Flugmedel.

Sorbe

Trådstartare
Vad använder ni för flugmedel?

Vi har Parisol som jag provade igår, det blev ingen skillnad tycker jag. Har även RB86, någon som provat den?

Stasseks turkosa provade jag för något år sen, funkade dock bara en kort stund. Någon som provat "Summer gel" och "Summer stick" (om de nu heter så)?.

Sv: Flugmedel.

jag har gett upp alla köpta insektsmedel, då jag aldrig hittat ett som hjälper och de kostar bara massa pengar.. :grin:
nej, jag gör eget! matolja, pressad färsk vitlök och citron. det funkar faktiskt, iaf bättre än de andra jag provat. jag var lite smått skeptisk när en av stallkompisarna kom med burken första gången, men blev glatt överaskad!

Ta en 1liters-flaska med olja (oliv/raps/majs/solros...nån matlagningsolja bara!), du behöver ca 8dl olja för 1l medel.
Häll i en citron-flaska med pressad citron. (du vet, de citronformade små flaskorna med grön eller röd kork som finns i mataffären?).
Pressa 2st stora färska vitläkar och häll i.
På med korken och skaka så att det blandas. Låt gärna stå i kylen ett dygn eller så. Klart för användning!! Använd svamp eller trasa. Plocka bort bitar av vitlök som hamnar på hästen (de kan fräta vid direkt hudkontakt) och använd inte över öppna sår o.s.v. jag brukar ha det över hela hästen, men bara mycket lite i pannan - inte hela ansiktet och inte för nära ögon, slemhinnor o.s.v.
Hur ofta man behöver smörja på beror lite på hur mycket insekter det är..

jisses...det måste juh lukta vitlök enda till thiland :D

Jag använder Absorbine Ultra Shield, tycker den är jättebra! Effekten håller tyvärr inte i sig upp till 2 veckor som det står på flaskan, jag lägger på nytt efter det regnat eller efter 5-6 dagar i torrt väder.
Parisol använde jag för några år sedan och då tyckte jag den var i stort sett verkningslös. RB86 och Stasseks har jag ingen egen erfarenhet av.

Vi har Flusa på våra två, och förutom det så har vi Effol gel (sån på burk) och Effol Broms Blockare.
Det funkar bra.

Har en flaska med Renons också men den är typ kass.

Ultra shield fungerar på mina hästar iallafall, det enda som har funkat bra tycker jag.

Har provat flera andra under åren som gått. :)

RB86 är enda alternativet för mig. Superbra!:laugh:
Dyr men dryg.

jag använder en grön flaska, det är nån slags tea trea olja och den funkar jättebra. håller inte så länge (max 12 timmar kanske) men det håller borta både flugor, bromsar, knott och myggor. jag är supernöjd med det

*lite knapplån*

Vad kan det vara som gör att insekter på en del platser tål mer än vad de gör på andra platser?

Jag menar, i mitt stall räcker det "bara" med Renons. Men hos min tränare, ca 10 mil bort, funkar typ ingenting så hon gör eget flugmedel.
Jag bor vid kusten, norr om Stockholm, och min tränare bor ca 10 mil rakt in i landet.

Jag har haft "Flyfree Field" nu - en flaska som räckte i ungefär tre veckor i genomsnitt. Totalt värdelöst. Hjälpte ingenting. Nästa gång kommer jag satsa på någonting som inte behöver sprayas på lika ofta.

jag har gett upp alla köpta insektsmedel, då jag aldrig hittat ett som hjälper och de kostar bara massa pengar.. :grin:
nej, jag gör eget! matolja, pressad färsk vitlök och citron. det funkar faktiskt, iaf bättre än de andra jag provat. jag var lite smått skeptisk när en av stallkompisarna kom med burken första gången, men blev glatt överaskad!

Ta en 1liters-flaska med olja (oliv/raps/majs/solros...nån matlagningsolja bara!), du behöver ca 8dl olja för 1l medel.
Häll i en citron-flaska med pressad citron. (du vet, de citronformade små flaskorna med grön eller röd kork som finns i mataffären?).
Pressa 2st stora färska vitläkar och häll i.
På med korken och skaka så att det blandas. Låt gärna stå i kylen ett dygn eller så. Klart för användning!! Använd svamp eller trasa. Plocka bort bitar av vitlök som hamnar på hästen (de kan fräta vid direkt hudkontakt) och använd inte över öppna sår o.s.v. jag brukar ha det över hela hästen, men bara mycket lite i pannan - inte hela ansiktet och inte för nära ögon, slemhinnor o.s.v.
Hur ofta man behöver smörja på beror lite på hur mycket insekter det är..

EN fråga bara! Blir inte hästen väldigt flottig om man har på denna blandning?

Jag har renons trikem, ärligt talat tycker jag att inget annat än switch fungerare. Det lindrar väl ens egen samvete om inte annat :p

Föllinges myggdeo (helt giftfritt).

Avskyr sånt där hemmaklet med vitlök och olja, efter en vecka luktar det apa och hela hästen är flottig. Har gjort eget medel med vatten, vinäger och citronella ibland, det funkar ok.

kl

ni som har ultra shield och säger den är så bra; vad är den bra mot?? den hjälper iaf inte ett dugg mot blinningar och broms....^^ har en svärm av bitande jävelskap omkring oss när vi rider, häststackarn är helt förtvivlad. :crazy:

*KL*
Jag använder bara Mygg & Sånt ,Har testat en hel del andra och den är den enda som hjälper hos oss.har hjälpt mot broms också hitills iaf. Den är tyvärr inte giftfri , men det får jag stå ut med :)

Jag använder RB 86 samt Renons.

Renons fungerar bra den också, men där måste man ta på varje dag samt ofta två gånger per dag så den är ganska odryg och blir därför lite dyr i längden. Men den fungerar bra på alla sorters insekter så länge man sprayar ganska rikligt.

RB 86 är betydligt dyrare men väldigt effektiv. Håller mkt längre än Renons. Är den flugspray som jag tycker är allra bäst.

Jag använder Bremsen bremsen. Funkar kanon mot det mesta ffa mot broms och knott.. Men jag tror att det är omöjligt att hitta något som fungerar till 100%. Man får vara nöjd med 50% ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 210
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 915
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka