Flugskydd vid ridning?

Sv: Flugskydd vid ridning?

behöver hon täcket när du rider också?

Om det är hel flughuva med öron, så har jag ridit med det ja. jag kommer inte ihåg. Men jag tror att jag fick ha den utanpå tränset...

Funkar inte flug/broms/myggmedel? Jag sprayar alltid min häst innan rdining. Funkar utmärkt för oss.

Saxat från annat ställe jag skrivit på...

Alla sätt är bra...
... utom de dåliga!

Min medryttarhäst blir helt hysterisk för alla blinningar när man ska rida nu. De biter henne överallt och hon kan inte slappna av en sekund. Stackarn! Inget kul att rida när det är så... så jag uppfann en fiffig grej =) Folk tittade lite konstigt på oss, men va 17, hästen ska ju inte behöva må dåligt heller!

Titta på bilden och tänk er sadel under lakanet, och ryttaren över =D Hade tyvärr ingen som kunde fota oss tillsammans...

Funkade i vilket fall som helst hur bra som helst, så fort jag slängde över henne lakanat så blev hon helt lugn, ställde sig och vilade och bara viftade lite lojt med huvudet när de satte sig där. Likadant när vi red, förvandlades till en helt annan häst =D Avslappnad och glad och kunde koncentrera sig på att vi är ute och rider istället för att få panik över alla hemska insekter =(

ShowFile.aspx

ShowFile.aspx

vilken fiffig grej det där med lakanet xD Jag har också det här bromsproblemet med min häst... så jag skulle också föredra att rida med ett vanligt flugtäcke! Men vill först veta om det går...att ha sadeln över täcket Isof!

Jag använder flugländtäcke, flyveil och en huva. Pålle tycker inte ens det räcker. Väldigt äckligt när flugor och bromsar sätter sig på halsen. Han är genomdränkt i flugmedel också. :crazy:

Här snackar vi överkänslig häst:p
Hade också behövt något heltäckande. Har för mig jag sett det någonstans .. som man ska ha vid ridning . . men kommer inte ihåg vart.

Jag använder flugländtäcke, flyveil och en huva. Pålle tycker inte ens det räcker. Väldigt äckligt när flugor och bromsar sätter sig på halsen. Han är genomdränkt i flugmedel också. :crazy:

Hade också behövt något heltäckande. Har för mig jag sett det någonstans .. som man ska ha vid ridning . . men kommer inte ihåg vart.

Har också samma problem ett fullblodssto som blir hysterisk av insekter. Jag ska pröva att lägga det vanliga flugtäcket över sadeln och se hur det funkar

Precis så är det för min häst! Det har funnits sånna heltäckande flugtäcken men nu har typ alla hästaffärer slutat sälja sånt! Tyvärr:crazy:

Funderar på om det inte går att ta ett vanligt heltäckande flugtäcke och modifiera lite? Om man klipper ut vid sadeln?
Eller om man kan sy ett själv... Hmm... Ska klura lite...

Men seriöst.
Om man ska tillverka ett eget, var bör det täcka? Hals och kropp förstås men mer? Räcker det med ett vanligt täcke eller skulle ni vilja ha mer såhär? Jag rider så sällan så jag vet inte :o

bugbusterbig.jpg

Tror det blir svårt med fast halsdel, den är nog bättre att ha lös. Bör man ha mage på täcket?

Och till moderatorn: Det är ingen annons, jag spånar för tillverkning av täcke för egen del. Inte för försäljning.

Börjar likna tornerspel, detta!
Min häst blir tokig av vetskapen att det finns flygfän runt huvudet, så jag ska prova att dra på flughuvan över träns o allt nästa gång det är lite varmt.
Intressant tråd!

Kan någon lägga in en bild på en flughuva, för jag är osäker på om det är en sån jag har.. Det ser ut som ett minidraperi som man fäster egentligen på grimman. Kan man rida med ett sånt? :)

Jag skulle bara kunna tänka mig att det ska skydda halsen och rumpan! Väldigt onödigt med det där täcket som ''Missfideli'' visa!

Okej, mm det är då i varje fall ingen flughuva :) Tack för svaret.

Se bara till så att flughuvan inte trycker mot ögonen eller ögonfransarna, då blir dom lätt inflammerade och rinniga!! :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 472
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 875
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ringorm utan kli? Något annat?