Flygvänlig (typisk svensk) bröllopspresent

En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår :heart och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent!

Förutsättningar:

* Bröllopet sker i ett annat land än där brudparet bor - jag behöver alltså kunna få med mig presenten på flyget och de ska kunna få med sig presenten sedan när de flyger hem. Inget för stort alltså!
* Jag har inte varit hemma i deras nuvarande hus då de bor i ett av världens farligaste länder. Jag vet vad bruden har för inredningssmak såklart men har ingen aning om vad som passar in där de bor just nu.
* De har en liten dotter.
* Jag har bara varit på spanska bröllop de senaste åren och där ger man pengar, inte presenter, så det känns som att jag är helt lost på vad som är en passande bröllopspresent överhuvudtaget.
* Upplevelsepresent går bort då de bor i en stad där jag aldrig varit och inte har nån aning om vad som finns. De kommer förvisso ofta till Europa men det känns svårt att ge nåt som kan nyttjas här.
* Jag kan komma på presenter att bara ge bruden, eller lilla dottern, men ingenting som liksom passar båda. Jag känner inte brudgummen väl alls.

Jag köper gärna något:

* Typiskt svenskt! Något som liksom står ut lite.
* Något riktigt elegant och classy.

Har noll idéer så snälla HILFE!
Platt och ganska skandinaviskt iaf: Svenskt Tenns hårda bordstabletter/underlägg. Går ju att addera glasunderlägg eller tex deras grytunderlägg eller någon textil (löpare?). Både rätt tidlöst (men kräver ju lite insikt i inredningsstil/smak förstås), ganska lätt att transportera och hållbart. Eller presentkort i deras butik, så kan de välja själva?

Svårt ändå, bröllopsgåva är svårt nog även om man fått viss typ av ”önskelista”.
 
@SaraMara Jättebra tips, tack! :) Underläggen är SÅ fina.

Jag, som utlandssvensk, blir alltid jatteglad nar jag ser en dalahast.
Kanske svarar att uppskatta om man inte sjalv kommer fran svenska rotter, men det ar ju iaf en "typisk svensk" present :)
Jag älskar dalahästar också! Vet dock inte om det är nåt som riktigt kommer att uppskattas men jag ska fundera på det :).
 
Skriver under på Svenskt Tenns bordsunderlägg, de är fantastiska! De kommer väldigt fint förpackade också, så det ser nästan ut som en tavla i en tavelram:

aa.JPG


En del av dem är ju rätt färgstarka, men de klassiska elefanterna i någon neutral färg känns som ett ganska säkert kort tycker jag :)
 
Spinner vidare på smörknivsidén, osthyvel är ju superskandinaviskt och enkel att transportera. Plus att det är en smart grej, att inte hela världen har anammat den är ytterst märkligt.
Problemet är bara att hitta ost som är hyvlingsbar... Det tycker jag är svårt, i alla fall. Ost verkar liksom spela en helt annan roll i samhället här än i Sverige, folk fattar inte varför den ska läggas i skivor på smörgåsen för! :meh:
 
Skriver under på Svenskt Tenns bordsunderlägg, de är fantastiska! De kommer väldigt fint förpackade också, så det ser nästan ut som en tavla i en tavelram:

Visa bifogad fil 20038

En del av dem är ju rätt färgstarka, men de klassiska elefanterna i någon neutral färg känns som ett ganska säkert kort tycker jag :)
Jättefina! Jag skulle nog faktiskt välja nåt färgstarkt, tror det skulle passa hennes stil :).
Spinner vidare på smörknivsidén, osthyvel är ju superskandinaviskt och enkel att transportera. Plus att det är en smart grej, att inte hela världen har anammat den är ytterst märkligt.
Haha bra idé! Finns dock ingen hyvlingsbar ost där och känns lite sådär att ge dem en hyvel endast för gurka :D.
 
@Stefffie och @niphredil Jag tänkte (förstås, jag bor ju häruppe :P) också på en dalahäst, det är ju populärt att ge en där man fått inskrivet namn och datum. Jättefint, tycker jag :)
Kanske en sån och så lite svenskt godis och en äcklig kaviartub på skoj :p
 
Jag brukar också köpa svenska linnehandukar t e x med älgar, dalahästar eller något annat "svenskt" på., Ekelund brukar ha fina. https://ekelunds.se/sv de har även modeller för barn.
Annat som är lätt att packa är brickor, de kan man välja att ha framme som prydnad eller enbart till nytta., beroende på hur de passar in Jag gillar de som har samma mönster som plattan på Sergels torg https://www.designtorget.se/bricka-plattan-stor. (Designtorget har generellt mycket svensk design)
Sveskt glas och kristall är fortfarande känt/populärt tror jag. Blir lätt tungt, jag har vid något tillfälle gett bort en sådan här vinflaskekork-delux i samband med lång resa: https://www.cervera.se/produkt/carat-propp-stockholm-city
 
En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår :heart och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent!

Förutsättningar:

* Bröllopet sker i ett annat land än där brudparet bor - jag behöver alltså kunna få med mig presenten på flyget och de ska kunna få med sig presenten sedan när de flyger hem. Inget för stort alltså!
* Jag har inte varit hemma i deras nuvarande hus då de bor i ett av världens farligaste länder. Jag vet vad bruden har för inredningssmak såklart men har ingen aning om vad som passar in där de bor just nu.
* De har en liten dotter.
* Jag har bara varit på spanska bröllop de senaste åren och där ger man pengar, inte presenter, så det känns som att jag är helt lost på vad som är en passande bröllopspresent överhuvudtaget.
* Upplevelsepresent går bort då de bor i en stad där jag aldrig varit och inte har nån aning om vad som finns. De kommer förvisso ofta till Europa men det känns svårt att ge nåt som kan nyttjas här.
* Jag kan komma på presenter att bara ge bruden, eller lilla dottern, men ingenting som liksom passar båda. Jag känner inte brudgummen väl alls.

Jag köper gärna något:

* Typiskt svenskt!

Något som liksom står ut lite.
* Något riktigt elegant och classy.

Har noll idéer så snälla HILFE!

Vi har gett bort ljusstakar i mässing, typ från typ skultuna. Det är uppskattat:)
Till barn skulle jag gå till bokhandeln vid slottet och köpa en bok av typ Astrid Lindgren på aktuellt språk om möjligt.
 
Till barn skulle jag gå till bokhandeln vid slottet och köpa en bok av typ Astrid Lindgren på aktuellt språk om möjligt.
Jättebra idé! Barnet har flera förstaspråk varav ett tursamt nog är franska så det är fullt görligt :).
 
@Stefffie och @niphredil Jag tänkte (förstås, jag bor ju häruppe :P) också på en dalahäst, det är ju populärt att ge en där man fått inskrivet namn och datum. Jättefint, tycker jag :)
Kanske en sån och så lite svenskt godis och en äcklig kaviartub på skoj :p
Alltså halva min släkt är från Dalarna så jag har så att säga dalahästar i blodet (:D) men det är nog ingenting som skulle passa i det här sammanhanget tror jag. Jag vill ju att det ska vara nåt som jag tror att de skulle tycka var fint och ha framme, nåt lite classy sådär. Och dalahästar tror jag tyvärr inte kvalar in där.

Kalles kaviar vill jag också bespara dem :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste tråden om vigselring, och har dessutom sett orimligt mycket bröllopsbilder i sociala medier nu i maj och juni, vilket har fått mig...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 220
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp