flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

Ja, det är ju troligen en faktor som Ryan är bra på. Vara billiga även vid sen bokning, men det är sällan jag haft de behoven...
 
Sv: flyga med Ryanair

Nu rör det sig oftast inte om en eller tre hundringar, särskilt inte för oss som bor nära Skavsta eller Säve.

Senaste exemplet (reser imorgon);
Arlanda - London Heathrow ToR med SAS 6753 kr economy
Skavsta - London Stansted ToR med RyanAir 956 kr inkl. alla avgifter

Plus att resan till Arlanda är 1-1.5h timme längre och 300 kr dyrare. Eftersom dessutom slutdestinationen är betydligt närmare Stansted än Heathrow - är skillnaden ännu större.

Det är alltså i runda slängar 6000 kr dyrare med SAS. Eller 700 procent dyrare. Med tillägget att SAS betydligt mer sällan lyckas komma fram i tid.

Min resa Skavsta - Stansted tur&retur INKL transfer t&r till London kostade 556 kr... OSLAGBART oavsett vilket annat bolag man kollar på... Minst det dubbla även om man kollar andra lågprisalternativ.
 
Sv: flyga med Ryanair

Kn
Jag tror att de som har problem med Ryan Air har problem med annat också.
Tex att läsa på regler som gäller,eller att försöka tänja på, eller inte förstått dessa.
Kan hålla med om att hemsidan kunde varit bättre,men det man betalar för dvs transporten mellan A-B, funkar väldigt bra.
 
Sv: flyga med Ryanair

Nu rör det sig oftast inte om en eller tre hundringar, särskilt inte för oss som bor nära Skavsta eller Säve.

Senaste exemplet (reser imorgon);
Arlanda - London Heathrow ToR med SAS 6753 kr economy
Skavsta - London Stansted ToR med RyanAir 956 kr inkl. alla avgifter

Plus att resan till Arlanda är 1-1.5h timme längre och 300 kr dyrare. Eftersom dessutom slutdestinationen är betydligt närmare Stansted än Heathrow - är skillnaden ännu större.

Det är alltså i runda slängar 6000 kr dyrare med SAS. Eller 700 procent dyrare. Med tillägget att SAS betydligt mer sällan lyckas komma fram i tid.

Brukar flyga BA för ca 800kr enkel...
Att det sen tillkommer kring kostnader för dig har väll inte riktigt flygbolaget med att göra. Nu pratar jag rena flygbiljetts priset....

Men om nu priset är det enda som är avgörande, res med Ryan... Jag som jag skrev gör det inte.
Vill veta att jag kommer fram och att den personal jag flyger med har en rimlig arbetsmiljö... (facklig som jag är ;)) Och att planet jag flyger med är Ok och inte bara att mini kraven på service är uppfyllda..
 
Senast ändrad:
Sv: flyga med Ryanair

Brukar flyga BA för ca 800kr enkel...
Att det sen tillkommer kring kostnader för dig har väll inte riktigt flygbolaget med att göra. Nu pratar jag rena flygbiljetts priset....

Men om nu priset är det enda som är avgörande, res med Ryan... Jag som jag skrev gör det inte.
Vill veta att jag kommer fram och att den personal jag flyger med har en rimlig arbetsmiljö... (facklig som jag är ;)) Och att planet jag flyger med är Ok och inte bara att mini kraven på service är uppfyllda..

Kriterium 1: Kommer fram i tid. Överlägset bättre med Ryan Air.
Kriterium 2: Personalen har en rimlig arbetsmiljö. Nej. Inte som det ser ut i dagsläget - dock är det ett företag som gör VINST. Det betyder tyvärr att det är MER hållbart än exempelvis SAS. Någonstans däremellan ligger förmodligen en bra arbetsplats som också är ett bra företag.
Kriterium 3: Ryan Airs plan är dessutom toppmoderna och utklassar SAS-flottan vilken dag i veckan som helst.
Kriterium 4: Biljettpriset är en femtedel.
Kriterium 5: Borttappade bagage är en tiondel av BA.

Om man nu anser att Kriterium 2 är helt allena rådande så ska man välja bort Ryan Air. Om man gör en sammanvägning av alla kan man göra en annan bedömning.

Att sedan inte alla står på samma ställe när man gör den bedömningen var bara för att förtydliga att det är så. Det är olika förutsättningar. Kostar det mera tid och pengar att nå en annan flygplats, väger det självklart in.
 
Sv: flyga med Ryanair

Kriterium 1: Kommer fram i tid. Överlägset bättre med Ryan Air.
Kriterium 2: Personalen har en rimlig arbetsmiljö. Nej. Inte som det ser ut i dagsläget - dock är det ett företag som gör VINST. Det betyder tyvärr att det är MER hållbart än exempelvis SAS. Någonstans däremellan ligger förmodligen en bra arbetsplats som också är ett bra företag.
Kriterium 3: Ryan Airs plan är dessutom toppmoderna och utklassar SAS-flottan vilken dag i veckan som helst.
Kriterium 4: Biljettpriset är en femtedel.
Kriterium 5: Borttappade bagage är en tiondel av BA.

Om man nu anser att Kriterium 2 är helt allena rådande så ska man välja bort Ryan Air. Om man gör en sammanvägning av alla kan man göra en annan bedömning.

Att sedan inte alla står på samma ställe när man gör den bedömningen var bara för att förtydliga att det är så. Det är olika förutsättningar. Kostar det mera tid och pengar att nå en annan flygplats, väger det självklart in.

Kriterium 1. Trode jag vi redan hade sågat? Ryan lägger på mer tid på flygtiden för att alltid komma i tid. Ryan snabbvänder alltid sina flyg och har konstigt nog väldigt få fel på sina plan trots att en stor del endast gör korta hopp. (det är start och stopp som sliter på planen, det är här matrial utmatning kommer in i bilden)
Kriterium 2. lämnas där hän. (Jag vet att du och jag har väldigt olika syn på saken.) Men ja att Ryan går med vinst det håller jag med om.
Kriterium 3. Även toppmoderna flygplan går sönder.
Kriterium 4. Om man reser på kort varsel, packar lätt och inte förvänrar sig full service på planet ja. :D
Kreterium 5. Och den sifran får du vart ifrån (har jag missat nån länk?)

Sen att du bor närmare en Ryan flygplats än en annan väger för dig självklart in. Jag bor mitt i mellan stor flygplats och en mindre som Ryan flyger på. Jag kan välja och vraka. Men jag skulle av de kreterier du ställer upp iaf inte välja Ryan.. Men det är jag och min syn på saken...
 
Sv: flyga med Ryanair

Kriterium 1. Trode jag vi redan hade sågat? Ryan lägger på mer tid på flygtiden för att alltid komma i tid. Ryan snabbvänder alltid sina flyg och har konstigt nog väldigt få fel på sina plan trots att en stor del endast gör korta hopp. (det är start och stopp som sliter på planen, det är här matrial utmatning kommer in i bilden)
Kriterium 2. lämnas där hän. (Jag vet att du och jag har väldigt olika syn på saken.) Men ja att Ryan går med vinst det håller jag med om.
Kriterium 3. Även toppmoderna flygplan går sönder.
Kriterium 4. Om man reser på kort varsel, packar lätt och inte förvänrar sig full service på planet ja. :D
Kreterium 5. Och den sifran får du vart ifrån (har jag missat nån länk?)

Sen att du bor närmare en Ryan flygplats än en annan väger för dig självklart in. Jag bor mitt i mellan stor flygplats och en mindre som Ryan flyger på. Jag kan välja och vraka. Men jag skulle av de kreterier du ställer upp iaf inte välja Ryan.. Men det är jag och min syn på saken...

1. Jag är mer betjänt av en mer konservativ än optimistisk syn på flygtider.
2. Ja, men jag håller med om att deras personalpolitik idag inte heller är hållbar. Precis som SAS personalpolitik inte var hållbar för ett par år sedan. Fast på olika sätt.

1 och 3. Använder man toppmoderna flygplan är materialutmattning inte en fråga man ens behöver fundera på. Det skulle kunna vara intressant att checka läget (dvs om du har rätt) om 10 år, om de inte fortsätter att förnya flottan i samma grad.

5. “Ryanair continues to provide Europe’s best customer service as our unbeatable combination of the lowest fares, fewest lost bags and fewest cancellations ensure that passengers keep switching to Ryanair. The publication of the 2010 SITA WorldTracer statistics proves that Ryanair is the industry leader in Europe when it comes to ensuring your bags arrive with you, with just 0.3 misplaced bags per 1,000 passengers compared to an industry average of over 12 bags per 1,000 passengers and over 20 bags per 1,000 passengers at careless BA while over at Aer Lingus baggage stats are much like passengers’ bags – nowhere to be seen!”

Nu BEROR det till största delen på att de flyger på mindre flygplatser med enklare bagagehantering och därmed färre borttappade och försenade väskor. Fast jag som passagerare är ändå mest intresserad av hur stor risken är att MITT bagage krånglar - och då är statistiken relevant.
 
Sv: flyga med Ryanair

Kriterium 1. Trode jag vi redan hade sågat? Ryan lägger på mer tid på flygtiden för att alltid komma i tid. Ryan snabbvänder alltid sina flyg och har konstigt nog väldigt få fel på sina plan trots att en stor del endast gör korta hopp. (det är start och stopp som sliter på planen, det är här matrial utmatning kommer in i bilden)
Kriterium 2. lämnas där hän. (Jag vet att du och jag har väldigt olika syn på saken.) Men ja att Ryan går med vinst det håller jag med om.
Kriterium 3. Även toppmoderna flygplan går sönder.
Kriterium 4. Om man reser på kort varsel, packar lätt och inte förvänrar sig full service på planet ja. :D
Kreterium 5. Och den sifran får du vart ifrån (har jag missat nån länk?)

Sen att du bor närmare en Ryan flygplats än en annan väger för dig självklart in. Jag bor mitt i mellan stor flygplats och en mindre som Ryan flyger på. Jag kan välja och vraka. Men jag skulle av de kreterier du ställer upp iaf inte välja Ryan.. Men det är jag och min syn på saken...



Det finns ju statistik på antal allvarliga incidenter.
Där gäller det naturligtvis att ha så få som möjligt och där ligger ryan på topp 5 listan, jag tror samma sak vad det gäller antal försvunna bagagekollin.

De ligger i topp vad det gäller att hålla tider.
Ingen flyger väl med ryan för champagnens skull.

Att personalen hålls kortare där än i andra bolag..ja troligtvis,men vad som är än mer troligt är att markpersonal trimmas betydligt hårdare.

;em det går framåt. förr kostade det en månadslön, netto att flyga reguljärt tvärs över europa nu gör du det för några hundralappar.
Finns exempelvis ett gäng som pendlar mellan två ryanflygplatser.

Stött på dem några gånger, ut söndag kväll. hem fredag middag
 
Sv: flyga med Ryanair

Om någon behöver fler argument för att känna att man gör rätt i att betala femfaldigt mer för sin biljett, än vad som framkommit i tråden kan man alltid kolla in:

http://gospain.about.com/od/ryanair/tp/why_hate_ryanair.htm

Fortfarande tycker jag att det enda relevanta argumentet att välja bort som framkommit är deras usla personalpolitik (löner, arbetstider och jämställdhetsbrist) som är långsiktigt ohållbar. Sedan är det givetvis upp till var och en att göra bedömningen av vilken nivå av service och flexibilitet man vill ha och vad man kan tänka sig att betala för det. Att de erbjuder en sämre service för en bråkdel av priset är liksom inget konstigt. Det är som på andra områden.

Jag kan rapportera på onsdag om det känns som att 7000 kr till KLM, med mellanlandning i Amsterdam, var ett bättre val än 900 kr till Ryan Air för en resa ToR till London (direkt).
 
Senast ändrad:
Sv: flyga med Ryanair

Jag har åkt med dom mängder med gånger och de har ALDRIG varit försenade och det har ALDRIG varit något strul!
Man sitter inte sämre än på vilket annat charter eller Economy-flight som helst!
 
Sv: flyga med Ryanair

Ja det finns statestik på allt som rapporteras.....

Jag undviker att betala mer än nödvändigt för mina biljetter när jag ska ut och resa. Men jag tummar inte på min säkerhet för det... Av samma anledning jag aldrig frivilligt skulle flyga med Spanair, Aeroflot med flera.... jag har sett insida och baksida..
Men om priset är det enda avgörade. Flyg Ryan. Självklart!
 
Sv: flyga med Ryanair

Nu kan man flyga betydligt säkrare och med bättre service än med Ryan air, även Norwegian presterar biljetter i den prisklassen eller billigare ToR.

Nu är ju min utgångspunkt som jag skrivit tidigare, men numera även säkerhet. Där har Ryan air uppvisat allvarliga brister på många sätt, och googlar man så kommer det upp många otrevliga incidenter. Märkbart är att de stadigt ökar från år till år, och det senaste är att man också raderar uppgifter på den sk svarta lådan vilket kom till känna när ett plan från Ryan air var nära att krascha pga för lite bränsle.

Det känns liksom lite för läbbigt i min smak.:nailbiting:
 
Sv: flyga med Ryanair

1 och 3. Använder man toppmoderna flygplan är materialutmattning inte en fråga man ens behöver fundera på. Det skulle kunna vara intressant att checka läget (dvs om du har rätt) om 10 år, om de inte fortsätter att förnya flottan i samma grad.

5. “Ryanair continues to provide Europe’s best customer service as our unbeatable combination of the lowest fares, fewest lost bags and fewest cancellations ensure that passengers keep switching to Ryanair. The publication of the 2010 SITA WorldTracer statistics proves that Ryanair is the industry leader in Europe when it comes to ensuring your bags arrive with you, with just 0.3 misplaced bags per 1,000 passengers compared to an industry average of over 12 bags per 1,000 passengers and over 20 bags per 1,000 passengers at careless BA while over at Aer Lingus baggage stats are much like passengers’ bags – nowhere to be seen!”

För att svara på det första ja det blir spännande, MEN men en sak ska man komma ihåg, och detta är Ryan ytters medveta om: flygplan på marken KOSTAR pengar, flygplan i luften tjänar pengar.
Ju mer tid i luften ditt flygplan har, ju fler gånger du kan ta dig mellan stad A och Stad B per dygn ju mer pengar tjänar du. Ålder spelar minder roll på ett flygplan, flytimmar och start och landning är det som är intressant.. (Hittar just nu ingen statestik på Ryan jämte annat bolag tyvär)

Om du läser vad som står så har man räktat på förlorad väska per passagerare, inte per incheckad väska...................
 
Sv: flyga med Ryanair

Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair?
Det är inget fel på Ryanair som så. Det är som att åka buss, fast i luften. Cheap and cheerful helt enkelt. Man får vad man betalar för, dvs en flygning mellan a och b. Du får inget kaffe, ingen reserverad plats, ingen som bär ditt bagage åt dig. Men du kommer dit du ska i tid.

Jag gör rätt så många flygningar med olika bolag inom Europa varje år och har gjort betydligt fler innan jag flyttade tillbaka till Sverige. Alla de som säger att det är dålig service på Ryainair har uppenbarligen aldrig flugit med SAS. Förutom att de har en av världens äldsta flygplatsflotta, med många flygplan från tidigt 70-tal kvar i drift, så har de också världens äldsta och enligt mig suraste kabinpersonal!! Människor som borde bytt jobb för många år sedan. Inte ens när det är helt uppenbart att SAS strulat till det, vill de ta någon som helst ansvar för deras inkompetens. Jag har så många historier att berätta att jag skulle kunna sitta här hela natten och skriva...
 
Sv: flyga med Ryanair

De som jobbade i SAS när bolaget köpte linjeflyg jobbar tydligen kvar,och är jämngamla med en del av flygplansflottan.
Linjeflygs personal som övergick till SAS fick inte ha guld på sina gradbeteckningar utan fick ha silver,vilket klargör andan i bolaget.
 
Sv: flyga med Ryanair

Det är inget fel på Ryanair som så. Det är som att åka buss, fast i luften. Cheap and cheerful helt enkelt. Man får vad man betalar för, dvs en flygning mellan a och b. Du får inget kaffe, .

Men när en flygbiljett till Charleroi kostar 114 kr har jag råd att köpa så många kaffe jag vill ha på flyget.
 
Sv: flyga med Ryanair

Jag har "pendlat" med Ryanair i många år och har inget att klaga på. Det har blivit närmre hundra resor de senaste 5 åren och det har alltid varit helt perfekt. Jag tar mig snabbt mellan Sverige och de Europeiska länderna och alltid i tid, alltid med bagaget med mig.

Däremot så har jag under samma år flugit med många olika bolag till USA (BA, KLM, Iceland Air) och där blir servicen sämre och sämre för varje år, vilkoren för bagage sämre och alltid förseningar och/eller bagage som fattas.

Ryanair är billigt och smidigt och det räcker för mig. Lite orolig är jag alltid när jag flyger men inte mer med Ryanair....
 
Sv: flyga med Ryanair

Jag tror inte att man behöver vara så nervös. Men å andra sidan är det inte så länge sedan som Ryanairs egna piloter gick ut och varnade för att arbetstiderna på Ryanair utgjorde en risk för säkerheten.
 
Sv: flyga med Ryanair

Jag har flygit med Ryan ett antal gånger till London. Har funkat hur bra som helst. När jag åkte i februari 2012 så snöade det i London så då ställde dom in all flygtrafik. Men vi fick då flyga dagen efter istället så allt löste sig toppen!

Jag kommer difinitivt flyga fler gånger med Ryan. Har faktiskt en resa inbokad om några månader. Smidigt och till ett bra pris!
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 796
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp