Flughuva Buzz-off

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 3 916
Sv: Flughuva Buzz-off

kl

hur är de me skav av dom?
någon som har den på en jättekänslig häst?

Min är rätt känslig för skav, fick tex. ta av en annan flughuva i perioder för att läka skav förut.. Men Bucas-huvan har han inte fått skav alls av :)

köpte en luva jag med, min häst ligger på 145-155 i täcken så jag köpte en 145 luva.
men nu till problemet..sitter era tight över nosryggen?
min glappar ju jätte mkt, måste ju kunna krypa in flugor där?
men kan itne välja en mindre storlke för då blir nog öronen för små, dem är precisa nu..

PÅ vissa hästar har jag fått lite glapp, inga problem. Man kan ju ställa dem ganska ordentligt via knäppet under käken. Men som sagt, lite glapp över nosryggen har jag haft på vissa, men aldrig någon fluga under.

De har tyvärr kortare öron på de nyare modellerna än de gamla, så kan du få tag i en äldre så kan det bli bättre på just din häst?

Jag har precis beställt en medium/135 till fbldonnan och en XS/115 till welshåringen. Har ju bara 125:or 'i lager' härhamm (men typ 5 stycken..*s* Valacken är välförsedd i alla fall..)

låter ju bra om de inte blir så farligt med lite glapp..
får helt enkelt prova denna ett tag å se då :D
tack.

har nu bytt min till storlek S den passar MKT bättre, men lite lite glapp över nodryggen är det men det får va så..

De var ORDENTLIGT stora de nya. Fick hem min XS och M (115 resp 135) i förra veckan, och det var ju omöjligt att få det att passa B-ponnyn 'runt nosen'. I övrigt passade den, utom att öronen var lika långa på XS som M. Tycker Bucas börjat slarva med passformen jämfört med hur de var innan!

Nya XShuvan har längre öron och är betydligt större runt nosen än gamla S-luvan.

Hjälper inte mig byta storlek dock, då själva 'längden' är lagom. Får sätta saxen i dem och modifiera.

Men tyvärr en klar försämring jmf med innan vad gäller passform.

Ja visst är det? jag undrade om det var mig det var fel på. Köpte två M-huvor till D-ponnyn (inte jättegrovt huvud men inte nätt heller) och varmblodet som drar 135 i täcken. Ponnyn kunde ha sin men varmblodet drunknade i sin :confused: Bytte till Small och då blev det bra, men varför har det blivit sån skillnad..?

Ingen aning, och förr var öronen olika långa i de olika storlekarna. Nu är de lika långa i M och XS, dvs de passar M-damen bra, men XS herrn ser ut som en åsna..

Fattar verkligen inte varför de lagt ner passformen? På ponnyn (åring, welsh sekt B) så kommer jag få klippa av och ta bort HELA remmen under hakan, och bara behålla kardborrden, för att han ska kunna ha den, helt sjukt? Ska fan mäta men misstänker remmen under hakan är lika lång den med i både XS och M??

Ska prova en gammal S-luva på ponnyn med, jag misstänker den är ganska lagon (Nya XS blev dock för korta längdmässigt på herrn som passar perfekt i gamla S)

Hm, själv beställde jag nyss en S till ponnyn som har 125 i täcken och cob i träns (men bred panna så full i pannband), och tog en L till nordisen som har 155 i täcke och full i träns (hon får ha X-Full på vanlig huva men jag tänkte eftersom de är stora i strl så).. Hoppas dom passar.

*Puttar i en urgammal tråd*

Har ärvt en bucas huva av en i stallet,tänkte dock köpa en till så man har en i reserv när den andra är på tvätt, (för nu duger inga andra huvisar längre.. :angel:) MEN,det sitter ingen lapp i huvan kvar,utan den är bortklippt,så jag har ingen aning om vilken storlek man ska ha... Den han har nu sitter perfekt.

Hästen i fråga har ganska långt huvud med långa öron,dock inte så brett,har cob på sista hålet,eller full på överta (i vanliga fall) i grimmor och träns,alltså passar han i både com och full.. har 135 cm på täcken.

Ska man beställa S eller M?

Ta storlek M, S är lite liten på en häst med cob/full huvud. M/135 tror jag storleken heter.
S är som sagt 125.

Har L till nordisen och den passar perfekt.

Halloj!
Vet att tråden är gammal, men men...

Storleken verkar skilja mellan den gamla och nya modellen. Och de har glappat REJÄLT över nosryggen på våra hästar. Så pass att jag sytt extra veck där för att de ska sitta bra.

Våran ponny som har stl ponny i träns och grimma har en XS. Den andra ponnyn som har cob annars har en S.

Så till min fråga: Ni som har testat DE "NYA" luvorna: Vilken stl ska jag beställa åt mitt halvblod??? Hon har full i träns men ett ganska nätt huvud ändå. Ska man beställa M eller L?

Har L till nordisen och den passar perfekt.
Ok. Har slarvläst vad ani alla har skrivit. Då kanske jag ska beställa M?
Hon har 145 (ev 155. Hon är bara 2 år och 164 cm hög..) i täcken, men det har väl inte någon betydelse egentligen. Men det säger ju lite i alla fall om vad det är för size på hästen i övrigt.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
292
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka