flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

Nja, det beror på vart man ska. För mig ligger både Säve och Stanstedt bättre till för dit jag sannolikt helst vill åka. Därför åkte jag med dem senast.
Men resten håller jag med om.

Om du kommer iväg ja, det är inte alls säkert faktiskt trots bokad och bekräftad plats. Det har hela familjen blivit varse om vid ett tillfälle, och äldsta dottern vid två andra tillfällen. Bl a när hon skulle resa hem från London, bokad och bekräftad biljett men pga deras överbokning fick hon ingen plats med flyget utan bokades om till ett annat flyg två dagar senare.

Kruxet med detta var bara att hon hade en tenta dagen efter, så det gick inte. Vi fick betala en fullprisbiljett med annat bolag för att hon skulle komma hem i tid. :rage:

Detta var enligt konsumentrådgivaren väldigt vanligt klagomål på just Ryan air, och inget de försökte bättra sig på heller.

Efter den lärdomen har flera av våra bekanta gjort samma erfarenhet, så även de bojkottar numera Ryan air av den orsaken.

pga deras överbokning fick hon ingen plats med flyget utan bokades om till ett annat flyg två dagar senare.

Det har jag också varit med om, SAS dock, men jag tror inte att det är helt ovanligt oavsett bolag, väldigt trist.

Fast Ryan Air (och flera andra lågprisbolag) har som princip att aldrig överboka sina flyg. De stora aktörerna gör det hela tiden och ropar efter frivilliga som inte vill utnyttja sina biljetter (mot ny biljett, hotell och liten kompensation).

Men hur hänger det ihop? Det här är ju ett av de vanliga klagomålen när det gäller Ryanair, och jag har även sett det ske. Dvs de som kom sist till flygplatsen när jag skulle åka med dem kom inte med på planet, trots att de hade biljetter. Det är ju en av de punkter som uppmärksammats mest kring Ryanair.

De kanske har ändrat det, men någon bärande princip från början kan det inte riktigt ha varit, tycker jag.

Liten kompensation? SAS har flera gånger givit resenärer nya biljetter samma dag (med stopp i frankfurt istället för direktflight) samt 500 euro för att de överbokat sina flighter till USA. Många har gladeligen tagit det.

Jag sitter alltid och hoppas på överbokning :D

Liten kompensation? SAS har flera gånger givit resenärer nya biljetter samma dag (med stopp i frankfurt istället för direktflight) samt 500 euro för att de överbokat sina flighter till USA. Många har gladeligen tagit det.

Jag sitter alltid och hoppas på överbokning :D

Fast jag är ju så rik att 500 EUR är en liten kompensation. ;)

Oftast börjar de på lägre belopp.

Jag har aldrig sett eller upplevt det med RyanAir och har åkt mycket med både dem, KLM, SAS och Lufthansa (och med Delta).

Länk till policydokument (läs under nekad ombordstigning):
http://www.ryanair.com/doc/faqs/eu261-se.pdf

En enda gång har jag råkat ut för inställt flyg med RyanAir och den gången fick vi full kompensation med resor, hotell och schablonmat. Även om det i samma brev stod att RyanAir egentligen ALDRIG betalar ut kompensation, inte den här gången heller, men bifogar en check på hela beloppet denna gång.

Sedan sympatiserar inte jag heller med personalpolitik och jämställdhetsbrister. 5 gånger högre biljettpris samt sämre ut-flygplats lockar dock inte (bor närmare Skavsta än någon annan flygplats).

Fast jag är ju så rik att 500 EUR är en liten kompensation. ;)
:D

Oftast börjar de på lägre belopp.
Inte för USA-flighterna i alla fall. Jag har jobbat med säkerheten på deras USA-flighter från Arlanda i två år så jag har hört snacket både före och efter att resenärer har nappat :) Med andra destinationer kanske det ser annorlunda ut.

Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair?
Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska åka med det bolaget, men nu har vi bokat resa och det visar sig vara de som flyger. Kunde jag ju räknat ut egentligen eftersom vi bokade med ett billighets-bolag men det märkte jag inte förrän det var betalt och vi fick upp biljetten på skärmen.
Kommer vi komma fram i tid och säkert och kommer vårt bagage (både vanligt och hand-) med utan strul?

använt ryan ett tiotal ggr det senaste året.
nemasproblemas

dom ligger i topp vad det gäller säkerhet o tillförlitlighet och ser du bara till att ha alla papper iordning så går allt nog bra

:D
Inte för USA-flighterna i alla fall. Jag har jobbat med säkerheten på deras USA-flighter från Arlanda i två år så jag har hört snacket både före och efter att resenärer har nappat :) Med andra destinationer kanske det ser annorlunda ut.

Så är det nog. Att det är relaterat till biljettkostnaden på nåt sätt.

Det brukar alltid vara de som nappar när buden börjar gå upp lite. Så oftast är det inget riktigt problem. Däremot lågprisbolagen har ju inte samma möjlighet att ge kompensation; och därför brukar de inte heller använda överbokningar som princip. De andra flygbolagen överbokar i princip alla flighter, för att de vet att 2-5 av 100 dyker aldrig upp i praktiken. Oftast funkar det, och de gånger de inte gör det får man någon att frivilligt avstå sin plats.

Flyger numer alltid med Ryan air...

Har rest otaliga gånger och är inte missnöjd, de priserna de har kan ingen konkurrera med. Och självklart blir då nåt lidande (löner eller annat)
dock kan de ju inte dra ner för mkt på flygsäkerheten (som tur e ;) )

Jag är lite av den meningen vad gäller deras lönepolitik mm att det är ju ändå frivilligt att jobba på Ryan air, lite som det är helt frivilligt att jobba som städare, McD osv. Vissa gör det, vissa gör det inte.

Sen blir jag ju ändå såklart positivt överraskad varje gång jag flyger med annat bolag/charter osv ;)

Men just London med sina 2 timmar i flygtid, de kan jag palla att sitta som en packad sill ;) Nemas problemas :) Ibland tar stockholms lokaltrafik längre tid att ta sej fram med...

KL

Jag väljer inte Ryanair i första hand, men jag HAR flugit med dem, till England när min dotter var bebis. Då förvånades jag (för jag var beredd på det värsta) over hur trevlig och artig personalen var och hur jag, med liten bebbe, självklart fick gå ombord före de andra och slapp köa osv osv. När jag sen skulle flyga vidare med SAS blev vi väldigt dåligt behandlade, personalen vid gaten var fruktansvärt otrevliga och pratade högt och nedlåtande om oss sedan jag vänligt frågat om en förälder med liten bebis fick boarda lite i förväg. Vilket vi alltså inte fick. Hos SAS!!

Flighten var dessutom försenad men en äldre kvinna som behovde ringa och meddela därhemma att hon skulle måsta hämtas upp senare, fick inte låna någon telefon (hon fick låna min). Igen, hos SAS. Ryanairs personal var raka motsatsen vid alla tillfällen.

Kanske jag hade tur/otur just den gången men jag minns det mycket väl....:meh:

Senast ändrad:

KL

Vi har ju bokat en charterresa direkt med ett lågprisbolag så jag hoppas att allt är riktigt bokat. Vi har alltså inte själva bokat direkt på ryanairs sida.
Mest blir jag lättad när jag läser vad ni skrivit, utom ett par som ju varit med om olyckligheter som gör mig nervös.

Ryanair är ett av de allra säkraste och mest punktliga flygbolagen. Så nej, du behöver inte oroa dig!! Det är ingen lyx men man kommer dit man skall. Jag har flugit mkt med Ryanair eftersom det är de som har nästan alla flygningar på min närmaste flygplats.

Se bara till att följa alla deras regler till punkt och pricka så går det hur bra som helst att flyga med dem. De som haft problem med Ryanair har inte satt sig in i reglerna eller struntat i att följa dem.

Se bara till att följa alla deras regler till punkt och pricka så går det hur bra som helst att flyga med dem. De som haft problem med Ryanair har inte satt sig in i reglerna eller struntat i att följa dem.

Nja, eller haft otur och då kan det vara mer bekymmer med ett flygbolag som kostar 20 kr i minuten att ringa till istället för ett med en mer utbyggd kundservice.

På vissa områden tycker jag att RyanAir fått oförtjänt dåligt rykte - och på andra tycker jag det talas alltför lite om.

Har flugit flera gånger med Ryanair och aldrig varit missnöjd. Tycker inte ens bokningen är jobbig.

KL

Jag väljer inte Ryanair i första hand, men jag HAR flugit med dem, till England när min dotter var bebis. Då förvånades jag (för jag var beredd på det värsta) over hur trevlig och artig personalen var och hur jag, med liten bebbe, självklart fick gå ombord före de andra och slapp köa osv osv. När jag sen skulle flyga vidare med SAS blev vi väldigt dåligt behandlade, personalen vid gaten var fruktansvärt otrevliga och pratade högt och nedlåtande om oss sedan jag vänligt frågat om en förälder med liten bebis fick boarda lite i förväg. Vilket vi alltså inte fick. Hos SAS!!

Flighten var dessutom försenad men en äldre kvinna som behovde ringa och meddela därhemma att hon skulle måsta hämtas upp senare, fick inte låna någon telefon (hon fick låna min). Igen, hos SAS. Ryanairs personal var raka motsatsen vid alla tillfällen.

Kanske jag hade tur/otur just den gången men jag minns det mycket väl....:meh:

Då hade du nog otur! Senast jag åkte med SAS så fick de med bebisar/små barn + ensamresande barn gå först, en fick även släppas lite tidigare p.g.a. att hon behövde amma.

Sen att jag var trött, less, och de var fullt med småbarn som alla satt och skrek runt mig på planet var väl inte direkt nån hit! :rage: huvudvärk hade jag oxå redan innan!

Du har en väldigt naiv syn på biverkningarna av Ryanairs personalpolitik måste jag säga. Det är betydligt mer komplext än du verkar känna till. Ryanairs personalpolitik har påverkat hela den europeiska flygbranschen.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 798
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka