Flockbunden häst

Tossa90

Trådstartare
Jag flyttade till nytt stall för ca 1 månad sen och min ponny som innan varit ensam i hagen har nu fått 3st hagkompisar. Han har innan inte haft några problem alls att lämna stallet, och kompisarna i hagarna bredvid men nu efter flytten så blir han nervig och ropar högt efter sina kompisar de få ggr vi varit ute å gått.


Hur vänjer man honom på ett schysst att lämna flocken när man ska ut å rida/promnera?
 
Ta det lugnt och rid hemma i paddocken där han kan de de andra hästarna. Min häst var likadan i början och kunde tom försöka slita sig om hon tyckte vi kom för långt bort från de andra hästarna. Det lugnar sig med tiden, en månad är väldigt kort tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: Ajsing
·
Hästhantering Mitt sto har blivit jätte flockbunden. Hon blir jättestressad när hennes hagkompisar ska ut och hon lämnas själv kvar. Hon springer som...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: Nahar
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp