sig bra, swich så är hunden vi precis passerade framme vid min hund och förstör. Kan ägarna åtminstone trycka in knappen så inte hundarna har fri lina.

Hade jag haft en större hund hade de säkerligen visat oss mer respekt. Men en amris nä den behöver man inte respektera. :smirk:

Tycker inte heller om folk som inte kan hantera flexi koppel...
Visst är det väldigt jobbigt med folk som inte visar respekt bara för att man har en liten hund!!! jag blir galen på sånt... :devil: Själv har jag en Jack Russel.

När vi passerar är ju oftast hunden hos sin människa. Det är sedan när vi passerat hunden sätter efter mot oss, det som är irriterande är ju att de varken kallar in hunden eller håller den hos sig, de låter linan löpa helt fritt, hunden får själv bestämma. Att den vill vara med mig och min hund spelar ingen roll för dem.

BeastieBabe skrev:
hata folk som inte kan hantera flexikoppel istället för flexikopplen.. det är faktiskt inte kopplens fel..
???? Läs mitt inlägg igen kanske.

BeastieBabe skrev:
om samma människor hade hunden i spårlina och hunden springer fram då oxå, skulle du hata spårlinor då istället?
Jag har aldrig stött på någon med spårlina som låter hunden göra på det viset. Det är alltid flexi-koppel.

Det är jäkligt irriterande, min hund må vara liten, och han kan ibland vara lite väl aggresiv vid hundmöten om han är kopplad. Vi har jobbat bort mycket av det, men flexi-situationerna gör ju inte det hela bättre.

Då ska jag berätta vad som kan hända när idioter använder flexikoppel... :

Förrförra sommaren var min kamrat W ute och cyklade runt sjön hon bor bredvid när hon på håll ser två män längre fram på vägen. De stod och pratade med varandra och hon reflekterade inte mer över det utan cyklade på tills hon var jämsides med dem.

Då kände hon helt plötsligt något över halsen som drog henne av cykeln och hon trodde hon skulle kvävas.
En av männen hade hund kopplad med flexikoppel och när hon kom cyklande så trodde han att han kunde lyfta det över henne (hunden låg på andra sidan vägen) istället för att flytta sig till hundens sida eller helt sonika släppa kopplet.

Hon landade så illa att hon bröt benet på 3 ställen och var gipsad upp på låret i 10 veckor. Kul sommar!
Och gissa vad hon tycker om flexikoppel. :devil: Åtminstone i händerna på mindre vetande.

Ja, men det har ju inget med flexikopplet att göra. Det handlar ju om folks hundhantering eller brist på hantering. De kan ju hända även om hunden går lös eller med vanligt läderkoppel, att hunden vänder upp och går upp efter att de passerat.

Fast här hos mig inträffar det mest bara med hundar i flexi. Visst kan det hända med en lös hund eller en hund i vanligt koppel också, men 8 av 10 gånger är det en hund i flexi.

Att det handlar om folks hundhantering eller brist på hantering är ju självklart. Oftast verkar människorna (iallafall här) som håller flexikopplet inte speciellt brydda om vilket.

"Det borde vara förbjudet att använda flexikoppel på hund"

så nu har jag läst det igen och du vill förbjuda FLEXIKOPPLEN..

gör så här att nästa gång du ser en av de hundar som brukar ränna fram till din hund, säg åt ägaren att hala in hunden..
att du går och är tyst eller gnäller här hjälper inte dig eller hur?

Jag hoppas verkligen att gubben fick betala skadestånd.. man kommer inte undan för att man är dum precis..

skogsflicka skrev:
och fortsättningen på den meningen löd..........

.....eller iallafall finnas körkort för sådant.

:smirk:
ofta körkort för ett koppel skulle lära människor hur man tar hand om sin hund och beter sig som folk.. gnäll inte på kopplen utan gnäll på människorna som inte vet hur dom ska bete sig med sin hund när dom träffar andra hundar.. detta har INGET med kopplet att göra..

Liknande trådar

Övr. Hund En vän till mig har fått nya grannar, de har två stycken rottweilers. De här hundarna hålls under större delen av dagen ute på...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Swat
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025