Floki-sadeln

skuggi

Trådstartare
Är det någon som vet något om Floki islandssadel som nästan är bomlös, dvs. den har visst någon sorts mjuk bom av något slag... Tror bara den går att köpa från island... Är det någon som har denna sadel, eller känner någon som har en?
Jag är så nyfiken!! Hörde att "syskonsadeln" Keilir visst inte ligger still så bra på hästen... Någon mer som vet något om detta?
MVH
Jessica o Skuggi
 
Jag har Keilir, enda skillnaden är att Floki har tillräckligt med "bom" för att bli godkänd av FIPO, det är alltså i princip samma sadel.

Keilir är väl OK men inte lysande, jag rider i stort sett aldrig i min. Lite väl smalt mellan bossorna plus stabilitetsproblem och dåliga stigläderkrampor (lädren hoppar av för minata lilla) annars är den väl ok.

Finns på www.heklarideudstyr.dk
 
Knuffar upp, då jag också är mycket nyfiken på Floki& keilir.

Flóki skall enligt hemsidor jag kikat på vara mer tryckfördelande än Keilir.

Svea:

Du skriver att den är smal i kanalen. HUR smal? Skitsmal oavsett hur stor häst man har, eller smal för vilken häst som helst?
 
Top Reiter har en bomlös sadel som är godkänd i FIPO.
 
Skitsmal i kanalen men inte lika smal som Top Reiter. Oavsett vilken häst man har. Den är också gjord för stolsits, tyvärr.
 
Vad synd! Jag har provat Barefoot sadeln (är väl vad som hette Torsion förut?) och tyckte att den var för bred i sitsen för mina smala höfter och lite för stor för de mindre islandshästarna. Och absolut ingenting för en svankig liten häst. :( Lade sig som en bro. Men annars en skön sadel som gav nära kontakt för åtminstone skänklarna. Och en väldigt rak sits. Man satt dock lite väl limmad. Gillar inte riktigt mocka sits.

Flóki såg trevlig ut, men jag villinte ha en med skitsmal kanal. Och jag vill inte placeras i stolsits av sadelns uppbyggnad. :( Men jag vill heller inte betala 35.000kr. Har ridit en hel del i Silverkedjans Zaldi Safir, och den är ju klart en höjdare både vad gäller hästen och ryttarens komfort. :love:

Mr. Hestar, Diddi-dynan och Kári sadlarna ser alla mycket platta ut med väldigt smal kanal så de känns inte heller kul.

Vill ha en som ser någorlunda "engelsk" ut så att man får täla (islandshäst) i den om man skulle vilja. Alltså inte Nylanders sadel. :) Den ser helt sjuk ut. :)

Top Reiter= 12.500:-

Finns det inga vettiga sadlar under det priset för islandshästar? Smári sadeln, känner ni till den då? Ligger på lite lägre prisnivå.
 
Enligt nya FIPO får man nu tävla i alla bomlösa sadlar.

MR Hestar, Kari och Diddidynan skiljer sig MYCKET åt!
MR Hestar har minimal kanal, supertunna bossor och klämmer i stort sett alla hästar över ryggraden om man inte har ngn speciell pad under.
Kari har lite bättre kanal är MR Hestar, lite tjockare bossor och ligger bättre med eller utan pad.
Diddidynan har däremot lika bred kanal som vilken annan bomsadel som helst (nästan) med jättetjocka bossor som gör att ryggraden går fri.
Alla tre ovanstående sadlar placerar ryttaren i lodrät sits och kostar alla under 12000:-
 
Barefoot är INTE Torsion. Det är en billighetskopia. Torsion är de som tagit fram det sadelkonceptet, det är en vidareutveckling av deras tidigare sadel BORA som var likadan men som hade luftfyllning i fram- och bakvalv.

Sen har en massa andra tillverkare börjat göra likadana sadlar, t ex Tuend, Fitform, Dartmoor, Barefoot/Cheyenne och Randol S. De två sistnämnda är billighetsmodeller av lägre kvalitet.
 
Jag fick en del bilder från Lederverstaedet på dras bomlösa sadlar, och den som så helt klart bäst ut var Sma'ri. Breda, fina bossor och en ordentlig kanal. Dock har jag aldrig sett den i verkligheten eller träffat någon som har provat.

Någon som vet om det finns någon återförsäljare i sverige?
 
Jag håller med om att Smári ser trevlig ut, tyvärr tillverkas den inte längre. Det är väl kanske därför Laedervaerkstedet säljer den billigare... Det hade visst slutat tillverkas för att den blev så dyr att den sålde för dåligt... Det finns alltså inga återförsäljare här i landet.

Jag tycker nog att det verkar som om Diddidynan är ganska likvärdig. Den har ju också tjocka bossor och en bred kanal...
 
Hej igen

Barefootsadeln är alltså INTE samma son Torsion, men samma som Cheyennesadeln. Då vet jag det.

Vad bra att man får tävla i vad man vill numer (i bomlössadelväg).

Ang. Topreiter så trodde jag att det var ngn av de övre sadlarna på tolt.nu's hemsida som menades, de med flexibel bom, och de kostar mellan 9& 12500. Den andra var ju klart billigare.

Barefootsadeln har jag provat dels på en stor islandshäst med ganska lång i övrigt normal rygg, där låg den bra. Men på den svankiga islandshästen låg den inte an med hela anläggningsytan innan jag satt i sadeln. Lyckades inte dra ner den med sadelgjordens hjälp heller. Den blir kanske mjukare med tiden?

Innan jag provade Bf sadeln var jag övertygad om att det är bäst att ha kanal på sadeln. Nu är jag osäker, bf sadeln verkar fördela trycket mycket bra ochhästarna verkar gilla den. MEN jag är som sagt skeptisk till att det verkligen är vettigt att den skall behöva tryckas ned av ryttarens vikt när den ligger på ovan beskrivna hästtyp för att ligga an ordentligt. :confused:

Jag bara antog att Mr.Hestar, Kári& Diddi sadlarna (och topreiter) var väldigt lika i konstruktionen. Har bara sett dem på bild. Förutom Mr Hestar och den har i mina ögon för smal kanal och för lågt "framvalv". Vilket såg ut att kunna ge skav vid manken. Men jag vet inte så mycket om hur det fungerar med bomlösa. På en "hård" sadel vore det väl otänkbart att ha en sadel med så lågt framvalv. Eller så låg den konstigt på den hästen jag såg den på.

Vad jag menar med att jag vill ha en sadel som är "mer uppbyggd" är för att jag vill att ryggraden skall gå fri (eller vill ha och vill ha, jag har ingen egen häst. Jag är mest nyfiken å mina vänners vägnar, som letar sadlar.) För att det är så jag har fått lära mig att det "skall vara", vilket är en fånig anledning.

Förklara för mig om och varför det är ok att sadlarna är så platta som Mr. Hestar sadeln med så trång kanal dessutom.

Men det blir kanske bättre tryckfördelning än om man rider barbacka iallafall? (och mer stöd för ryttaren)

Har läst mer om Diddisadeln nu. "Diddi special" är visst annorlunda mot de första "diddi dynorna" som kom. Den låter helt klart som ett alternativ den dagen jag köper sadel. (om jag har råd..)
 
:crazy: Jag svarar här också ändå tror jag :smirk:

MR Hestar ligger mycket tight över manken, jag har inte sett någon häst som den inte har tryckt ganska hårt just där... Dessutom är ju bossorna så tunna och kanalen så smal att man behöver ett sadelunderlägg som fördelar vikten mer och bygger upp en kanal för ryggraden. Tyvärr är det mycket svårt att bygga upp ett högt framvalv på en bomlös sadel...

Det är viktigt att ryggraden går fri, inte så mycket pga ryttarens vikt på ryggen, utan mest för sadelgjordens och stigläderfästenas inverkan. Om inte ryggraden går fri riskerar man att sadelgjords- och stigläderfästenas remmar trycker direkt på ryggradens tornutskott, det tål de inte.

Jag tycker inte att det är ok med sadlar som MR Hestar, om man inte har ovan nämnt sadelunderlägg...

Om man sitter ner i en bomlös sadel blir tryckfördelningen ju bättre än om du rider barbacka (även med MR Hestar) men med en bomlös sadel har du även en sadelgjord, och stigbyglar, och när man använder dessa så ställs det högre krav på den bomlösa sadeln eftersom du i fältsits står med hela din tyngd på ett band tvärs över hästens tornutskott. Då är det viktigt att den bomlösa sadeln fördelar det trycket till sidorna och inte på själva tornutskotten!

Det är lika viktigt att välja rätt bomlös sadel, som det är att välja rätt bomsadel.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Tossa90
·
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 313
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: caballus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp