Bukefalos 28 år!

Flyga med öronproblem

Eskita

Trådstartare
Har en längre tid varit förkyld och haft problem med bihålorna och öronen. Var till läkare i torsdags som konstaterade att det inte var öroninflammation, fick rinexin utskrivet och har tagit det 2ggr/dag sen dess.
Det mesta av förkylningen har nu försvunnit men istället har jag konstant lock för vänster öra och ofta även det högra. När jag rör mig blir jag ganska yr och illamående. Dock inte längre ont i öronen.

Imorgon bitti ska jag flyga (inrikes) och jag funderar nu på om det är en bra idé med öronbesvären? Har läst att det kan göra fruktansvärt ont vid start/landning om man har öroninflammation.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Go till apoteket och köp öronpropparna som det står flygproppar på. Jag har såna och det funkar väldigt bra!
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag har visserligen problem med mina öron även i normala fall, men en gång var jag ordentligt förkyld och hade antagligen något med bihålorna också. Flygresan gick bra, även fast det gjorde rätt ont vid landningen, men när jag några dagar senare åkte linbana ner för Taffelberget (Sydafrika) så gjorde det något fruktansvärt ont:(. Inte i öronen, men i ansiktet. Det var som om någon skar med glödande knivar runt ögonen och det var nog den vidrigaste smärta jag känt. Gick till ett apotek och fick medicin som hjälpte, men jag vågar inte tänka på hur det hade blivit om det hänt när jag suttit på planet:eek:.

Så jag hade alltså inte vågat flyga om det gick att undvika, men det är ju bara jag.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Det är inte livsviktigt för mig att flyga. Ska till universitetet jag pluggar vid, men om jag inte åker dit så blir det ganska krångligt att ta igen det jag missar. Funderar på om jag ska ta nattåget istället, men de är alltid sena så känns inte så bra det heller.

Go till apoteket och köp öronpropparna som det står flygproppar på. Jag har såna och det funkar väldigt bra!

Tack för tips, ska kolla om apoteket här har sådana.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag åkte dunderförkyld till Mallorca som ung.
Mellanlandade i danmark (tror jag) vilket innebar en väldigt kort tid i luften efter en smärtfylld start - för att sedan gå in för landning igen, vänta några timmar och så upp igen för att flyga några timmar - sedan landa.

Locket i öronen satt kvar hela veckan...så hemresan blev ungefär lika rolig :cool:
Men jag är vansinnigt känslig för tryck, som liten kunde jag inte ens åka hiss.

Förra året flög jag till Skellefteå och då blev det något knas på trumhinnan tror jag, det gjorde förbaskat ont.
Men det var värt det alla gånger, så åk du.
Det går över!

Jag hade nässpray, öronproppar och tuggummi på senaste resan, det lindrade ändå lite.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag vet inte om jag hade avstått egentligen. Jag hade antagligen varit dumdristig och åkt ändå, men så här att läsa om dig så tror jag att du börde avstå.

Jag tar också Rinexin och det ganska regelbundet för mina öronproblem, läkaren sa att jag kan ta dubbeldos morgon och kväll, det har bättre effekt. Kan du inte ringa läkaren och undra om du kan göra så för att se om det skulle ha bättre effekt på dina öron just nu?
 
Sv: Flyga med öronproblem

*kl*

Jag har alltid öronproppar när jag flyger. Tystast o lugnast så. ;)

Att flyga med förkylning är ett h-vete. Upp går bra men ner... Det gör ont så in i bomben när man ska landa.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Tror inte att det går att få tag på läkaren idag tyvärr. Provade att ringa 1177 men hon förstod inte alls varför det skulle kunna vara problem att flyga :meh:

Jag har flugit en gång för många år sedan med en rejäl förkylning och krångliga bihålor, kommer ihåg att det gjorde jäkligt ont. Så därför drar jag mig för att testa med öronbesvär.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag visste inte ens det kunde bli ett problem när jag dunderförkyld flög hem från Spanien senast. Det gjorde helt överjävligt ont och jag tror dessutom att något gick sönder för hörseln och öronen var inte ok på flera månader. Jag kommer iaf inte att göra om det.
 
Sv: Flyga med öronproblem

*kl*

Jag brukar tänkta att det är "bara" 20 min jag ska klara av. För det är vad mina landningar tar.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Men går det inte att ringa någon jourläkarcentral och höra?

Det enda jag vet om är att få jourtid på vårdcentral via 1177, men ssk där förstod ju inte alls mitt problem. Har inte så bra koll på om det finns andra ställen att höra av sig till.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Dubbel dos rinexin?? Dvs 200mg/Dag?? Flera läkare jag mött säger att över 100mg Dag ökar risken för hjärnskador markant!
 
Sv: Flyga med öronproblem

*kl*
Jag brukar tänkta att det är "bara" 20 min jag ska klara av. För det är vad mina landningar tar.

Det är lite så jag också funderar på att tänka, hur svårt kan det va liksom. Men samtidigt så ska jag flyga igen på onsdag och om locket förvärras av första flygningen så kanske nästa flygtur blir ännu värre..
 
Sv: Flyga med öronproblem

Dubbel dos rinexin?? Dvs 200mg/Dag?? Flera läkare jag mött säger att över 100mg Dag ökar risken för hjärnskador markant!

Aha, då är det därför jag är som jag är! :o Det tar jag ju ibland, MED läkares tillåtelse alltså, så det är inte nåt påhitt från min sida. Och med tanke på att han skriver ut tabletter så det också räcker att ta dubbelt ofta så anser han nog att det behövs.

Tack vare Rinexin har jag inte haft alls så mycket öronbekymmer som tidigare år och det är helt underbart. Men som sagt, läkaren jag har sa att jag kan ta dubbelt vid tillfällen jag behöver, som tex vid rejälare förkylningar osv.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Det finns ju både 25 och 50mg tabletter, att ta dubbel dos beror ju på vilken av dom man tar... Det är svårt att få ut rinexin då den inte är populär och indragen i flera länder då folk dör av biverkningarna...
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag är harig för den smärtan så jag brukar flyga med nässprej och Earplanes när jag helt frisk. Brukar också gympa trumhinnorna med att tryckutjämna några gånger om dagen innan.

Att du har lock, dvs inte kan tryckutjämna, skulle inte vara ett bra tecken för mig. Och läser du till slutet här så ser du att 1177.se håller med mig:
Tryckutjämning kan hjälpa när man flyger
Om man har problem med öronen kan det göra ont i örat när man flyger. Det beror på att lufttrycket ändras vid start och landning. Om örontrumpeten är svullen uppstår en tryckskillnad mellan trumhinnans insida och utsida.

Att tryckutjämna hjälper örat att korrigera trycket och minskar smärtan. Det gör man genom att hålla för näsan och samtidigt försöka blåsa ut luft genom näsan. Luften pressas då upp genom örontrumpeten i stället. Näsdroppar och nässpray som minskar svullnaden på slemhinnorna kan göra det lättare att tryckutjämna. Man kan även köpa hjälpmedel på apotek som underlättar tryckutjämning: Otovent och Earplanes.

Det kan också hjälpa att tugga tuggummi under start och landning. För att hjälpa små barn att tryckutjämna kan man amma dem, låta dem suga på en napp eller dricka ur en nappflaska.

Tryckskillnaden kan även leda till att trumhinnan spricker. Det är inte farligt, men det kan göra väldigt ont. Innan man ska flyga kan man testa om det går att tryckutjämna. Om man har ont i örat, det känns som att man har lock för örat och det inte går att tryckutjämna kan det om möjligt vara bra att låta bli att flyga.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Jag är harig för den smärtan så jag brukar flyga med nässprej och Earplanes när jag helt frisk. Brukar också gympa trumhinnorna med att tryckutjämna några gånger om dagen innan.

Att du har lock, dvs inte kan tryckutjämna, skulle inte vara ett bra tecken för mig. Och läser du till slutet här så ser du att 1177.se håller med mig:

Det är just det att jag inte alls kan tryckutjämna på vänster örat som får mig att tveka så mycket. Hade det bara varit delvis så hade jag nog chansat.

Men det får bli så att jag struntar i flygningen imorgon, ska istället undersöka hur det fungerar tidsmässigt med nattåg.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Det finns ju både 25 och 50mg tabletter, att ta dubbel dos beror ju på vilken av dom man tar... Det är svårt att få ut rinexin då den inte är populär och indragen i flera länder då folk dör av biverkningarna...

Jag har 50mg. Att biverkningarna kan vara ganska allvarligt visste jag men inte att den inte finns i vissa länder pga biverkningarna.
 
Sv: Flyga med öronproblem

Airplanes/flygproppar som folk har tipsat om skall fungera väldigt väldigt bra. Så jag har kört med det och flugit ändå faktiskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I veckan fick jag rinexin utskrivet då jag haft ont i bihålorna. På torsdag ska jag ut och flyga plan. Får i vanliga fall riktigt ont i...
Svar
8
· Visningar
3 759
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Övr. Barn Min lille plutt (8 månader) upptäcktes i måndags em ha begynnande öroninflammation på höger öra + jättestora halsmandlar + feber. Blev...
Svar
16
· Visningar
2 291
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp