flugtäcke mot knott

vinkelina

Trådstartare
min häst har kliat bort "halva" svansen på några dagar, och i går när jag hade ridit märkte jag att det var en svärm med knott och andra små flugor runt oss.

men hjälper det att lägga ett vanligt flugtäcke på, eller skulle det måsta vara ett mer avanserat? har ett med ganska små hål i, men vet inte om jag får tag på nått annat än via postorder, och då tar det ju jättelänge

Sv: flugtäcke mot knott

Exem täcke är nog det om hjälper. Knotten kryper in i små hålen på flugtäcket. Boett har kort leverans tid. Håller bra gör det och är lätt att laga om man behöver.

beror på vad du har för flugtäcke. vissa är av tät väv, andra av nät med hål.

jag använder rambo sweetitch hoodie. det funkar bra. men annars är det boett som gäller. dock är ett vanligt flugtäcke eller bomullstäcke bättre än inget alls!

För vissa räcker ett vanligt flugtäcke utmärkt. Min häst hade täcken från rusta på sommaren. De var dessutom mkt hållbarare än vårt boett-täcke som vi betalade över tusen spänn för.

Värt att prova tycker jag. Men du kan behöva behandla exemet på ngt sätt. Ett billigt (och mest effektiva) alternativet jag provat var ren olivolja. Mildrar klådan markant. Horsesol är också bra, går att köpa på apoteket.

Jag använder rambo sweetitch hoodie på min som har sommarexem.
hon är känslig för alla insekter och kliar bort både man och svans.
Det är det enda täcket som har hjälp hittills.

kolla egenom svansen idag, och hittade inga exemutslag. men slängde på flugtäcket. skall fa runt o kolla lite på billiga täcken i morgon.

Exem är en reaktion i huden. Det behöver inte synas utan det som talar om att en häst har exem kan tex vara att den har klåda. Klåda som kan vara framkallad av olika saker, tex knott.

Prova medlet Horsol, finns att köpa på Apoteket. Det funkade på min häst som hade klåda i svansen. Har även flugtäcke. Tänk på att inte ta flugmedel på svansen det kan irretara.

:laugh:

nu har jag varit och handlat ett "myggtäcke" Ötökkäloimi på finska i alla fall. är samma som de säljer på horze.

probleme var att det fanns ETT täcke kvar, i storlek 135, o hon skall egentligen ha 145. de ringde o kollade, men det finns inte att få tag på större storlekar med i år *suck*

hoppas att de passar nu bara. var ett som hade hals, så de skulle vi ha klarat oss utan.

provade täcket nu igår då. lite för litet var det, men det får duga. litet på så sätt att de räckte inte riktigt runt bogen. blev en lite glipa där, men det är svansen som har varit det stora problemet, så där passa det. hon är ganska kraftig just kring bog och hals, så är inte säker på att ett längre täcke skulle ha passa, för längden på ryggen var perfekt.

så inatt har hon fått sova med täcket på. de har upp stalldörrarna, så det kommer ju in en massa småknytt hela tiden. hoppas att de funkar nu

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 632
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka