"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: Kopplingstvång

Petronilla svarar!

Koppeltvång är för mig att man har hunden i ett koppel och
att den inte är för långt borta! Flexikoppel går fetbort!

Lagar och förordningar är till för att följas och jag må
vara en popock(polis säger min sambo) Men strikt hundägar
ansvar gäller.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Sluta tramsa!
Förresten, varför skall jag eller någon annan svara på dina frågor, när du aldrig svarar på andras????

LIA
 
Re: Kopplingstvång

Koppeltvång är för mig att man har hunden i ett koppel och
att den inte är för långt borta! Flexikoppel går fetbort!
Det är inte vad lagen vanligen säger! Undantag är t ex kyrkogårdar där strikt koppeltvång gäller.
Läs gärna igenom tråden "P3 idag ...." där det finns många exempel på vad lagen säger och hur den tolkas i olika sammanhang.

De grövsta felaktigheterna sprider IU när det gäller "hund i naturen". Men du kan läsa själv.

Lagar och förordningar är till för att följas och jag må vara en popock(polis säger min sambo) Men strikt hundägar ansvar gäller.
Visst skall vi följa lagarna och dess tolkningar. Det är inte saken här. Inte heller "strikt hundägaransvar". Vad som diskuterats är VAD lagen säger och HUR den tolkas i olika sammanhang.


LIA
 
Nu är det ju lite skillnad

Men det här är vad som gäller för Stockholm

De lokala ordningsföreskrifterna för Stockholm gäller alla som har hund, dock inte synskadade med ledarhund eller för polishund i tjänst

TÄNK PÅ DET HÄR:
Hunden ska hållas kopplad utom på hundrastplatser som kommunen anordnat. Hör efter med din stadsdelsnämnd var hundrastplatserna i din stadsdel ligger.
Tikar ska under löptid vara kopplade när de vistas utanför inhägnade områden.
Man ska alltid plocka upp förorening efter hund längs gator och parkvägar, och inom tullarna även på andra offentliga platser.
Hund får inte tas med till särskilt angivna områden på badplatser under perioden 1 juni - 31 augusti (se information på respektive badplats).
Hunden ska vara märkt så att man lätt kan få tag på ägaren om hunden skulle komma bort.i
Hämtat från Lokala ordningsföreskrifter för Stockholm, § 20-23.

Hundar (utom ledarhundar) får inte tas med in i livsmedelslokaler. Hämtat från Statens livsmedelsverks kungörelse SLV FS 1996:6.
Hundägare ska ha sådan tillsyn över sin hund att den inte orsakar skada eller obehag. Hämtat från Lag om tillsyn över hundar och katter, 1§.
Om hunden orsakar skada är ägaren alltid ersättningsskyldig. Hämtat från Lag om tillsyn över hundar och katter, 6§.
Hundar ska skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. Hämtat från Miljöbalken, förordning 1998:899.
1 mars - 20 augusti måste hunden hållas under särskild tillsyn för att inte störa viltet. Detta gäller även i rastområden där det normalt inte är kopplingstvång. Hämtat från Jaktlagen, 6§.
Hundar får åka gratis på SL. De måste vara kopplade eller sitta i väska eller bur. Tänk på att visa hänsyn mot allergiker, och sätt dig på anvisade platser.
Fråga efter djurskyddsinspektörerna på Miljöförvaltningen om du vill veta mer.
Rosenlundsgatan 60, Box 38024, 10064 Stockholm Tel: 508 28 800, fax: 508 28 808 www.slb.mf.stockholm.se/miljo

Med vänliga hälsningar Petronilla
 
Re: Nu är det ju lite skillnad

Fy vad det låter tråkigt att bo i STHLM.Blä
 
Re: Nu är det ju lite skillnad

Detta ska tydligen gälla i stockholm stad om man läser på lite till på sidan :smirk:
Det är striktare regler inom tullarna!!
 
Sv: Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

LIA skrev:
Fr a inte ett barn

Hunder känner nog inte samma skillnad inför barn som vi gör.
Det har jag fått lära mig och det säger alla tränare jag säger också. Däremot bebisar kan dem förstå mer men annars är det mest samma. Om ett barn "utmanar" hunden eller en vuxen spelar inte för hunden någon roll. Eller hur jag nu ska formulera :crazy:
 
Sv: "flickan som blev biten av en collie!! "

Hunder känner nog inte samma skillnad inför barn som vi gör.
Nej, samma har nog ingen påstått.
Men att dom känner skillnad, är min uppfattning och fr a erfarenhet. Deras beteende anpassas till barnens ålder, kön (faktiskt), plats och omständigheter i övrigt. En hel del kan härledas till barnet självt, men långt ifrån allt.

LIA
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 136
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 048
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 443
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp