Separationsångest på tävling

Mikaelaros

Trådstartare
Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han visat hemma någonsin, där är han helt cool och lugn med att bli lämnad ensam i både stall&hage. Men just på tävling funkar det inte. Har alltid åkt med honom ensam på tävlingar innan och då är han alltid lugn och avslappnad. Men idag skrek han efter sin kompis hela vistelsen och var jättespänd, trots att jag gjorde allt för att lugna honom och hålla fokus på annat.

Någon med samma erfarenhet? Går det att träna bort eller ska man helt enkelt åka på tävling ensam? Känns inte schysst att utsätta honom för den stressen, stackarn var helt svettig 😞 Blir inte heller en trevlig upplevelse på banan när han är så stressad.
 
Jag har hört om exakt det du skriver om innan. Vet inte vad man ska göra åt det förutom att inte åka på samma tävling.
 
Jag har hört om exakt det du skriver om innan. Vet inte vad man ska göra åt det förutom att inte åka på samma tävling.
Kanske är den enda lösningen! Har aldrig upplevt detta beteende förens idag. Annars är han världen coolaste och tryggaste häst i övrigt. Känns inte schysst att utsätta han för den stressen om det är möjligt att undvika.
 
Det är väl allmänt känt att de flesta hästar reagerar så? :)

Vi åker med två ibland, och när vi inte gjort det på ett tag kan det bli halv kalabalik på den som står kvar i släpet och väntar. Den som är ute på äventyr brukar inte ha några problem, dock. För oss blir det bättre när vi åkt med två några gånger. Vi använder också hö som en motivering till att stå kvar i släpet, men det gäller att ha fingertoppskänsla så att stressnivån inte blir för hög för att höet ska vara intressant.

Vår tränare har ibland åkt med två släp där hästarna inte har fått se varandra på tävlingen. Då är de lika lugna som när de åker ensamma.
 
Jag har varit med om samma. Försökte två gånger och sen aldrig igen, så har aldrig lyckats träna bort det. Men det som fungerade för min häst var att sjunga/räkna/prata högt för att få henne till lugna ner sig och sluta gnägga som om hon var döende. Alla jag red förbi måste ha tyckt att jag var ett stolpskott (det var förr innan trådlösa hörlurar fanns), men så fort hon inte hörde min röst så började hon på nytt. Så ett tips är att överrösta och distrahera hästen med konstant snackande om du inte skäms när alla kollar snett på dig. Hästar verkar överlag ha svårt att fokusera på flera saker samtidigt, så om du stjäl deras uppmärksamhet på något sätt så glömmer de ofta bort det andra en stund iallafall.
 
Vi åkte med vår häst och ponny till en pay and jump. Det gör vi aldrig om...! Ponnyn skötte sig exemplariskt, men när det var dags för storhästen flippande han fullständigt. Det var en pärs att sadla honom. Han bockade ut från framridningen till parkeringen. Vi var tvungna att lasta ur ponnyn och ha honom fullt synlig för hästen hela tiden. Han fick tom följa med in på banan... Första och sista gången...:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 986
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 576
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp