Bukefalos 28 år!

Skogstroll

Trådstartare
Mitt sto har precis kommit hem från Skara där hon stod i två veckor för ögoninfektion/sår på hornhinnan.(dom hittade efter 9 dygn ett frö som satt på insidan ögonlocket och skavde sönder hornhinnan)Hon är nu i alla fall hemma igen och läker fint.Men eftersom hon även i vanliga fall har känsliga ögon (får lätt infektioner samt svullnar upp om det blåser ute/är mycket insekter osv..) Jag har nu börjat använda flughuva på henne som skydd mot sol/insekter/vind. Men dom jag har hittat är inte riktigt bra.Har nu en från Källqvist som är okay,men vet att jag har sett en huva någon gång som hade två "bubblor" som buktade ut runt ögonen. Alla vanliga huvor sitter lite för hårt över ögonen,och jag vill inte att något ska störa ögonen på henne.Den måste vara mörk i färgen,sitta åt nedtill så inte det kryper in några små kräk,men ändå ge mycket luft runt ögonen.Någon som har förslag?
 
Sv: Flughuva!

Jag använde en sådan här när Kele var ögonopererad och det läkte fel och hon inte kunde stänga ögonlocket. Är en galopphuva eg, bubblorna kring ögonen är i metallnät, dvs styva.

Såg ut som ett ufo gjorde hon, men den fungerade perfekt. Och även om hon kliade, gick ju nätet inte mot ögat. Det är eg en galopphuva, man kan sätta skkygglappar och grejer på bubblorna.

Thumbnail.aspx


Ursäkta det läskiga ögat
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Flughuva!

Dom kan inte böjas inåt när hon går med den ute i hagen och tex slår i något?
Jag tänkte om det hårda nätet typ skulle bucklas ordentligt inåt och göra skada? Jag skulle jättegärna ha en likadan! Var finns de?
 
Sv: Flughuva!

Min hade den i skogshage, tanken var just att skydda mot grenar och annat, då hon ju inte kunde reflexstänga ögonlocket och fick skador hela tiden. Dessutom kliade ögat så hon gnussade det mot knäet. Bulorna bucklades inte en enda gång, och jag lyckas inte klämma in dem med handkraft heller, de är som sagt i metallnät och hårda.

Jag ska gräva fram den ur gömmorna, jag har ju lagt undan den och just nu vet jag ärligt inte riktigt var *host* Men då kan jag provklämma och försöka buckla lite mer och rapportera om du vill. Kan tyvärr inte lova jag hinner leta rätt på dem idag, men ska försöka (måste iväg och jobba på em dock)
 
Sv: Flughuva!

Jag har bättre koll än jag trodde, första stället jag letade på var de. Jag har nyss lagt den på golvet, och ställt mig på nätet, jag väger 49 kilo. Nätet buktade inte. Dock skulle jag hoppa skulle det nog riskera att bukta. Men som sagt, det är styvt metallnät, tänk dig en sil liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 492
Senast: Aliide
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 502
Senast: Luleå
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 338
Senast: TantEster
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp