FlexionSBS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aurian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 221
A

aurian

Står i begrepp att köpa en och har letat runt på forumet efter åsikter, men de är spidda i så himla många olika trådar så jag känner att jag vill starta en ny. Snälla alla som sett, haft, har osv...skriv och ha åsikter!!! Gärna bilder också vore supertrevligt, såväl bra som dåliga åsikter..

Extremt tacksam blir jag!!!!

Sv: FlexionSBS

Bilder finns på www.aaah.se. Jag har inte provat den, men känner en som har en, och hon är supernöjd. Finns bara i 18", men eftersom den är så mjuk så sa hon att man inte märker det, utan sitter bra! Jag ska prova den snart... :)

Flexion SBS tillverkas inte längre! Den nya heter Fhoenix ;)

De finns i 18" och vette sjutton om de inte tillverkas i 16" också. :smirk:

vad har hon för häst? hon som är supernöjd alltså :-)

Hon har ett halvblod (på 1,60) som är jättebred över ryggen, och ganska platt...

oki.. kort eller lång rygg? min häst är rätt bred och platt men har kort rygg så jag är mest orolig för att den ska vara för lång. Men nu ska jag få hem och prova i en vecka så det blir nog bra hoppas jag.

Är det något speciellt som man ska tänka på när man provar just denna sadel? Någotsom många tyckt varit ett rpoblemeller så?

Jaa.. jag gillar den men jag har en star trekk espaniola som inte fungerar bra på min häst så jag vågar inte chansa på ytterligare en sådan sadel även fast den ser trevlig ut.

Jag har hört att koppjärnen i dressyrsadeln från Star-Trekk ska vara betydligt krångligare att byta och man måste skicka in den till fabriken för att få det bytt. Låter inte vidare lockande. Då satsar man hellre på en bomlös utan koppjärn, eller där man själv åtminstone kan byta dem.

Det jag kände med min Flexion SBS var att jag fick "rida in känslan" i den. Första gångerna så kändes den mest tjock och ivägen - men när jag och häst vande sig vid sadeln så var det som att den knappt fanns där. Så om du är skeptisk efter första ridturen, ta absolut några till turer innan du bestämmer dig.

Enligt senaste bulletinen gällande Dressage Close Contact kan man både byta koppjärnet själv och fylla på bossorna. Superbra tycker jag och ser ännu mer fram emot leveransen i slutet på juli!

F ö har jag ingen Flexion, men du kanske bara lånade knappen...

Hmm.. Jag tror att han är ganska "normal" i ryggen, men är nog lite kortare än min häst som är lika hög. Lite kort kanske han blir då.. Bra svar va? ;)
Berätta gärna vad du tyckte när du provat! Vore kul att höra! :)

AAAHH!! Så kändes det när jag fick hem min SBS Flexion!!

Jag är supernööjd! jag får väl testa den ett tag och se hur tjejen reagerar men än så länge *tummen upp*

:bump: :banana: :bump: :banana: :bow: :rofl:

Jag har provat den ett par gånger nu, första gången kändes den så extremt bred! Fick typ ont i ljumskarna på en gång! Men andra gågnen hade jag redan vant mig. Hade gärna kunnat vara lite högre uppbuggt tycker jag nog, alltså mer luft mellan ryggrad och sadel. Sedan är den nog i längsta laget men borde det spela så stor roll? Nrä den bara ligger på och hon står så har hon lite svankig rygg så då ser det ut som om den passar väldigt illa men sedan när man rider reser hon ryggen massor! Då verkar den ligga bra, ska förska ta lite krot idag och lägga in så kanske jag kan få kommentarer? Gillar den, man sitter så himla bra på plats! Gissar att det typ inte går att trilla av, och inte åker den fram heller. Det är det där med längden...ska testa lite till...

Vad har du för häst? hur lång rygg? Bred? vad har du haft för andra sadlar?

MÅnga frågor, hoppas på några svar.. :-)

Halloo! Min häst är den du ser på mitt lilla foto...Hon är som en stor shettis i ryggen, bred, platt, lite svank, lite för kort i ryggen..Korsning Paint/Halvblod/Arab-Irish cob.
Jag har provat det mesta bla Wintec, County, New England. Hon hatar sadlar nu men inte denna! sadelgjordsläget är lite för långt fram, eller bak om man ser på sadelstropparna(MAAAGEN), på henne men det funkar bra ändå tycker jag. Hon grinar inte illa än i allafall.
Nu har vi så mycket blinningar här så hon koncentrerar sig mest på dom tycker jag *oups*

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 902
Senast: Murray
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 285
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 553
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 633
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka